یک کارشناس مذهبی بیان کرد: راز دلبستگی عاطفی شیعه به حضرت عباس(ع) همان دلیل دلبستگی امام زمان(عج) به ایشان است که در زیارت نامه ابوالفضل العباس نیز می خوانیم.

 راز دلبستگی شیعیان به حضرت عباس(ع)

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن تاسوعای حسینی که به عزاداری شیعیان و محبان آل الله (ع) برای علمدار دشت کربلا حضرت عباس (ع) اختصاص دارد و به منظور بررسی عواملی که به آن حضرت (ع) جایگاهی ویژه بخشیده با حجت الاسلام سیّدعباس موسوی مطلق، کارشناس و سخنران مذهبی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

راز دلبستگی و ارتباط عمیق عاطفی شیعه با حضرت عباس علیه السلام چیست؟
 راز دلبستگی و ارتباط عمیق عاطفی شیعی به حضرت عباس علیه السلام همان راز علاقه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به عموی بزرگوارشان است چنانچه در زیارت آن حضرت (ع) منقول است: او جان خویش را در راه امام و برادر خویش فدا نمود «المُواسی أخاهُ بِنَفسِهِ»؛ او از زندگی خود و دیروز خود برای آخرت که دار قرار است توشه چید، «الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ، الفادی لَهُ»؛ او در راه امام زمانش جانبازی کرد وخود را فدای اونمود، « الفادی له، الواقی» او خود را سپر بلای ولی جامعه و حجت خدا کرد: «السّاعی إلَیهِ بِمائِهِ» و همچنین دستان پاک و مطهر و گره کشای خود را در راه دفاع از دین خدا و امام معصوم (ع) تقدیم کرد: «المَقطُوعة یداه».

 
وجود چه ویژگی هایی در حضرت عباس بن علی (ع) ایشان را باب الحوائج نه فقط شیعه بلکه ارامنه و پیروان دیگر ادیان کرده است؟
 یکی از عارفان روشن ضمیر می فرمود: دستان آقا ابوالفضل العباس سلام الله علیه بدین جهت گره گشا شد که در راه امام (ع) دستانش را داد آن هم در نهایت ادب و تسلیم. «أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ» آن حضرت (ع) امام خویش را تصدیق کرد و خداوند هم واسطه بودن و عظمت ایشان را تصدیق می کند. وفاداری و ادب ایشان ‌نسبت به امام حسین علیه السلام همانند وفاداری امیرالمومنین (ع) به پیامبر اعظم (ص) بود. قمر منیر بنی هاشم (ع) اهل عبودیت بود، آنهم عبد صالح پروردگار و در عوض این خصوصیت خداوند متعال او را تعالی بخشید: «از عبادت نی توان الله شد/ می توان موسی کلیم الله شد».

 
وجود سنت هایی همچون علم گردانی، یوم العباس (ع)، برگزاری سفره حضرت عباس (ع) و ... چه جلوه هایی از عشق و توسلات به حضرت ابوالفضل (ع) را نشان می دهد؟
 علم گردانی نمادی بزرگ در فرهنگ عزاداری در بین شیعیان ایران است و یادآور حیات و عظمت و تاثیر گذرای حضرت قمر بنی هاشم (ع) در واقعه عاشورا می شود و از دیگر سو این سنت و این علم نشان می دهد ما راه را گم نمی کنیم چون علم و نشانه و راهنما داریم. سفره حضرت عباس (ع) نیز از یکسو نشان می دهد که آن حضرت (ع) نماد سخاوت و کرم هستند و از دیگر سو مردم به این سخاوت و کرم نیاز دارند.


 
آیا عشق و رابطه برادری با امام معصوم سبب مقامات حضرت عباس (ع) است یا این مهم دلیل دیگری دارد؟
 دلیل عظمت ومقامات حضرت عباس علیه السلام منحصر در قرابت و ظاهر و برادری با امام حسین (ع) نمی شود چرا که حضرت سیدالشهداء (ع) برادران دیگری چون جناب محمد حنفیه علیه السلام را هم دارد بلکه راز اخذ این مقامات در مطیع بودن خدا، رسول خدا (ع) و حجج الهی بوده است: «اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ».


 
ولایتمداری و ادب حضرت عباس (ع) و همراهی ایشان با امام زمان خود چه آموزه ای برای منتظران امام عصر (عج) دارد؟
 حضرت عباس (ع) نمونه کامل ادب در محضر امام زمان خود هستند «کالمَیِّتِ فی یَدی الغاسِلِ» به قول حافظ حکم آنچه تو فرمایی. ایشان مطیع محض ولی خدا است بر منتظران امام زمان (عج) است که شاخصه های حضرت ابوالفضل (ع) را در خود ایجاد کنند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.