رای الیوم با اشاره به سفر پادشاه اردن به واشنگتن و مذاکرات گسترده با رئیس ستاد ارتش آمریکا، اهداف باز آرایی نیروهای آمریکایی در امان را بررسی کرد.

اهداف آمریکا از باز آرایی نیروهای خود در خاک اردن

قدس آنلاین: رای الیوم با اشاره به سفر عبدالله دوم، پادشاه اردن به واشنگتن و مذاکرات گسترده با رئیس ستاد ارتش آمریکا به بررسی اهداف بازآرایی نیروهای آمریکایی در این کشور پرداخت.

این روزنامه اینترنتی که از لندن به روز می‌شود در سرمقاله خود نوشت: با استقرار گسترده نظامیان آمریکایی در اردن، جایگاه ژئوسیاسی این کشور در منطقه به طور اساسی تغییر خواهد کرد بگونه‌ای که پایگاه نظامی آمریکا در شرق اردن وظایف امنیتی بالایی در نظارت بر نه فقط اوضاع لبنان، سوریه و عراق بلکه بر کل اوضاع یعنی اوضاع دریای مدیترانه و خلیج فارس خواهد داشت و به احتمال زیاد بخش مهمی از بودجه پنتاگون صرف عملیات در شرق دریای مدیترانه شود.

رأی الیوم افزود: عبدالله دوم، پادشاه اردن روز شنبه در آخرین بخش از سفر خود به واشنگتن، مذاکرات گسترده‌ای با رئیس ستاد ارتش آمریکا داشت و باعث ایجاد این تصور و برداشت سیاسی شد که روابط اردن و آمریکا خصوصا روابط نظامی دو کشور وارد افق‌های بی سابقه‌ای شده یا در حال ورود به این افق‌ها است.

بر اساس بیانیه رسمی پنتاگون، پادشاه اردن و رئیس ستاد ارتش آمریکا درباره امنیت و ثبات اردن و همچنین موضوع مبارزه با تروریسم با یکدیگر گفتگو کردند.

به گفته ناظران سیاسی، اتاق عملیات نظامی و امنیتی دو کشور بار دیگر تشکیل خواهد شد و کمیته‌های مشترکی که در زمینه‌های مبارزه با تروریسم و افراط گرایی خصوصا در عراق و سوریه فعالیت می‌کردند، مجددا فعالیت خود را بر اساس «راهبرد حضور گسترده نظامیان آمریکایی البته این بار در عمق خاک اردن» از سر خواهند گرفت.

پیش ازاین، پادشاه اردن در سفر جنجال برانگیز و مهم خود به واشنگتن که تاریخی توصیف شد، با ژنرال‌های برجسته پنتاگون از جمله فرمانده مرکزی نیروهای آمریکایی که مسئول حوزه عملیات در خاورمیانه هستند، دیدار کرد.

به گفته کارشناسان نظامی، انتقال توافقنامه‌ها و روابط نظامی به سطوح عملیاتی، نقطه تحول بزرگ و راهبردی میان دو کشور به شمار می‌رود که باعث توجیه انتقال شمار زیادی از نظامیان آمریکایی در منطقه خصوصا نظامیان موجود در برخی کشورهای خلیج (فارس) نظیر قطر، کویت و در آینده عراق به مثلث صحرایی اردن در شمال و شرق این کشور خواهد شد.

رأی الیوم افزود: به طور حتم پس از استقرار پایگاه‌ها و تاسیسات نظامی دائم آمریکا در خاک اردن، محدوده عملیاتی در زمینه هماهنگی گسترش می‌یابد که این وضعیت بی سابقه باعث قرار گرفتن روابط امنیتی و راهبردی دو کشور در صدر روابط امان و واشنگتن می‌شود که البته این اقدام پیامدهای سیاسی و اقتصادی دیگری خواهد داشت.

یعنی اینکه اردن با قدرت در نقشه اولویت‌های نظامی آمریکا در سطح منطقه قرار خواهد گرفت و نیروهای نظامی آمریکا این بار در یک سطح عملیاتی و مستقل در خاک اردن مستقر خواهند شد و پایگاه نظامی آمریکا در شرق اردن وظایف امنیتی بالایی در نظارت بر نه فقط اوضاع لبنان، سوریه و عراق بلکه بر کل اوضاع یعنی اوضاع دریای مدیترانه و خلیج (فارس) خواهد داشت که ممکن است بخش مهمی از بودجه پنتاگون صرف عملیات در شرق دریای مدیترانه شود.

این روزنامه نوشت: کارشناسنان نظامی این وضعیت را در عرصه روابط دو کشور متحد بی سابقه می‌دانند که محدوده عملیاتی عنصر تمایز این وضعیت به شمار می‌رود، زیرا صحبت نه تنها درباره مانورها و برنامه‌های نظامی دو جانبه بلکه درباره وظایف مربوط به کنترل، هماهنگی‌های امنیتی و آمادگی رزمی است خصوصا اینکه سفر پادشاه اردن به واشنگتن دارای جزئیات و مسائل پشت پرده زیادی است، مهمتر اینکه سخنان بی سابقه‌ای در زمینه اتحاد و مشارکت دو کشور صورت گرفته است و روابط نظامی باعث ایجاد فضاهای وسیعی می‌شود که باعث بی اهمیتی مشکلات پیچیده اقتصادی و سیاسی خواهد شد.

به گفته رأی الیوم، ژنرال‌های آمریکایی با قدرت و از طریق هماهنگی با ژنرال‌های اردن و نهادهای نظامی و امنیتی این کشور به منطقه خاورمیانه می‌آیند و این به معنای تغییر اساسی جایگاه ژئوسیاسی اردن در منطقه است و دولت اردن باید آماده چنین پیشرفت بزرگی در روابط باشد.

آمریکا که پس از دور چهارم مذاکرات راهبردی با بغداد اعلام کرده است که نیروهایش را تا پایان سال میلادی جاری از خاک عراق خارج می‌کند، به گفته منابع آگاه، آمریکایی‌ها تمایل دارند پایگاه عین الاسد را به اردن و پایگاه الحریر را به کویت منتقل کنند. واشنگتن خاک اردن را محل مناسبی برای ایجاد پایگاه جهت حفاظت از امنیت رژیم صهیونیستی بخصوص در زمینه دفاع موشکی می‌داند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.