با وجود آنکه در نشست غیر علنی صبح امروز مجلس و در رای‌گیری استمزاجی، نمایندگان به لغو بررسی طرح صیانت از فضای مجازی پاسخ مثبت دادند، اما به فاصله کمی در نشست علنی مجلس این پیشنهاد با توضیحات و دفاعیات اعضای کمیسیون فرهنگی و شماری دیگر از نمایندگان رد شد تا این طرح مهم در کمیسیون ویژه‌ای که توسط رئیس مجلس تشکیل خواهد شد به صورت تخصصی بررسی شود.

درخواست لغو رسیدگی به طرح صیانت بر مبنای اصل ۸۵ در صحن مجلس رد شد

قدس آنلاین: نمایندگان ملت در نشست علنی امروز که اولین دستور آن بررسی پیشنهاد ۲۰ نفر از نمایندگان برای لغو تصمیم چند روز پیش مجلس برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر مبنای ال ۸۵ قانون اساسی در یک کمیسیون ویژه با محوریت کمیسیون فرهنگی مجلس بود به این پیشنهاد رای مثبت ندادند.

این در حالیست که ساعتی قبل از آن در رای گیری اسمزاجی از نمایندگان در نشست غیر علنی که برای بررسی این پیشنهاد تشکیل شده بود این پیشنهاد اکثریت آرا را بدست آورده بود و انتظار می‌رفت در صحن هم رسما تصویب شود.

با این حال استدلالها و دفاعیات موافقان بررسی طرح بر مبنای اصل ۸۵ و سخنان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست علنی مجلس توانست آرای نماینگان را تغییر دهد و این طرح را در کمیسیون مشترک نگه دارد.

نشست غیر علنی مجلس پس از آن برگزار شد که عصر دیروز شماری از نمایندگان به دنبال اعلام وصول طرح لغو بررسی طرح صیانت بر مبنای اصل ۸۵ با رئیس مجلس دیدار کردند.

به گفته حسین جلالی عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی، این کمیسیون هم قرار بود طراحان این پیشنهاد را دعوت کند و با آنها ایزنی کند.

کسب‌وکارها در فضای مجازی تهدید نمی‌شوند/ به دنبال فیلترینگ نیستیم

روح‌الله عباسپور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مبنی بر لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی،گفت: اگر این طرح در صحن مجلس بررسی شود، صرفاً دو نماینده در موافقت و دو نماینده در مخالفت با آن می‌توانند مباحث خود را مطرح کنند، اما اگر این طرح در کمیسیون مشترک بررسی شود، فرصت بسیار خوبی خواهد بود و تمامی کمیسیون‌ها و متخصصان این حوزه می‌توانند نقطه نظرات خود را در آنجا مطرح کنند.

وی افزود: اگر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد، افراد متخصص خارج از مجلس از جمله اساتید فضای مجازی نمی‌توانند درباره آن اظهارنظر کنند، مجلس نباید فرصت را از دست دهد و با بررسی طرح مزبور در کمیسیون مشترک، همه موافقان، مخالفان و دانش‌آموختگان حوزه فضای مجازی می‌توانند به صورت مفصل نقطه نظرات خود را مطرح کنند.

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی افزود: در طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، فیلترینگ و مسدود کردن وجود ندارد. ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که در کشورهای خارجی قوانین زیادی برای مدیریت فضای مجازی وجود دارد به گونه‌ای که آمریکا ۲۷۰ قانون در این باره دارد و آلمان هم برای کسانی که مقررات لازم را در فضای مجازی رعایت نمی‌کنند، جریمه در نظر گرفته است.

عباسپور تصریح کرد: ما امروز گذرگاه امن مرزی نداریم و پلتفرم‌های خارجی سطح‌بندی برای ارائه خدمات را در نظر نمی‌گیرند، این در حالی است که در طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، کاربران به خوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند و همچنین ارائه خدمات سالم به کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده است.

وی تأکید کرد: اگر طرح مزبور بر اساس اصل ۸۵ بررسی شود، قانون به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و بعد از سه تا پنج سال اگر اشکالاتی داشته باشد، مجدداً در صحن علنی مجلس رسیدگی می‌شود.

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: افرادی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند گاهی‌اوقات مورد سرقت و حمله قرار می‌گیرند و متأسفانه دستگاه قضا قوانین و مقرراتی را که بتواند بر اساس آن تصمیم‌گیری کند، در اختیار ندارد.

عباسپور گفت: پلتفرم‌های خارجی پاسخگوی نیازهای ما نیست و سطح‌بندی برای گروه‌های سنی مختلف را رعایت نمی‌کنند. بنده مجدداً تأکید می‌کنم که قرار نیست با این طرح کسب و کارها در فضای مجازی تهدید شوند و در این طرح امنیت اقتصادی ایجاد شده است.


