مجید مجیدی کارگردان سینمای ایران با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت: از مسئولان امر تقاضا دارم شرایط نمایش گسترده فیلم سینمایی «رستاخیز» مهیا شود، فیلمی که آقای درویش حدود ۶ سال برای آن زحمت کشید. باید راه را در این عرصه باز کنیم تا فیلمسازان تشویق شوند.

نام سوگواره «سوگ در خانه» تغییر کرد/ تقاضای مجید مجیدی برای اکران «رستاخیز»

به گزارش قدس آنلاین، دومین سوگواره فیلم کوتاه عاشورایی با حضور محمد رهبر دبیر سوگواره و مجید مجیدی مدیر سوگواره برگزار شد.

رهبر در ابتدای این نشست گفت: ۲۲۰ فیلم از ۲۵ استان کشور سال گذشته دریافت کردیم که ۳۳ فیلم برای نمایش عمومی انتخاب شد. از میان آنها ۱۰ فیلم به عنوان برگزیده و ۳ فیلم به عنوان منتخب مردمی جایزه گرفتند.

وی ادامه داد: سوگواره عاشورایی از این به بعد ادامه خواهد یافت و منوط به کرونا نخواهد بود، به همین دلیل، نام سوگواره از «سوگ در خانه» به «تصویر دهم» تغییر کرد که دهم نمادی از روز عاشوراست.

رهبر درباره تعداد آثار ارسالی و برگزیدگان هم گفت: محدودیتی درباره تعداد آثار نداریم و هنرمندان تا اربعین حسینی برای ارسال آثار زمان دارند.

وی درباره جوایز این دوره سوگواره اظهار داشت: ۵ سکه، ۴ سکه و ۳ سکه بهار آزادی جایزه برگزیدگان است. ۵ فیلم مردمی هم هر کدام یک سکه جایزه می‌گیرند. موسسه خیریه راه ایمان به عنوان برگزارکننده سوگواره هم یک جایزه ویژه در نظر گرفته است. این مؤسسه فقط برگزارکننده است و تمام هزینه‌ها توسط حامیان مالی تأمین می‌شود.

رهبر خاطرنشان کرد: اگر شرایط کرونایی اجازه دهد، برگزیدگان طی سه روز در فضای باز اکران عمومی می‌شوند، اگر نه در پلتفرم‌های اینترنتی.

* تقاضای مجید مجیدی برای اکران «رستاخیز»

مجیدی در ادامه این نشست، ضمن تبریک روز خبرنگار و تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم اظهار داشت: امسال توفیق این را داریم که دومین دوره سوگواره را برگزار کنیم. امسال هم مانند سال قبل درگیر شرایط کرونایی هستیم و در وضعیت بحرانی قرار داریم و حتما عاشقان اباعبدالله پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد. و این شرایط حضور و فعالیت بیشتر هنرمندان را می‌طلبد که این رویداد و تصاویر آن را ثبت و ضبط کنند.

وی درباره تغییرات این دوره از سوگواره گفت: پارسال توجه به عزاداری در خانه بود اما امسال در همه عرصه‌ها نظیر هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری که شعائر حسینی پاس داشته می‌شود، داوطلبان می‌توانند تصاویر خود را ضبط کنند. زمان هر فیلم هم حدودا ۵ دقیقه است تا امکان پوشش آن در فضای مجازی باشد.

مجیدی افزود: قصد داشتیم امسال کارگاه‌های تخصصی برای هنرجویان این عرصه برپا کنیم که متأسفانه با پیک وحشتناک پنجم کرونا مواجه شدیم، امیدواریم این کارگاه‌ها را در سال‌های آتی بتوانیم برگزار کنیم.

مدیر سوگواره «تصویر دهم» درباره داوران این دوره گفت: مجدداً از آقای رضا میرکریمی دعوت کرده‌ایم، همچنین امسال آقای نیما جاویدی هم در داوری به ما کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: در سال‌های آینده اگر شرایط کرونایی ادامه دهد، سوگواره را بین‌المللی برگزار می‌کنیم و شبکه کربلا با سوگواره همراهی دارد و در حال رایزنی با عتبه حسینی هستیم و شاید سال‌های بعد اختتامیه را در کربلای معلی برگزار کنیم.

مدیر سوگواره «تصویر دهم» گفت: ما در این سوگواره به دنبال فرهنگسازی و ترویج فرهنگ اصیل عاشورایی هستیم و اگر امکان برپایی کارگاه‌ها را داشتیم، می‌توانستیم فرهنگ درست حسینی را به نسل‌های آتی معرفی کنیم.

مجیدی در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: از مسئولان امر تقاضا دارم شرایط نمایش گسترده فیلم سینمایی «رستاخیز» مهیا شود، فیلمی که آقای درویش حدود ۶ سال برای آن زحمت کشید. باید راه را در این عرصه باز کنیم تا فیلمسازان تشویق شوند، اما متوقف شدن فیلم «رستاخیز» باعث شد فیلمسازان و تهیه‌کنندگان برای ورود به این عرصه چندان ریسک نکنند.

مجیدی درباره بودجه سوگواره گفت: در حال رایزنی برای کسب حمایت مالی هستیم و ظرف امروز و فردا نتیجه قطعی مشخص می‌شود. دوست داریم سوگواره به جایی برسد که بتوانیم به فیلمسازان با توجه به ایده و سوژه‌ای که دارند بتوانند فیلم بسازند اما هنوز در اول راه هستیم و چنین امکانی را نداریم.

وی درباره نوع تعامل با برگزیدگان دوره قبل گفت: به دلیل شرایط شیوع کرونا، قرار نبود امسال این رویداد را برگزار کنیم تا شکل کامل‌تری به خود بگیرد اما باز گفتیم بین رویدادها وقفه نیفتد تا در سال‌های آتی بهتر نتیجه بدهد. یکی از اهدافمان هم. تمرکز و توجه روی برگزیدگان دوره پیشین بود که بتوانیم آن‌ها را در ادامه مسیر فیلمسازی حمایت کنیم. امسال این پیش‌بینی را داریم که از سازندگان فیلم‌های برگزیده برای دوره بعد حامی مالی پیدا کنیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.