جداسازی سنگ‌های فیروزه از نخاله‌های معدن، مرهمی بر زخم روزهای پرملال زندان و درآمدی حلال برای گذران عمر زنان زندان نیشابور می‌شود.

 استخراج فیروزه از نخاله معدنی به دست زنان زندانی نیشابوری

به گزارش قدس آنلاین، محسن تاتاری اظهار کرد: از ابتدای مرداد ماه سال جاری با هماهنگی امور اشتغال زندان نیشابور و پیمانکار معدن فیروزه روزانه  ۷ کیسه خاک فیروزه را برای جداسازی سنگ‌های فیروزه از نخاله به زندان می‌بردند اما در حال حاضر بعد از گذشت کمتر از ۲ هفته با استقبال مددجویان روزانه ۱۰ کیسه خاک به زندان برده شده و  ۷۰۰ گرم سنگ فیروزه تحویل پیمانکار می‌شود.

طبق گفته معاون اجرایی بنیاد تعاون زندان نیشابور، با توجه با اینکه جداسازی سنگ‌های فیروزه از  نخاله نیاز به مهارت خاصی ندارد،  از این رو همه ۲۴ بانوی مددجو از این کار استقبال کردند، زیرا به جز پر کردن اوقات دیرگذر زندان اندک کمک مالی هم به خودشان می‌شود.

وی گفت: مددجویانی هم که در صنایع دستی مهارت دارند با درآمدی کسب شده از این راه مواد اولیه برای انجام کارهای صنایع دستی مثل عروسک سازی، بافتنی و نقاشی روی شیشه را خریداری می‌کنند.

تاتاری بیان کرد: با هماهنگی ریاست زندان و پیمانکار در آینده‌ای نزدیک تراش سنگ فیروزه نیز در زندان زنان نیشابور انجام می‌شود، با راه‌اندازی فیروزه تراشی به طور حتم درآمد خوبی نصیب مددجویان خواهد شد.

معاون اجرایی بنیاد تعاون زندان نیشابور با اشاره به اینکه ابتدای تیر ماه سال جاری بانویی که کارگاه فیروزه داشت در مرحله نخست ورود به زندان شناسایی شد، تصریح کرد: به پیشنهاد این مددجو با توجه به تخصص و مهارتی که داشت جداسازی سنگ فیروزه از نخاله توسط مددجویان انجام شد.

تاتاری افزود: مقرر شده پس از انجام هماهنگی‌های لازم و  انتقال دستگاه تراش سنگ فیروزه به زندان این مددجوی ماهر، کار تراش سنگ‌های فیروزه که کاری تخصصی و درآمدزاست را به مددجویان آموزش دهد تا در زندان زنان نیشابور سنگ‌های فیروزه به زیبایی تراش خورده و روانه بازار شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.