افزایش نگران‌کننده شمار مبتلایان به کرونا در استان خراسان رضوی و دیگر نقاط کشور، پزشکان و دست‌اندرکاران حوزه درمان را به این باور رسانده است که شیوع این ویروس دیگر از حالت "پاندمی" خارج و به یک "سونامی" تبدیل شده است که این وضعیت شاید در کلانشهر مشهد، نمایان‌تر از دیگر مناطق باشد.

سونامی کرونا جز با در خانه ماندن مهار نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، آمار بیماران ورودی‌ به اورژانس‌ بیمارستان‌های مشهد لحظه به لحظه در حال افزایش است و تعداد بالای بستری شدگان ناشی از کرونا، بار زیادی را بر شانه بیمارستان‌های این کلانشهر گذاشته است.

در این میان پزشکان و متولیان سلامت تنها راه برون رفت از بحران فعلی را پرهیز از حضور در دورهمی ها و اجتماعات و همچنین در خانه ماندن عنوان کرده‌اند و نسبت به تبعات رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در ابتلا به ویروس دلتای کرونا بیش از پیش هشدار می‌دهند.

تعطیلات کرونایی فرصت بزرگ برای مقابله ویروس دلتاست

رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا(ع) گفت: استفاده مناسب از پنج روز تعطیلی اخیر بسیار مهم است، اگرچه با توجه به شرایط بحرانی موج پنجم شیوع کرونا، انتظار بود که تعداد روزهای تعطیلی خیلی بیشتر از این باشد، ولی در صورت همراهی شهروندان می‌توان همین مدت کوتاه را نیز به یک فرصت بزرگ برای مقابله با ویروس دلتا تبدیل کرد.

دکتر علیرضا صداقت افزود: همه ما همیار سلامت هستیم و مسوولیت اجتماعی خودمان را انجام می‌دهیم، بنابراین اکنون مسوولیت اجتماعی‌مان ایجاب می‌کند که در منزل بمانیم و این توصیه همه همکاران من به مردم در شرایط بحرانی کنونی است.

وی ادامه داد: همه ما محکم ایستاده‌ایم. درست است که خسته‌ایم ولی هستیم و امیدمان به این است که مردم نیز تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و بخشی از این سنگینی بار درمان را از روی دوش ما بردارند.

دورهمی و شرکت در مراسم را کنسل کنید

رییس بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد نیز گفت: مردم نباید به این چند روز تعطیلی به عنوان فرصتی برای سفر رفتن و یا شرکت در مراسم و دورهمی‌ها نگاه کنند، زیرا این تعطیلی با هدف کاهش شیوع کرونا و برون رفت از بحران کنونی صورت گرفته است.

دکتر آرش پیوندی یزدی افزود: از مردم انتظار می رود در این تعطیلات در خانه مانده و با همراهی در شکستن زنجیره چرخش این ویروس مهلک، کمک کنند تا کشور به‌زودی موج پنجم کرونا را با کمترین میزان ابتلا و فوتی پشت سر بگذارد.

ضرورت ماسک زدن حتی با انجام واکسیناسیون

رییس یکی از بخش های آی.سی.یو در بیمارستان قائم (عج) مشهد نیز گفت: از همه مردم عاجزانه درخواست داریم تا برای برون رفت از بحران بیماری کرونا علاوه‌ بر این‌که واکسیناسیون را انجام می‌دهند، حتما ماسک هم زده و از حضور در تجمعات غیرضرور پرهیز کنند.

دکتر شهرام امینی تاکید کرد: حتی کسانی که واکسن زده‌اند باید در محیط‌های بسته ماسک بزنند چراکه این ویروس جوان، پیر، سالم و بیمار نمی‌شناسد و ممکن است هر یک از ما را درگیر کند.

وی گفت: باید حضور در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها را لغو کرد. مرتب دستها را شست و یا از الکل و مواد ضد عفونی کننده استفاده کرد.

جوانان بیشترین بستری شدگان کرونایی

پزشک فوق تخصص ریه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد گفت: متأسفانه این روزها به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا و ایجاد بار کاری زیاد، حال من و همکارانم اصلا خوب نیست.

دکتر مهناز مزدوریان افزود: مردم باید توجه داشته باشند که برای کرونای دلتا، فرد سالم و یا دارای بیماری زمینه‌ای فرقی ندارد، ما در این بخش ۱۷ تخت داریم که با کمال تاسف اکثر بیماران بستری در آن جوانان هستند.

پزشک متخصص مراقبتهای ویژه و رییس یکی از بخش‌های آی سی یو بیمارستان امام رضا(ع) نیز گفت: در مورد کرونا به‌اندازه کافی در این مدت صحبت شده‌است و مردم همه آنچه را که باید بدانند، می‌دانند و ما عاجزانه از آنان انتظار داریم که به همین دانسته‌های خود عمل کرده و توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر احمد باقری مقدم افزود: در میان توصیه‌هایی که در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا شده‌ است، مهمترین سفارشی که باید انجام شود پرهیز از حضور تجمعات و محیط‌های سربسته است.

وارد سونامی کرونا شده ایم

یک استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) نیز خدمت می کند، گفت: مردم باید بدانند که اکنون شیوع ویروس کرونا از حالت "پاندومی" خارج و ما به  "سونامی کرونا" وارد شده‌ایم.

دکتر امیرمسعود هاشمیان افزود: در موج پنجم کرونا، میزان ورودی بیماران به اورژانس چه سرپایی و چه بدحال، بسیار بسیار زیاد شده است و سن بیمارانی که متأسفانه بستری شده و نیاز به اکسیژن درمانی هستند، به‌مراتب از موج های قبلی پایین‌تر آمده‌است و قدرت سرایت و درگیرکنندگی ویروس به‌مراتب بیشتر شده‌ است.

وی ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک شرط لازم است ولی به‌ هیچ‌ عنوان کافی نیست، زیرا افراد حتی با داشتن ماسک و رعایت پروتکل‌ها نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند، بنابراین آن‌چیزی که از مردم عزیز درخواست داریم این است که علاوه‌بر زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از حضور در اجتماعات، اماکن تفریحی، مسافرت‌ رفتن و دورهمی ها اکیدا اجتناب کنند تا شاهد شنیدن سوت سوزناک دستگاه‌های اکسیژن بر بالین عزیزانمان نباشیم.

۲۷ شهرستان خراسان رضوی از جمله مشهد در وضعیت قرمز، پنج شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

هم اکنون سه هزار و ۷۷۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند که ۲ هزار و ۸۷۰ نفر از آنها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی را زیر پوشش دارد.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۹ هزار و ۱۰۸ نفر رسید.

در این مدت ۵۰ هزار و ۲۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که پنج هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۵۱۷ هزار و ۲۴۳ نفر رسید.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.