رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروهای موجود در انبار مرتبط با کرونا نبوده است، گفت: داروی رمدسیویر به اندازه سه ماه در کشور موجود است و نگرانی بابت مواد اولیه و تهیه این دارو نداریم.

شانه ساز: داروهای موجود در انبار مرتبط با کرونا نبوده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا شانه ساز روز شنبه در حاشیه بازدید از انبارهای گمرک درخصوص ترخیص دارو و سرم در جمع خبرنگاران افزود: بسیاری از داروهای مورد نیاز کشور را از پای هواپیما ترخیص می کنیم و نیاز به انبار در گمرک نیست، داروهایی که اکنون در انبار موجود است باید بررسی شوند زیر بخش  قابل توجهی از آنها در کشور تولید کننده داخلی دارد و نیاز به واردات نیست.

وی اظهار داشت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، کالایی که تولید داخلی داشته باشد، واردات آن ممنوع است مگر اینکه بحث کمی و کیفی آن مطرح باشد، بسیاری از داروهای موجود در انبار قابل مصرف نیست و برخی نیز ثبت سفارش نشده به عنوان مثال مکملی وارد شده که ۲۰ تولید کننده داخلی در کشور دارد.

شانه ساز تصریح کرد:حمایت از داروهای تولید داخل برای ما مهم است و داروهای ضروری و مورد نیاز نیز با سرعت عمل از پای هواپیما ترخیص می شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت، داروهای موجود در انبار گمرک مرتبط با کرونا نبوده و داروی رمدسیویر به اندازه سه ماه موجود داریم و در زمینه سرم نیز به دلیل ناهماهنگی و توقف یک تولید کننده، دچار کمبود آن در کشور شدیم که بیش از دو میلیون وارد شد و از بانک مرکزی و سایر نهادهای مربوط در این زمینه تشکر می کنیم.

شانه ساز تاکید کرد: سرم به اندازه کافی در بیمارستان ها توزیع شده و در داروخانه های شهری نیز توزیع آن از دیروز آغاز شده و بیش از ۱۰۰ داروخانه نیز به لیست توزیع سرم افزوده شده است و اکنون جای نگرانی نیست.

سعید عمرانی معاون دادستان کل کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه بازدید شبانه از سوله ها و سردخانه های دپوی مواد اولیه تولید سرم در حوزه شماره ۲ اداره گمرکات فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)  گفته بود که وزارت بهداشت باید پاسخگوی ذخیره مواد اولیه سرم سازی در گمرک کشور باشد. اگر تعیین تکلیف نشود اموال رو حراج و راهی بازار هدف می‌کنیم.

وی افزود: در این بازدید آمدیم تا شاهد ترخیص یکسره و بی معطلی مواد اولیه سرم سازی از گمرک کشور به سمت بازار هدف باشیم اما در این انبارها داروهای متراکمی که بعضاً پیش زمینه ساخت داروهای کرونا دارند مشاهده می شود و دلیل باقی مانده این داروها معلوم نیست.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.