رمدسیویر یک داروی ضد ویروسی است که برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستانها کاربرد دارد. این دارو همگام با موج پنجم کرونا اکنون یکی از پرمصرف ترین داروها در ایران و شهرهای بحران زده کرونایی چون مشهد گزارش شده است.

چالش رمدسیویر، پر مصرف ترین داروی روزهای کرونایی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، طبق اعلام رییس سازمان غذا و داروی کشور همگام با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در سطح کشور مصرف رمدسیویر طی ۷۲ ساعت به میزان ۱۰ برابر در سطح کشور افزایش یافته است.
رمدسیویر یکی از داروهای اصلی درمان بیماری کووید ۱۹ به شمار می رود، به دنبال افزایش تعداد مبتلایان کرونایی در پنجمین دوره اوجگیری این بیماری  و پر شدن ظرفیت بیمارستانها، تزریق رمدسیویر در بخش سرپایی و به صورت بستری موقت نیز میسر شده است.
در حال حاضر مشهد یکی از مناطق بحرانی کرونا در کشور شناخته شده است، به طوری که تعداد مبتلایان جدید بستری  در بیمارستانهای این کلانشهر از مرز ۹۰۰ نفر در روز عبور کرده است.
تدابیر اتخاذ شده برای تزریق رمدسیویر در بخش سرپایی و افزایش این مراکز برای کمک به بیماران کرونایی برای کم کردن بار بیمارستانها از  اقدامات مهم  دانشگاه علوم پزشکی مشهد در کنار افزایش تعداد داروخانه های توزیع این داروی حیاتی بوده است.
این در حالی است که وجود رمدسیویر در بازار آزاد و با فروش قیمت های چند برابری نیز یکی از مشکلات و چالشهای پیش رو است.
یک داروساز شاغل در یکی از داروخانه های مشهد هم در این زمینه گفت: هم اکنون داروی رمدسیویر در بیمارستانهای مشهد  و داروخانه های تعیین شده این شهر موجود است اما این دارو از مبادی غیر رسمی نیز به فروش می رسد.
وی که نخواست نامش بیان شود افزود: قیمت این دارو از طریق غیر مجاز به بالاتر از یک میلیون تومان برای هر آمپول هم رسیده است و این در حالی است که داروی رمدسیویر باید در شرایط خاص نگهداری شود و عرضه غیر مجاز آن از بابت رعایت نشدن شرایط نگهداری، خطراتی را به همراه دارد.

۲۳ داروخانه در مشهد رمدسیویر عرضه می کنند

دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: داروخانه‌های توزیع رمدسیویر در شهر مشهد با هدف دسترسی بیشتر مردم به ۲۳ داروخانه افزایش یافت و در همه این داروخانه‌ها، داروی رمدسیویر موجود است.

دکتر حمید رضا رحیمی افزود: داروخانه‌های توزیع کننده رمدسیویر عبارتند از ۲۲ بهمن در خیابان دانشگاه، دکتر باستان جنب بیمارستان امدادی، دکتر مهنوش ژیانی در قاسم‌آباد، دکتر واحدی در هفت تیر، دکتر بیات در چهار راه عبدالمطلب، دکتر سبزی در سیدی، دکتر جعفری‌نژاد در طلاب، درمانگاه ولی عصر در وکیل آباد، داروخانه هلال‌احمر در بلوار سجاد، داروخانه های امام، دکتر عامل و دکتر نوری فرد در میدان بیمارستان امام رضا(ع)، دکتر تقی‌زاده در خیابان بهار، دکتر جهرمی در خیابان پاسداران، دکتر مقربی در چهارراه دکترا، دکتر مقدم در خیابان ابن سینا، دکتر دین محمدی و اکبری در خیابان احمدآباد، دکتر مدرس‌زاده در بلوار فردوسی، دکتر هاشمی در بلوار طبرسی، دکتر نافعی در بلوار پیروزی، دکتر شریعت در طرقبه و دکتر امیرحسین ژیانی در شاندیز.
وی اضافه کرد: بازدیدهای میدانی حاکی است که طی روزهای اخیر چند داروخانه مانند داروحانه امام در میدان امام رضا(ع) و داروخانه هلال‌احمر واقع در بلوار سجاد مشهد مملو از متقاضیانی است که برای دریافت رمدسیویر مراجعه کرده‌اند این در حالی است که سایر داروخانه‌های توزیع رمدسیویر خلوت هستند و از رسانه‌ها تقاضا داریم در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند.
او تاکید کرد: مردم مشهد توجه داشته باشند داروی رمدسیویر هم‌اکنون در ۲۳ داروخانه معرفی شده در این کلانشهر موجود است و فقط به چند داروخانه مراجعه نکنند.

