مسوولان و دست‌اندرکاران امور اقتصادی در استان خراسان رضوی معتقدند، تاخیر در اعلام قیمت مصوب ۱۰ قلم محصول لبنی که باید از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود، کنترل و نظارت بر قیمت این محصولات در بازار این استان را دشوار کرده است.

بلاتکلیفی قیمت لبنیات در بازار خراسان رضوی

به گرارش قدس آنلاین، کارشناس مسوول نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر خط کشی برای بازرسان به منظور نظارت و کنترل قیمت محصولات لبنی وجود ندارد و باید هرچه سریعتر سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نرخ اقلام لبنی را تعیین کند.

عباس اخوان با تاکید بر تسریع در قیمت‌گذاری مواد لبنی افزود: پس از تعیین نرخ مصوب ۶ هزار و ۴۰۰ تومان برای هر کیلو شیر خام از سوی دولت، هنوز قیمت ۱۰ قلم از محصولات لبنی که مشمول قیمت مصوب سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، اعلام نشده و در حال حاضر خط کشی برای نظارت بر این بخش وجود ندارد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم  علت پراکندگی قیمت محصولات لبنی در بازار استان را تغییر قیمت مصوب شیرخام و عدم تعیین قیمت ۱۰ قلم محصول لبنی مشمول قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دانست.

علی غفوری مقدم گفت: قیمت مصوب شیر خام افزایش یافته که به تبع آن قیمت محصولات لبنی نیز باید تغییر کند اما نرخ جدید ۱۰ قلم محصول لبنی مشمول قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هنوز اعلام نشده است.

وی افزود: در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی مقرر شد مسوولان استانی به سرعت اصلاح قیمت محصولات لبنی و قیمت‌گذاری ۱۰ قلم محصول لبنی را از ستاد تنظیم بازار کشور و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پیگیری کنند تا از پراکندگی ایجاد شده در قیمت محصولات لبنی جلوگیری شود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی نیز ضمن تایید این موضوع، خواستار آزادسازی قیمت شیر و فرآورده های آن و تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا در بازار به جای تعیین نرخهای دستوری برای شیر خام و لبنیات شد.

مهدی هدایت نیا گفت: هیچ یک از وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت و همچنین سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پاسخگوی افزایش قیمت محصولات لبنی و تبعات ناشی از آن نیستند.

وی افزود: آخرین تغییر قیمت شیر خام مربوط به آذر ماه سال گذشته بود که برای هر کیلو چهار هزار و ۱۵۰ تومان تعیین شد اما به سبب افزایش هزینه های تولید، تابستان امسال قیمت مصوب شیرخام تغییر کرد و به هر کیلو ۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی ادامه داد: از دیدگاه ما تعیین نرخ جدید برای شیر خام غیرقانونی است زیرا زمانی که وزارت جهاد کشاورزی این نرخ را برای شیر خام تعیین کرد، هنوز مسوولیت تعیین نرخ شیر و فرآورده های آن از سوی ستاد تنظیم بازار کشور  به این وزارتخانه محول نشده بود چرا که تعیین نرخ برای شیرخام در اواخر تیر ماه امسال انجام شد در حالی که دوم مرداد ماه امسال اختیار تعیین قیمت شیر و فرآورده های آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی تفویض شد.

وی گفت: اکنون و پس از تعیین نرخ جدید شیر، هنوز قیمت ۱۰ قلم محصولات لبنی که باید به تبع تغییر نرخ شیر، افزایش یابد، از سوی دولت اعلام نشده این در حالی است که دو کارخانه بزرگ و صاحب نام محصولات لبنی در کشور قیمت محصولات خود را ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داده اند.

هدایت نیا افزود: ما به کارخانه های لبنی خراسان رضوی اعلام کرده ایم که نرخ محصولات لبنی خود را براساس قانون تجارت احصا کرده و با احتساب سود قانونی خود به بازار عرضه کنند و در حال حاضر نیز ملاک تعیین قیمت محصولات همین است این در حالی است که در اغلب مواقع قیمتی که کارخانه ها برای محصولات لبنی خود تعیین می کنند، از قیمتهای دستوری دولت کمتر است.

وی ادامه داد: با این حال در شرایطی که هنوز قیمت مصوب ۱۰ قلم کالای لبنی از سوی دولت اعلام نشده است، برخی از کارخانجات قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند و برخی محصولات لبنی نیز به نرخ قبل است و این در حالی است که محصولی که اکنون براساس نرخ جدید شیر تولید می شود، ۴۰ تا ۵۰ روز دیگر اثر خود را بر بازار خواهد گذاشت.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی گفت: دامدار تحت فشار است، قیمت علوفه افزایش یافته و به میزان کافی به دست دامدار نمی رسد و واسطه ها بازار علوفه را به دست گرفته اند، تقاضای این اتحادیه حذف قیمتهای دستوری برای شیر و فرآورده های آن، آزادسازی نرخ آنها و تعیین آن براساس عرضه و تقاضا و همچنین آزادسازی صادرات محصولات لبنی است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی ۱۰۰ واحد تولیدی محصولات لبنی دارد و این واحدها روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن شیر خام دریافت می کنند افزود: در صورتی که دولت قیمت شیر را آزاد کند، قیمت محصولات لبنی نیز در بازار رقابتی متعادل شده و کاهش نیز خواهد داشت.

۱۰ محصول لبنی مشمول قیمت‌گذاری مصوب شامل شیر بطری یک لیتری کم چرب، نیم چرب، پرچرب و کامل؛ شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب؛ ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب؛ ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب و پنیر ۴۰۰ گرمی بواف می‌باشد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.