 نباید در مورد فضای مجازی به صورت شتابزده عمل کنیم

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۱۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس در مورد لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی اظهار داشت: من با اصل این طرح موافق هستم اما موضوعی که در حال حاضر مورد بحث است، این است که بررسی با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی برای این طرح چقدر موضوعیت دارد.

وی با بیان اینکه ساماندهی فضای مجازی از حقوق مردم است، عنوان کرد: در استدلال اینکه لازم است این طرح با سرعت بیشتری رسیدگی شود، اشاره می‌شود به اینکه در حوزه جرائم رایانه‌ای قوانین کافی نداریم در حالی که این استدلال به هیچ وجه درست نیست.

نماینده تبریز در مجلس با اشاره به وجود قانون تجارت الکترونیک که بخشی از مواد آن مربوط به جرائم در این حوزه است، گفت: این قانون در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده و دارای ۸۱ ماده است.

فرهنگی خاطرنشان کرد: همچنین قانون مستقل دیگری با عنوان قانون جرائم رایانه‌ای داریم که در سال ۱۳۸۷ به تصویب رسیده و موضوعاتی از قبیل کلاهبرداری و سوء استفاده از فضای مجازی در این قانون گنجانده شده است.

وی افزود: همچنین قوانین دیگری مانند نحوه مجازات تخلفات فعالیت‌های غیرمجاز سمعی و بصری، وجود دارد بنابراین برای اینکه کسی بخواهد حقوق تضییع شده خود را در فضای مجازی احیا کند، قانون وجود دارد لذا نباید این موضوع به صورت شتابزده در یک کمیسیون با استفاده از اصل ۸۵ قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد.

فرهنگی با بیان اینکه لازمه شکل‌گیری چنین قانونی وجود پیام‌رسان‌های داخلی باکیفیت است، اضافه کرد: وجود چنین پیام‌رسان‌هایی در کشور زمانبر است؛ ما در آستانه تشکیل دولت جدید هستیم که شاید قصد داشته باشد تصمیماتی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بگیرد بنابراین باید اجازه دهیم نظرات کارشناسی توسط دولت جدید و وزارت ارتباطات جدید نیز واصل شود.

وی با بیان اینکه این طرح در چندین قالب، در ابتدا با ۲۰ ماده، در ادامه با ۳۴ ماده و اخیراً نیز در قالب ۳۷ ماده مطرح شده است، گفت: آیا درست است که پولی که از محل وصول عوارض مخابرات گرفته شود و قرار است برای توسعه مخابرات مناطق محروم استفاده شود، صرف ایجاد یک پلتفرم پیام‌رسان داخلی شود؟ آیا این محل مصرف، محل هزینه‌کرد درستی است؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین اگر راه‌حل‌های جدیدی برای توسعه پیام‌رسان‌های داخلی در بودجه در نظر گرفته شود، تصمیم درستی خواهد بود تا با این تصمیم علاوه بر حفظ اشتغال ۱.۵ میلیون شغل در فضای مجازی موجبات رشد پیام‌رسان‌های داخلی را نیز فراهم کند.

فرهنگی با یادآوری اینکه در ابتدای شروع به کار این مجلس تأکید ویژه‌ای بر موضوع شفافیت داشتیم، گفت: مطرح شدن این مسائل در صحن قابل ثبت و ضبط است اما آیا چنین امکانی در کمیسیون مشترک اصل ۸۵ امکانپذیر است حتی ممکن است تصمیماتی که در کمیسیون مشترک اتخاذ می‌شود با تصمیمات شورای عالی فضای مجازی که به دستور رهبری شکل گرفته مغایرت داشته باشد.

کاری که دیگران در 20 سال انجام دادند ما در 6 ماه چگونه انجام دهیم؟

عبدالناصر درخشان هم در موافقت با لغو بررسی این طرح در ۸۵ بیان کرد: مردم بنگرید که نمایندگان شما در پارلمان نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم را می‌بینند و نگرانی شما را نگرانی خود می‌دانند از همه نمایندگان خواهش می‌کنم خارج از فضای احساسی و براساس منطق و عقلانیت تصمیم بگیرند. امروز کشور در شرایط سختی قرار دارد روز گذشته ۵۸۸ نفر براثر کرونا جان باختند . اولویت اول امروز جامعه این موضوع است.

