هر سال در چنین ایامی، خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به حرم نورانی ثامن الحجج(ع) مملو از شور و حال محرم بود و عزاداران حسینی به هر شکل که درتوان‌شان بود، مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) را هر چه با عظمت‌تر اقامه می‌کردند.

زیارت در سایه سلامت

ولی با آمدن کرونا، همه ارکان و امور زندگی‌مان شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفت و حالا در موج پنجم کرونا، کیفیت عزاداری‌ها و زیارت در صحن و سرای علی بن موسی الرضا(ع) بیشتر از گذشته، تابع رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت زائران و مجاوران شده است.    

رعایت بی‌قید وشرط دستورات
در این روزهای مبتلا به کرونا، فرقی نمی‌کند از کدام بست وارد حرم شویم، از سلام دادن تا لحظه وداع، مرتباً با یکی از خادمان سلامت مواجهیم. بعضی‌ از آن‌ها در فضاهای مختلف حرم می‌چرخند تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر باشد و برخی‌ها هم کنار یک میز مستقر هستند و به ارائه انواع خدمات بهداشتی مشغولند.
حاج آقای اخلاقی، کنار میز خدمتش در آستانه ورودی صحن آزادی، با روحیه و گرم پذیرای زائران می‌شود. اگر ماسک نزده باشند، ماسکی از داخل بسته‌ای بهداشتی درآورده و به زائر می‌دهد، به آن‌هایی که دست دراز می‌کنند، کمی محلول ضدعفونی اسپری می‌کند و به آن‌هایی که برگه‌ای زیارتنامه مطالبه دارند، تقدیم می‌کند.
او درباره کیفیت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در این روزهای دشوار کرونایی می‌گوید: شرایط خیلی دشوار شده و زائران هم کمتر از قبل ازدحام می‌کنند. ولی بحمدالله عموم مردم دیگر به رعایت بی‌قیدوشرط دستورات اعلام شده از سوی نهادهای بهداشت و درمانی کشور واقفند و رعایت می‌کنند. تعداد آن‌هایی که هنوز در برابر این دستورالعمل‌ها مقاومت می‌کنند، کمتر از یک درصد است. همان افراد هم وقتی با تذکر مکرر خادمان سلامت در نقطه‌نقطه حرم مواجه می‌شوند، ناگزیر از رعایت اصول هستند. ولی ما در نهایت احترام و بدون هیچ اجباری، فقط زدن ماسک را توصیه می‌کنیم.
او درباره زیارت‌نامه‌های بسته‌بندی شده روی میز هم توضیح می‌دهد: زیارت‌نامه مختصر علی بن موسی الرضا(ع) داخل بسته‌های بهداشتی پلاستیکی تهیه شده و به متقاضیان هدیه می‌دهیم تا هم رعایت اصول بهداشتی شده باشد و هم اینکه هدیه‌ای متبرک از این حرم با خود ببرند.    

تا اطلاع ثانوی تعطیل است
مجموعه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی، به‌خصوص فضاهای پرتردد مثل موزه‌ها و کتابخانه‌های آستان قدس نیز تابع شرایط بحرانی موج پنجم کرونا، با تعطیلی موقت فعالیت‌های‌شان، به مهار بحران تا بازگشت به اوضاع امن و بهداشتی ‌ کمک می‌کنند.
بروی تابلوی دم در ورودی موزه نوشته شده که مقدم مهمانان و زائران را ارج می‌نهند ولی ورود زائران مشروط به زدن ماسک و رعایت نکات بهداشتی است. مسئول ورودی موزه می‌گوید که همه موزه‌ها از فردا تا اطلاع بعدی تعطیل می‌شود. ولی تا همین امروز هم به خاطر کم شدن تعداد زائران حرم مطهر، بازدیدکننده چندانی نداشتند؛ با این وجود، به همه مهمانان استفاده از ماسک و ضدعفونی دست‌ها توصیه می‌شده است.
مسئول پاسخگوی مرکز کتابخانه‌های حرم مشغول خواندن کتابی است. از خلوتی که کرده و اطلاعیه‌ای که بر در زده‌اند، معلوم است که این مجموعه از چند روز پیش، تعطیل شده و علاقه‌مندان به حوزه مطالعه و تحقیق باید تا چند وقت شکیبایی به‌خرج دهند.

