فلورا سام می گوید، مهمترین دغدغه فکری‌اش این است که اگر کاری با موضوع مذهبی می‌نویسد، شعارزده نباشد و کارهایش از جنس مردم باشد. او همچنین محدودیت‌های مالی را مهمترین مانع بر سر راه سازندگان برای ساخت کارهای بزرگ تاریخی ـ مذهبی می‌داند.

مخاطب سریال مذهبی شعاری را تماشا نمی کند

فلورا سام ـ بازیگر، نویسنده و کارگردان ـ می‌گوید از وقتی کرونا آمده برای حفظ سلامتی همکارانش کار نمایشی نساخته است؛ این بازیگر که در این مدت  به عنوان یکی از داوران برنامه تلویزیونی «محاکات» فعالیت داشته، از بی توجهی به بازیگران برای تزریق واکس کرونا گله مند و نگران سلامتی هنرمندان کشور است.

او درباره اینکه چرا سریال‌های مذهبی ـ تاریخی در تلویزیون کمتر ساخته می‌شود و شاهد پخش چندین باره سریال های موفق گذشته هستیم، به ایسنا گفت: در دنیا هم تعداد سریال‌های معاصری که ساخته می‌شود نسبت به سریال‌های تاریخی و مذهبی بیشتر است. دلایل مختلفی هم دارد؛ اگر در کشور خودمان بخواهیم دلیل این موضوع را بررسی کنیم، محدودیت هزینه است که ما به شدت با آن درگیریم و دشوار بودن کار؛ البته خیلی از هنرمندان ما این دشواری را دوست دارند و مساله بودجه شاید از مساله دشواری ساخت مهم تر باشد و اگر بودجه باشد می‌توان برای دشواری ها هم راه حل‌هایی پیدا کرد.  

او در عین حال اظهار می کند: لزومی ندارد به همان تعدادی که سریال معاصر ساخته می‌شود، سریال تاریخی هم ساخته شود؛ اما لازم است مقاطع مختلف تاریخی و مذهبی ما به شکل سریال‌هایی جذاب نمایش داده شود تا مردم از تاریخ خودمان به وسیله این سریال ها بیشتر مطلع شوند.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که برای انتقال مفاهیم مذهبی، مجموعه های تاریخی بیشتر کاربرد دارد یا کارهای معاصر؟ عنوان کرد: سریال های تاریخی در کنار آموزه‌ها و پند و اندرزی که دارند، بیشتر به ما نشان می‌دهند که اتفاقات تاریخی درباره‌شان شنیده‌ایم، به چه شکلی بوده است. این سریال ها بیشتر جنبه آموزندگی و تاریخی دارند اما در زمینه مذهبی و دینی اگر یک سریال معاصر درست ساخته شود، از آنجا که ما جنس آدم ها را شبیه خودمان می‌بینیم و درد و مشکلاتشان همان درد و مشکلات خود ماست، همذات پنداری می کنیم و تاثیرگذاری هم بیشتر است.

او ادامه داد: وقتی ما یک سریال معاصر را می‌بینیم چون می‌توانیم مشابه شخصیت‌های داستان را در زندگی خودمان هم پیدا کنیم، بنابراین مشکلات آن‌ها مشکلات ماست و راه‌حل‌هایی که آن‌ها دارند می‌تواند راه حل‌های زندگی ما باشد؛ اما تحقق این امر مستلزم آن است که مجموعه های مذهبی درست پرداخت شده باشد و به سمت شعار و پیام‌های اخلاقی مستقیم کشیده نشود.

فلورا سام که نویسندگی و کارگردانی سریال «مرضیه» را برای محرم ۹۸ بر عهده داشته است، درباره دشواری‌های ساخت سریال های مذهبی گفت: در حقیقت در سریال «مرضیه» مذهب جریان دارد. سریال «مرضیه» یک سریال روز اجتماعی است و انتقادات اجتماعی دارد و مسایل مذهبی هم در کنارش مطرح می‌شود و درباره‌اش صحبت می‌شود.

او متذکر شد: وقتی درباره مناسبت خاصی صحبت می‌کنیم، خیلی باید مراقب باشیم که از شعارزدگی پرهیز کنیم. به محض اینکه کار حالت شعارزده و سفارشی به خود بگیرد، مخاطب را از خودش دور می‌کند. بر این اساس بزرگترین تلاش و دغدغه فکری‌ام این است که وقتی کارهای اینچنینی را می نویسم، کاملا از جنس مردم باشد و اگر هم قرار است حرفی زده شود در داخل قصه و درون مایه قصه زده شود؛ نه اینکه شخصیت درباره آن جمله بگوید و مدام هم به آن نکته اشاره کند. پیام باید در درونمایه قصه گنجانده شود و بیننده خودش تصمیم بگیرد و خودش متوجه مطلب شود.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر احتمالی کرونا بر افت کیفی سریال‌های تلویزیونی، تصریح کرد: کرونا نمی‌تواند دلیلی اصلی باشد زیرا سال‌های قبل از کرونا هم نه تنها کارهای مذهبی بلکه در کل سریال ها افت کیفی داشتند. دلایل مختلفی دارد؛ اما کرونا هم همان طور که روی تمام مشاغل و تمام جوامع تاثیر گذاشته است، مطمئنا روی شغل ما و کارهای ما هم تاثیر گذاشته است و نمی‌توان گفت بی تاثیر بوده، اما مسایل مهم تری است که کیفیت سریال ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

فلورا سام در پایان گفت: شخصا در این مدت کار نمایشی انجام نداده‌ام زیرا ضریب اینکه بازیگران و عوامل سر صحنه دچار بیماری شوند خیلی بالاست و متاسفانه از وقتی که واکسیناسیون شروع شد هیچ فکری برای این قشر نشده و بازیگرها تنها گروه شغلی هستند که باید بدون ماسک سر کار بروند. بازیگری تنها شغلی است که جزو جدول رده بندی وزارت بهداشت قرار نداشته است. مشاغلی مثل بانک‌ها، راننده‌ها، معلمان و اساتید دانشگاه به عنوان کسانی که باید واکسن بزنند شناخته شدند که حتما هم باید شناخته می‌شدند اما در این میان اصلا به بازیگرانی که بدون ماسک سر کار می روند توجهی نشد. ما بازیگران زیادی را در این دو سال از دست دادیم و یکی از دلایل مهمش هم همین بود که این‌ها مجبور بودند بدون ماسک سر کار حاضر شوند و از زمانی که واکسیناسیون شروع شد هیچکس به فکرشان نبود.

فلورا سام نویسنده و کارگردان سریال‌هایی همچون «مرضیه»، «باغ سرهنگ» و «راز پنهان» بوده و در سریال‌هایی همچون «همسایه‌ها» و «روزهای زندگی» نقش آفرینی کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.