وی افزود: نپرداختن به فضای مجازی ساماندهی فضای مجازی نیز از اهمیت برخوردار است اما باید در شرایط و موقعیت مناسب بررسی شود. مگر ما چند سال گذشته چنین تجربه‌ای را نداشتیم؟ به دنبال جایگزین کردن جست‌وجوگر داخلی به جای جست‌وجوگر خارجی بودیم و جست‌وجوگر یوز را ایجاد کردیم؛ نتیجه آن چه شد؟ بسیاری از مسائل اقتصادی مردم امروز با این اینستاگرام گره خورده است.

وی ادامه داد: آموزش دانش‌آموزان ما با پلت‌فرم‌های خارجی در ارتباط است آیا به این مسائل نگاه کارشناسی داشته‌ایم؟ اگر می‌خواهیم خود را مقایسه کنیم باید همه جوانب را در نظر بگیریم. کشورهایی که امروز ۲۷۰ قانون در این حوزه دارند ۲۰ سال کار کارشناسی انجام داده‌اند. آیا ما با شش ماه کار کارشناسی می‌توانیم چنین قوانینی را وضع کنیم؟ اگر ما امروز تصمیم غلط بگیریم باید در برابر تاریخ و وجدان خود و مردم پاسخگو باشیم. عمده‌ترین فضای تنفس اجتماعی مردم در شبکه‌های اجتماعی است نفس مردم را نگیرید. بخش قابل توجهی از زندگی اجتماعی مردم با این فضا گره خورده است؛ نباید تصمیمات نسنجیده اتخاذ کنیم امید مردم به مجلس است. برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌ها اجازه دهید این طرح در فرصتی مناسب و در فضایی آرام در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی شود. امروز جان هزاران نفر از هموطنان برای کرونا در خطر است. آیا اولویت امروز فضای مجازی است؟

هشت سال در توسعه فضای مجازی خیانت شده است

 رضا تقی‌پور نماینده مردم تهران نیز در مخالفت با این طرح  اظهار داشت: هشت سال در توسعه فضای مجازی در کشور، خیانت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نباید از قانونگذاری ترسید افزود: فضای مجازی ما در اشغال دشمن است. نمایندگان مجلس نباید به حملات دشمنان نظام به این طرح توجه کنند و در دام کارهای تبلیغاتی آنها بیفتند و نباید منطق را فراموش کرد. 

وی گفت: ایرادهایی که به بررسی  طرح در کمیسیون گرفته می شود تهمت است؛ اگر این طرح به صحن بیاید شتابزده بررسی می‌شود نه در کمیسیون مشترک. 

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: دغدغه طرح صیانت حمایت  از کسب و کارها است؛ کمیته فناوری اطلاعات مجلس امروز موافق بررسی طرح در کمیسیون اصل 85 است. 

وی تاکید کرد: نباید به افزایش نگرانی در مورد این طرح دامن زد؛ این نگرانی با عملیات شناختی توسط دشمنان ایجاد و متاسفانه توسط برخی دوستان داخلی و همکاران تشدید شد. نمونه آن اظهارات طراحان لغو رسیدگی به این طرح براساس اصل 85 بود که کار دشمنان را به نام دوستان نوشتند.

وی افزود: این نمایندگان در مورد ضرورت اصل 85 صحبت نکردند، بلکه همراه با عملیات شناختی دشمنان با اصل طرح مخالفت کردند و جزئیات آن را توضیح دادند. مشخص است که می خواهند مجلس را از حق قانونگذاری در حوزه فضای مجازی محروم کنند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نه تنها با قانونگذاری توسط مجلس مخالف نیستند، بلکه در ارتباط تصویری با نمایندگان فرمودند که مدیریت فضای مجازی جزو مسائل مهم است که مسئله ای بلندمدت بوده و مسئله ای کوتاه و میان مدت نیست، بلکه جزو مسائل نزدیک ما است و نباید آن را به سال آخر موکول کنیم و باید توجه کرد که دچار مسائل حاشیه ای، بی اهمیت، فرعی و بی اولویت نشویم.

تقی پور خاطرنشان کرد: پیشنهاد می کنیم که از 9 کمیسیون تخصصی در کمیسیون مشترک حضور داشته باشند و همچنین نماینده معاون قوانین و شورای نگهبان نیز حضور پیدا کنند؛ دغدغه این طرح کسب  و کارهاست و از روز گذشته نشست هایی را با صاحبان کسب و کارها برگزار کردیم و طبق روال مجلس طبیعی است که تمامی صنوف، انجمن ها و کارشناسان در کمیسیون تخصصی حضور یابند.

در نهایت پس از استدلالها و دفاعیات موافقان و مخالفان در صحن علنی نمایندگان به باقی ماندن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک و بررسی آن بر مبنای اصل 85 قانون اساسی بار دیگر رای مثبت دادند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.