تدابیری برای رعایت حداکثری
در مسیر صحن‌ها، تابلو و پوسترهای زیادی با مضامین آگاهی‌دهنده نصب شده. روی یکی از آن‌ها، یک خانواده پنج نفره به تصویر درآمده که از بزرگترها تا طفل خردسال در آغوش مادر همگی ماسک به صورت دارند. زیر پوستر با خط درشت حک شده: «لطفاً از ماسک استفاده کنید و فاصله اجتماعی را رعایت فرمایید».
ایام عزای حسینی است و انتظار می‌رود که وقتی وارد صحن و سرای رضوی شدیم، با حضور تشکل‌های عزاداری با انواع آیین‌های سنتی سوگواری‌شان مواجه شویم. اتفاقی که تا همین چند سال پیش در این روزها مرسوم بود ولی به خاطر رعایت حداکثری اصول بهداشتی و حفظ سلامت عمومی، در محدوده حرم رضوی نیز حضور دسته‌ها و گروه‌های عزاداری ممنوع شده است.
آیین‌ها و مراسم محدود حرم نیز با حضور حداقلی عزاداران و غالباً در فضاهای روباز حرم مطهر انجام می‌شود. این موضوع را می‌توان در همه صحن‌ها به عینه دید که نمایشگرهای بزرگ سیار در هر صحن جانمایی شده‌اند و تعدادی فرش با فاصله از هم جلوی آنها چیده شده تا زائران، منابر وعظ و مراسم روزانه حرم را از پای یک گیرنده تصویری دنبال کنند.  

روضه در فضای باز  
از سال گذشته، درب مدرسه علیمه خیرات‌خان مقابل بست شیخ حر عاملی ویژه بانوان بازگشایی شده تا خانم‌ها در فضایی روباز مخصوص به‌خودشان از محافل مذهبی و برنامه‌های فرهنگی بهره ببرند. در این ایام نیز طی طرحی مناسب شرایط کرونایی، مجالس خانگی بانوان مشهدی به صورت نوبت‌بندی شده در این مدرسه برگزار می‌شود. این مجلس، یکی از مراسم تدارک دیده شده در اماکن روباز حرم مطهر حضرت رضا(ع) است.
هر روز در فضای دلباز و مفروش حیاط، مراسم مذهبی ایام محرم دایر می‌شود و خانم‌ها با فاصله از هم در این حیاط بزرگ می‌نشینند. گروهی مشغول خواندن دعا و نماز و گروهی پای منبر اساتید حوزه علمیه هستند و برای بچه‌ها هم خدمات فرهنگی مناسب‌شان در نظر گرفته شده تا در فضایی فرهنگی و البته بهداشتی کنار بزرگترهای خود به زیارت حضرت رضا(ع) مشرف شوند.     
هرچند حال و هوای شهر مشهد، مثل سایر نقاط عالم خوب نیست و سوگواران و سینه‌زنان عشیره عاشورا آن طور که دل‌شان می‌خواهد نمی‌توانند در جوار بارگاه امام رئوف اقامه عزا کنند، با این حال پیراهن سیاه می‌پوشیم و پرچم عزای سرور و سالار شهیدان را سر در خانه‌هایمان می‌آویزیم چون دل‌مان به همسایگی امام هشتم و زیارت گاه و بیگاه صاحب این حرم و بارگاه خوش است. و همین دل خوشی ما را بس.
یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم/ دولت صحبت آن مونس جان ما را بس

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.