رییس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی گفت: هیچ سند علمی دال بر مفید بودن داروی رمدسیویر در درمان بیماران کرونایی وجود ندارد؛ حتی مجامع علمی بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت توصیه‌ای مبنی بر مفید بودن این دارو ندارند.

سند علمی مبنی بر مفید بودن رمدسیویر در درمان کرونا وجود ندارد 

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی قانعی توضیح داد: نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که داروی رمدسیویر نه سبب کاهش مرگ و میر و نه کاهش تاثیرگذاری ویروس کرونا می‌شود. به طور کلی این دارو در روند مداوای مبتلایان به کرونا تاثیری ندارد.

رمدسیویر منجر به نارسایی کلیه و کبد می‌شود

پزشک فوق تخصص بیماری ریه همچنین در خصوص عوارض این دارو گفت: این دارو می‌تواند روی کبد و کلیه اثر منفی داشته باشد و حتی سبب نارسایی کلیه و کبد شود. به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت مخالفت خود را در مورد مصرف این دارو برای مقابله با کووید ۱۹ اعلام کرده است.

قانعی به مصرف بی‌حساب و بدون برنامه‌ریزی این دارو در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مقدار مصرف این دارو در ایران اصلا برابر با کشورهای اروپایی نیست، حتی در کشور آمریکا که خود به عنوان تولیدکننده این دارو است، به این شیوه‌ای که در ایران عمل می‌شود، از این دارو استفاده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: این موضوع به دلیل مشکلاتی است که در نظام بهداشت ما وجود دارد به عبارتی تقاضای بیمار در نسخه پزشک بسیار تعیین کننده است، اکنون در کشور ما، اغلب پزشکان بر اساس درخواست بیماران اقدام به تجویز نسخه می‌کنند که این رویه باید تغییر کند.
رییس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی بیان داشت: اغلب پزشکان دنیا اجازه ندارند هرچه بیمار خواست، تجویز کنند که معتقدیم این رویه در ایران هم باید محقق شود.

قانعی تصریح کرد: همه این موارد بیان شده و سیاست نادرست، سبب شده هم این دارو در حد وسیع استفاده شود و هم سرم که این دارو باید از طریق آن وارد بدن بیمار شود، در کشور نایاب شود.

این پزشک فوق تخصص بیماری ریه، تزریق داروی رمدسیویر به مراجعه‌کنندگان کلینیک‌های سرپایی کرونا را بسیار اشتباه اعلام کرد و گفت: این کار هم سبب افزایش مصرف این دارو و هم کم شدن، سرم هم در جامعه شده است.

وی با اشاره به اینکه مصرف ۲ هفته اول مرداد ماه امسال این دارو به اندازه ۶ ماه سال گذشته بوده است، اظهار داشت: اکنون در وضعیتی هستیم که فروش این دارو به حدود پنج هزار میلیارد تومان رسیده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.