مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی به برنامه کشوری ترغیب و تجهیز جامعه عشایری به تولید برق از انرژی پاک اشاره کرد و گفت: تاکنون در این چارچوب هزار و ۳۰۰ دستگاه پنل برای تولید برق از انرژی خورشید در اختیار عشایر قرار گرفته و در سطح استان توزیع شده است.

۱۳۰۰ پنل خورشیدی تولید برق در اختیار عشایر خراسان رضوی قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، محمد نبوی‌فرد افزود: این اقدام با هدف تامین برق برای آن دسته از عشایری که به دلیل فاصله زیاد از شبکه‌های برق و مقرون به صرفه نبودن احداث شبکه از این امکان بی‌بهره بوده‌اند صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۲۰ هزار پنل خورشیدی در کل کشور برای تولید برق توسط آن دسته از عشایری که شرایط این کار را دارند در نظر گرفته شد و از این میان هزار و ۳۰۰ دستگاه آن به خراسان رضوی اختصاص یافت.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی این پنلهای خورشیدی تولید برق را قابل جابه‌جایی ذکر و بیان کرد: هزینه تامین این پنلهای خورشیدی شامل ۱۰ درصد آورده عشایر و ۹۰ درصد یارانه بلاعوض دولتی است.  

نبوی فرد افزود: ارزش هر یک از این دستگاههای تولید برق از انرژی پاک نور خورشید ۹۸ میلیون ریال است و برای تامین انرژی برق مورد نیاز و مصرفی عشایر در اختیار آنان قرار می‌گیرد.  

پنل خورشیدی با جذب نور خورشید و تبدیل آن به الکتریسیته، برق مورد نیاز برای راه‌اندازی انواع ادوات برقی را تولید می‌کند.

این دستگاه تولید برق از مونتاژ قطعات کوچکتری همچون ماژول و سلول خورشیدی ساخته می‌شود. سلولهای خورشیدی به کار گرفته شده در پنل از جنس سیلیکون است.  

با توجه به وجود بیابانها و کویرهای وسیع و همچنین بالا بودن ضریب تابش خورشید در کشور، نسبت به میانگین جهانی، می‌توان گفت که کشور ما از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی برخوردار است.

بروز مشکلات محیطی مانند افزایش قابل ملاحظه آلودگی هوا، از جمله دلایلی است که لزوم استفاده از انرژی‌های پاک به جای سوختهای فسیلی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

هفت هزار و ۱۴۵ خانوار عشایری در خراسان رضوی با در اختیار داشتن ۹۹۵ هزار واحد دامی، سالانه ۳۰ هزار تن محصولات دامی تولید و روانه بازار می‌کنند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.