مراکز تزریق رمدسیویر در مشهد به ۱۵ مرکز افزایش یافت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: مراکز تزریق رمدیسیور در مشهد به ۱۵ بیمارستان و کلینیک سرپایی افزایش یافت.
دکتر شاپور بدیعی افزود: در حال حاضر  بیمارستان ها و مراکز درمانی ۱۷ شهریور، فارابی، شمس الشموس، ثامن الائمه (ع) ناجا، آریا، بنت الهدی، امام سجاد (ع)، ناظران، قلب و عروق  جواد الائمه (ع)، ۲۲ بهمن، رضوی، کلینیک  شهدای سلامت، کلینیک درمان سرپایی ایمانی، درمانگاه ولی عصر(عج)، کلینیک سیدی و کلینیک درمان سرپایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تزریق رمدسیویر در بخش سرپایی  را انجام می دهند.
وی ادامه داد: پزشکان متخصص و فوق تخصص رشته های داخلی، عفونی، اطفال، ریه، بیهوشی، مراقبت های ویژه ‌و طب اورژانس صلاحیت تجویز رمدسیویر را دارند.  

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سایر پزشکان در صورت نیاز باید نسبت به معرفی بیمار با ثبت دقیق علایم حیاتی به کلینیک های درمان سرپایی اقدام کنند.  
بدیعی افزود: در بیمارستانهایی که به عنوان درمان سرپایی معرفی شده اند باید نسبت به تشکیل پرونده بستری موقت اقدام شود و در صورت انجام این اقدام، هزینه درمان بیماران زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی به صورت ۹۰ درصد سهم بیمه و ۱۰ درصد سهم بیمار محاسبه  می شود.  
وی ادامه داد: در صورت داشتن بیمه سلامت یا نبود اسناد مثبته در این زمینه و ضرورت تزریق دارو با نظر پزشک، نسبت به ثبت خدمت در سیستم نسخه نویسی الکترونیک اقدام و هزینه به صورت ۷۰ درصد سهم بیمه و ۳۰ درصد سهم بیمار محاسبه و دریافت می‌شود.  
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستانها ملزم به تهیه دارو از شرکت های دارویی با معرفی معاونت غذا و داروی دانشگاه هستند.

کلینیک های سرپایی درمان رمدسیویر در همه بیمارستانهای مشهد راه اندازی شد

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمامی بیمارستان های دولتی و خصوصی ارائه دهنده خدمات به بیماران کرونایی موظف به راه اندازی کلینیک های درمان سرپایی و تزریق رمدسیویر هستند.
دکتر علی اصغر انجیدنی افزود:کلینیک های سرپایی بیمارستان ها به بیمارانی که پس از ترخیص نیاز به تزریق داروی رمدسیویر دارند خدمات ارائه می دهند.
وی ادامه داد: بیمارستان های قائم (عج)، امام رضا (ع)، شهید هاشمی نژاد، طالقانی، ۱۷ شهریور، فارابی، شریعتی و سایر بیمارستان های نظامی، خصوصی و خیریه مشهد موظف به راه اندازی کلینیک های سرپایی هستند.
دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علاوه بر آن مراکز دیگری در بیمارستان ها راه اندازی شده است که به مراجعان سرپایی نیازمند دریافت رمدسیویر خدمات ارائه می دهند که به طور مستمر در حال افزایش است.
انجیدنی این مراکز را شامل مراکز بنت الهدی، امام سجاد (ع)، ثامن الائمه (ع) ناجا، ناظران، شمس الشموس، جواد الائمه (ع)، قلب و عروق رضوی، کلینیک شهدای مدافع سلامت، کلینیک درمان سرپایی ایمانی وابسته به سازمان نظام پزشکی و جهاد دانشگاهی مشهد و کلینیک زائرسرای آستان قدس رضوی برشمرد.

وی ادامه داد: با کمک ارگانهای دیگر همچون هلال احمر در روزهای آینده به تعداد این مراکز افزوده خواهد شد.
هشت تولید کننده داخلی رمدسیویر را در کشور تولید می کنند و به گفته رییس مرکز دارویی سازمان غذا و داروی کشور، در مرداد ماه امسال به دلیل افزایش بیماران کرونایی مصرف رمدسیویر به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد رسید در حالی که به لحاظ تجویز منطقی دارو، شاید برخی از بیماران کرونایی نیاز به مصرف آن نداشتند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.