نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد، به تبیین اقدامات کلانی که در پیش نویس سند آمده پرداخت و گفت: تولید و گسترش دانش و جامعه پردازیِ مسجد محور از این اقدامات است.

سند ملی مسجد درصدد تحقق جامعه پردازیِ مسجدمحور است

به گزارش قدس آنلاین، سومین جلسه نقد و بررسی پیش نویس سند ملی مسجد با حضور حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت، دکتر محمد همایونفر نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد، دکتر میثم لطیفی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر علیرضا شریف پژوهشگر پژوهشگاه شهید صدر، دکتر وحید یاوری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر سجاد مهدی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر محمدحسین شاه آبادی عضو گروه تحقیق سند مسجد و حسین عزیزی در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست همایونفر به مهم ترین تغییراتی که نسبت پیش نویس سند ملی مسجد اعمال شده است، اشاره و اظهار کرد: از آنجا که شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواستند که سند نهایتاً در ۱۰ صفحه گردآوری شود، در ویرایش جدید خلاصه نویسی صورت گرفت و مواردی که از بخش اصلی سند حذف شد در پیوست راهبردی اضافه شد.

 

وی با بیان اینکه این سند در کل ۵ اقدام کلان توصیه می‌کند، گفت: ما در مجموع با یک پکیج مواجه هستیم که کلیات در ۱۰ صفحه اول آمده است. فصل نظام اجرایی سازی و نظارت اضافه شد که مشخص کند چرخه اجرا و نظارت سند چگونه خواهد بود. نظریه سیاستی در پیوست آمده و دیگر در اصل سند نیست. مسائلی که در نسخه‌های قبلی مفصل آورده بودیم، به پیوست انتقال داده شد و در نهایت ۶ کلان مسئله باقی ماند.

 

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد، به دستور جلسه اشاره کرد و گفت: در این جلسه می خواهیم در خصوص اقدامات و مدل اجرایی سازی بحث کنیم؛ این بحث مهمی است که ناظر به مسئله‌ها است.

 

همایونفر در تبیین اقدامات کلان پرداخت و بیان کرد: این اقدامات به ترتیب اولویت عبارت اند از ۱. نظام دهی و توانمندسازی منابع انسانی مسجد، ۲. تولید و گسترش دانش، گفتمان، و جریان سازی جامعه پردازی مسجد محور ۳. ساماندهی و تنظیم نظام تأمین و مدیریت منابع مالی مساجد ۴. ساماندهی نظام حقوقی و تقنینی ۵. عمران، معماری و تجهیز مساجد.

 

وی همچنین به تبیین سیاست های کلان سند ملی مسجد پرداخت و گفت: بازطراحی نظام راهبری با نگرش متمرکز در سیاستگذاری و غیرمتمرکز در اجرا توأم با نظارت و ارزیابی و دستیابی به ساختار راهبری کلان مساجد، اتخاذ رویکردهای تأمین و توسعه زیرساخت ها، تنظیم روابط و تعاملات، رشددهی و شتابدهی؛ در ساماندهی مداخله و راهبری نهادهای حاکمیتی در پشتیبانی امور مساجد از جمله این سیاست‌ها هستند.

 

همایونفر افزود: تلاش در جهت ارتقاء و نهادینه سازی نظام مدیریت مسجد با رویکرد وحدت فرماندهی و محوریت امام جماعت در جهت ایفای مؤثر نقش های اجتماعی و فرهنگی در سطح محلات و نواحی و زمینه سازی، اهتمام در نیل به توسعه کارکردها، فعالیت‌ها، و خدمات مسئله گرا و نیازمحور در مساجد جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه پیرامونی و محلی مساجد، نیز در بخش سیاست‌ها آمده است.

 

اهتمام به الگوسازی و گفتمان سازی در جهت نیل به جریان سازی در تحول بخشی  و ارتقای مساجد و تلاش در جهت نیز از جمله مواردی بود که به عنوان سیاست‌های تدوین سند ملی مسجد از سوی همایونفر اعلام شد.

 

یاوری در ادامه این نشست به بند یازدهم سیاست‌های کلی اشاره کرد و گفت: تعمیق پیوندهای عاطفی و معنوی و ایجاد وحدت و همدلی بین مردم در جهت رشد فرهنگ سازی و جامعه سازی دینی، یکی از موارد بسیار خوبی است که در این بخش آمده است.

وی پیشنهاد کرد که سیاست مردمی بودن در سند پر رنگ‌تر شود و تصریح کرد: ما می خواهیم اداره مسجد مردمی باشد و مسجد را یک نهاد مردمی می دانیم؛ همچنین مسجد را یک نهادی می بینیم که باید کانون فعالیت جوانان باشد؛ بنابراین این موارد باید در سند نمود بیشتری داشته باشند.

 

مهدی زاده در بخش دیگر این جلسه اظهار کرد: ما از صدا و سیما، آموزش پرورش، وزارت علوم و وزارت ارشاد انتظاراتی داریم که در حوزه مسجد کار کنند؛ خوب است که این مطالبات در سند بیاید. در نگاشت نهادی بهتر است که نقشی هم به نهادهای تصمیم گیر و دولت بدهیم که احساس مسئولیت بیشتری کنند و جایگاه آنها مشخص شود تا بدنه دولت خودش را مسئول بداند.

 

علیرضا شریف نیز در نقد و بررسی پیش نویس سند ملی مسجد، بحث شبکه سازی مساجد را نقطه قوت آن دانست.

 

محمدحسین شاه آبادی با توجه به اهمیت بحث رسانه و تأثیرگذاری ویژه شبکه‌های اجتماعی، طراحی اقدام در این زمینه را لازم خواند و گفت: منظور بنده ساماندهی نیروی انسانی در این زمینه نیست بلکه استفاده بهینه از فضای مجازی و کابران مسجدی در این شبکه ها مدنظر است. وجه رسانه ای مسجد باید تقویت شود و این موضوع نیز باید در سند پر رنگ باشد.

 

دکتر لطفی در پایان با بیان اینکه پیش نویس سند در اثر ویرایش های متعددی صورت گرفته دچار آشفتگی و برهم ریختگی شده است، ابراز داشت: به نظر می رسد لازم است متن سند یک بار دیگر به صورت یک پارچه بازنویسی شود. همچنین متد اولویت بندی اقدامات نیز لازم است مشخص شود و یا اگر منظور از اولویت ها ابعاد مختلف اقدامات است، از واژه ابعاد استفاده شود.

منبع: شبستان

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.