تحریم‌ها چندین سال است که بر کشور حاکم بوده و تأثیرات بدی بر واحدهای تولیدی گذاشته است اما واحدهای تولیدی ادامه داده‌اند و همیشه به دنبال پیدا کردن بازار در سایر کشورها بوده‌اند.

تولید در محاصره نوسان‌های بورس

امسال از سوی رهبر معظم انقلاب سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اعلام شد تا هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی دست به دست یکدیگر دهند و با انسجام صورت گرفته اقتصاد کشور را مقاوم‌تر کنند و از وابستگی خارج شوند.

در این زمینه تعدادی از تولیدکنندگان واحدهای صنعتی خراسان شمالی برخی از موانع پیش روی خود را اعلام کرده‌اند که برای رفع آن‌ها نیازمند حمایت‌های بیشتر در راستای شعارمانع‌زدایی هستند.

فعالیت در مرز حداقلی

مدیر یک شرکت تولیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: این شرکت در سال ۱۳۹۴ با هدف تولید کیسه‌های پلی‌پروپیلن برای بسته‌بندی آرد، کود شیمیایی، بذر و... فعالیت خود را با بیش از ۹۰ نفر آغاز کرد.

برات نوری اظهار می‌دارد: متأسفانه در ابتدای سال ۹۸ چرخه تولیدی این کارخانه با مشکلاتی مواجه و به مدت حدود یک سال تولید این کارخانه متوقف شد و تعداد کارگران این واحد به ۵۲ نفر کاهش پیدا کرد که با پیگیری‌های مجدانه نماینده مردم شیروان پس از یک سال وقفه در تولید، این واحد تولیدی دوباره راه‌اندازی شد.

نوری می‌افزاید: در حال حاضر این کارخانه با ۵۰درصد ظرفیت مشغول فعالیت است در حالی که با ماشین‌آلات و دستگاه‌های موجود خود ظرفیت جذب ۱۲۰ نفر را دارد.

یکی از دلایلی که این کارخانه با ۵۰ درصد نیروی کار مشغول فعالیت است نبود سرمایه در گردش و همچنین نبود حمایت شرکت‌های تولیدی در استان است.

وی با اشاره به سرمایه در گردش این واحد تصریح می‌کند: تاکنون افزون بر ۶۰ میلیارد ریال برای این واحد تولیدی سرمایه‌گذاری شده و در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌ها و بالا بودن هزینه‌های تولید به خصوص هزینه کارگر و بالا رفتن بهای دلار و افزایش قیمت قطعات، قیمت تمام شده محصول بسیار بالاست و از این جهت حداقل برای یک دوره سه‌ماهه به سرمایه در گردش ۱۰۰ میلیارد ریالی نیاز داریم.

ضوابط غیرحمایتی از تولید

وی عدم تأمین سرمایه در گردش را یکی از مشکلات صنایع کوچک برای خرید مواد اولیه عنوان می‌کند و می‌گوید: این موضوع به ظرفیت درخواست که یکی دیگر از قوانین در بورس است برمی‌گردد؛ در این قانون برای واحدهای تولیدی ظرفیت مشخصی تعیین و برای نمونه ظرفیت مشخص شده برای صنایع کوچک ۲۰ تن است و تأمین این هزینه در گام نخست برای سرمایه‌گذاران در صنایع کوچک بسیار سخت است. نوری در خصوص قیمت‌گذاری کالا نیز می‌گوید: در حال حاضر تنها مشکل ما متغیر بودن قیمت بورس کالاست که امکان برنامه‌ریزی مالی را از فعالان گرفته است.

جاجرمی، مدیر عامل یک واحد تولیدی دیگر در خراسان شمالی هم در تشریح ناکامی‌های تولید در سال‌های اخیر می‌گوید: قیمت مواد اولیه یکی از مشکلات واحدهای تولیدی است، موادی که به دست واحدهای تولید می‌رسد بالاتر از قیمت بازار جهانی است و نتیجه آن این است که قیمت تمام شده بالاتر از قیمت کالاهای تولیدی رقیبان ماست.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی نیز می‌گوید: ۳۰۷ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌های استان هستند که از این تعداد ۴۵ واحد راکد است.

سیاوش وحدت اظهار می‌دارد: عمده مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی، عدم ارائه تسهیلات بانکی، عدم سرمایه در گردش، صدور پروانه ساختمانی، مشکلات بیمه‌ای تأمین اجتماعی و... است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.