یک روزنامه صهیونیستی در مقاله‌ای تاکید کرد که سقوط دولت افغانستان و شکست سیاست‌های واشنگتن در این کشور یک پیام و هشدار برای سایر متحدان ایالات متحده است.

رسانه صهیونیستی: سقوط دولت افغانستان هشداری برای سایر متحدان آمریکاست

به گزارش قدس آنلاین، تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم نوشت: روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مقاله‌ای به قلم «سیث فرانتزمان» نویسنده و کارشناس صهیونیست درباره چشم انداز اسرائیل در خصوص سقوط دولت افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور و تاثیر آن بر قدرت سیاسی ایالات متحده به ویژه در غرب آسیا منتشر کرد.

در این مقاله آمده است که سقوط سریع دولت افغانستان و نحوه شوکه شدن مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و همچنین کارشناسان از سرعت تسلط طالبان بر افغانستان نشان دهنده چالش بزرگی است که اکنون آمریکا با آن مواجه شده است. در حال حاضر بعد از سقوط افغانستان آمریکا باید به متحدان و شرکای خود اطمینان بدهد که در کجای جهان باقی خواهد ماند.

نویسنده این مقاله افزود، در حالی که مقامات آمریکایی از جنگ‌های نامحدود و هدردادن میلیاردها دلار پول در سراسر جهان صحبت می‌کنند نگرانی‌هایی درباره اتفاقات بعدی وجود دارد. این امر به ویژه در خاورمیانه بسیار صدق می‌کند؛ جایی که شرکا و هم‌پیمانان آمریکا از خود می‌پرسند که آیا واشنگتن تنها منافع خود را در سایر کشورها در نظر می‌گیرد؟

در ادامه مقاله این رسانه صهیونیستی آمده است، در اینجا صحبت از موضع ایالات متحده در قبال عربستان سعودی و مصر به عنوان دو کشوری که زمانی ستون سیاست خارجی آمریکا بودند مطرح می‌شود و نگرانی‌هایی درباره آن وجود دارد. علاوه بر آن حمایت آمریکا از توافقنامه‌های عادی سازی میان کشورهای عربی با اسرائیل نیز یک مسئله اصلی در این زمینه به شمار می‌رود.

جروزالم پست نوشت، از طرف دیگر نگرانی‌هایی درباره نقش آمریکا در عراق و سوریه نیز وجود دارد؛ اینکه آیا سقوط دولت افغانستان موجب می‌شود تا اعتماد به واشنگتن و ادعاهای آن در خصوص پرونده‌های منطقه از بین برود.

بر اساس این مقاله اسرائیلی، ایالات متحده در چند دهه گذشته سابقه طولانی مداخله در کشورهای مختلف را داشته که منجر به بروز جنگ‌های کوچک و جنگ‌های طولانی شده، بدین معنا که ایالات متحده استراتژی خود را این گونه تنظیم کرده بود که ابتدا در کشوری مانند عراق به بهانه اهداف بشردوستانه و با ادعای جلوگیری از استفاده این کشور از سلاح کشتار جمعی وارد آن شده و سپس گفت که به دنبال جنگ با تروریسم است. اما همه اینها صرفاً یک ادعا و افسانه بوده و اتفاقی که در افغانستان نیز افتاد نتیجه همین امر است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.