مسئول ستاد علمی معرفتی اربعین اظهار کرد: انقلاب اسلامی و پدیده اربعینی دو جریان آسمانی هستند و مانند نوری هستند که از سمت خورشید ولایت عالم به سمت ما گسیل شد.

 جریان اربعین، جریانی آسمانی است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سعید اصفهانیان در مراسم رونمایی از پوستر هشتمین کنگره بین المللی اربعین که صبح امروز در سالن جلسات موسسه آموزش عالی فردوس برگزار شد، اظهار کرد: ما در این ستاد با نگاه تمدنی به اربعین ورود کردیم و از خودسازی تا تمدن‌سازی پیش رفتیم.

مسئول ستاد علمی معرفتی اربعین به شرح فعالیت‌ها در این کنگره پرداخت و گفت: در سال اول مباحث مختلف در مورد تمدن‌سازی را بررسی کردیم. سال دوم مباحث قرآنی و روایی را با محوریت امت در قرآن مورد مطالعه قرار داریم و نگاه تمدنی مبتنی بر امت را سامان دادیم و  عنوانی که امسال با همت کمیته علمی انتخاب کردیم «اربعین، امت و تمدن اسلامی» با نگاه اختصاصی به گام دوم انقلاب بود.

وی بیان کرد: گام دوم انقلاب به معنی حرکت جدی جامعه بزرگ ما به سمت جهان، حرکت ارتقایی و شبکه‌ای و جهت رفع نواقص گذشته؛ حرکتی جهت اصلاح خلاهای پیشین است.

اصفهانیان ادامه داد: رویکرد «اربعین، امت و تمدن اسلامی» که در پنج پنل تخصصی امسال محور حدود ۱۰ مجموعه دانشگاهی و مرکز علمی در خراسان قرار خواهد گرفت و محور اربعین از آرمان تا واقعیت به عنوان یکی از این محورها در پنلی با تولیت دانشگاه فردوسی پیش خواهد رفت.

مسئول ستاد علمی معرفتی اربعین از محور «اربعین، امت و شهدای مقاومت» نام برد و تشریح کرد: این محور با تولیت جبهه مقاومت دانشگاهیان سامان پیدا خواهد کرد و در این هفته دومین پیش نشست مربوط به این پلن را برگزار خواهند کرد. این محور از محورهای بسیار مهمی است که ابعاد امتی جبهه مقاومت را بیان می‌کند و ظرفیت آن را نشان می‌دهد.

وی گفت: محور دیگر «اربعین امت، تمدن اسلامی» با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب است، نگاهی که ما به این بیانیه داریم یک نگاه سیاسی و حکومتی نیست و ما نگاهی علمی به آن داریم.

اصفهانیان تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب را  یک مدال افتخار برای اهالی جبهه حق می‌دانیم و اگر این بیانیه در حد شیعی و حکومتی دیده شود آن را تضعیف کرده است.

مسئول ستاد علمی معرفتی اربعین از امید به عنوان نقطه ثقل این بیانیه نام برد و گفت: موتور محرکه برای رسیدن به جامعه مهدوی، امید است. بیانیه یک نخ تسبیح دارد و آن «خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی»، از خود عبور کردن و به جامعه پرداختن و افق بلند را دیدن، تغییر وضعیت دادن به سمت جامعه آرمانی با نگاه بلند تمدنی است.

وی ادامه داد: در پنل چهارم ظرفیت فرهنگی و هنری اساتید هنر را در حوزه «اربعین، تمدن اسلامی، هنر و رسانه» خواهیم داشت، اینجا هم در سه سرفصل کلی رشته‌های مختلف هنر را دیده‌اند و با نگاهی جدی و عمیق که در طی این سال‌ها به ظرفیت اربعین داشته‌اند وارد گفت‌وگوهای مربوط به هنر شده‌اند و اینکه چگونه مباحث عمیق معرفتی را بتوانند مدل‌سازی کنند.

اصفهانیان گفت: پنل پنجم پنل مطالعات معرفتی در حوزه اربعینی با محوریت آیات قرآن و روایات است که اینگونه گفت‌وگوها بر محور مطالعات بنیادین سامان پیدا می‌کند.

مسئول ستاد علمی معرفتی اربعین تصریح کرد: هرچه علم بیشتر در این سرزمین جاری باشد، زیست در آن هم راحت‌تر است و تعاملات جدی‌تر در آن سامان پیدا می‌کند، تلاش ما بر این است پیوندی میان فضای علمی و مردمی داشته باشیم.

وی در خصوص خروجی‌های این ستاد و فعالیت‌های آن بیان کرد:  اولین خروجی مجموعه این بوده که جمعی از اساتید در رشته‌های مختلف را در فضای اربعینی وارد مطالعه جدی کردیم و جریان علمی در درون پدیده شکل گرفته است.

اصفهانیان افزود: دومین خروجی که داشتیم این بوده که بتوانیم مدل اربعینی را به عنوان یک مدل کارآمد جهت زیست سالیانه حسینی و اربعینی بدانیم و جمعی از این اساتید متمرکز بر این هستند. اگر پیرامون جریان‌های الفت‌بخش جمع بشویم و عهد نسبت به امامت را محور کار قرار دهیم خداوند دوران غیبت را به ظهور تبدیل می‌کند و هدف اصلی ما در کنگره این است که بتوانیم حرکتی علمی پیرامون این پدیده الفت‌بخش داشته باشیم که دارد کانالی را به سمت ظهور باز می‌کند.

انتهای پیام

منبع: فارس

مسئول ستاد علمی معرفتی اربعین بیان کرد: جامعه اسلامی اگر بخواهد از وضعیت تاریک غیبت کبری به سمت وضعیت روشن دوران مهدویت برود باید از فردیت به سمت جمعیت برود. گام اول آن را امام راحل با انقلاب برداشت. گام دوم بنظر می‌رسد خداوند متعال با جریان اربعین آن را تعیین کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که بودجه ستاد از کجا تامین می‌شود، گفت: ما مجموعه‌ای مردم نهاد هستیم و استفاده‌ای از بودجه‌های دولتی نداشته‌ایم و با ظرفیت مردمی وارد کار شده‌ایم.

اصفهانیان گفت: در ستاد اربعین قائل به این هستیم که در حرکت روزمره باید به پدیده‌های الهی توجه ویژه کرد زیرا بخشی از هدایت‌های الهی از طریق صحنه‌ها و پدیده‌های شبانه‌روز به ما رسیده است؛ اگر به صحنه‌های الهی توجه نکنیم یعنی در هدایت ثقلین کم‌توجهی کرده‌ایم.

مسئول ستاد علمی معرفتی اربعین اظهار کرد: در ستاد معرفتی اربعین، پدیده آسمانی اربعین را پدیده‌ای می‌دانیم که به کمک انقلاب آمده است.

وی گفت: انقلاب اسلامی یک محور دارد و آن امامی است که پرچم حق را در دست گرفته است اما نیازمند تابعان بصیر و باوفاست. امام حق در قالب امام راحل و مقام معظم رهبری خود را نشان داد اما قوم اطراف او گاهی دچار فرود شد. 

اصفهانیان در خصوص شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی چنان در این فضا مورد عنایت خدای متعال قرار گرفت که نشان دهد چگونه باید در مقام امام حق قرار گرفت. از او در قواره یک مکتب در جبهه مقاومت رونمایی شد.

مسئول ستاد علمی معرفتی اربعین اظهار کرد: ما در زمانه‌ای هستیم که اربعین آمد تا به ما نشان دهد برای حرکت به سمت آینده باید هم مثل آب جریان داشت و زلال بود و هم مثل پاره‌آهن مستحکم بود و مکتب شهید سلیمانی جمعی از این دو وجه متعارض است.

وی با بیان اینکه جریان اربعینی که امروز پیش ماست آمده تا شهید سلیمانی‌ها بسازد، گفت: جریان اربعین می‌خواهد دست آنها را در دست هم قرار دهد تا آخرالزمان سخت را سهل کند و بنا نیست آخرالزمان سخت باشد و مردم آسیب ببینند. آسیب برای جبهه باطل است.

در این مراسم از پوستر کنگره اربعین که به سه زبان تهیه شده است نیز رونمایی شد.

گفتنی است؛ شش دوره این کنگره کاملا در عراق برگزار شده و دوره هفتم آن در هفت استان ایران بوده و امسال شاهد هشتمین دوره آن هستیم که در روزهای هفدهم و هجدهم شهریور ماه به صورت حضوری و مجازی برپا خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.