مدیرعامل توانیر گفت: برنامه های وزیر پیشنهادی نیروی دولت سیزدهم در بخش برق الزامات و بایدهای صنعت برق بوده و باید هرچه سریع‌تر و با قوت آغاز شود تا مردم و صنعت برق از منافع آن منتفع شوند.

بایدها و نبایدهای صنعت برق در برنامه وزیر پیشنهادی

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن متولی زاده با بیان اینکه عدم اجرای بخشی از برنامه ها می تواند مشکلات زیادی را پیش روی بخش برق و شبکه انتقال و توزیع قرار دهد، اظهار کرد:  محدودیت تولید نیروگاه‌های برق آبی طی سالهای آینده ادامه دارد و برنامه‌های مدیریت مصرف در حد ۶۰۰۰ تا ٧٠٠٠ مگاوات قابل اجراست.

وی اولین و موثرترین هدف صنعت برق را برداشتن بار سنگین صنایع انرژی بر از دوش صنعت برق و مردم عنوان کرد و گفت: گامهای مقدماتی آن با اعلام آمادگی صنایع برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برداشته شده و احداث این ظرفیت نیروگاهی در  مدت تعیین شده  قابل انجام است.

به گفته وی وظیفه مدیران عامل شرکتهای برق منطقه‌ای تسهیل و تشویق این صنایع و کمک به اتصال نیروگاه‌ها در تمام استانها به ویژه استانهای صنعتی است که حمایت و پشتیبانی نمایندگان مردم را نیاز دارد.

متولی زاده تکمیل بخش بخار واحدهای گازی  را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: این برنامه کاملا قابل انجام بوده و شرکت مپنا به تنهایی بیشتر از این میزان، توانمندی دارد و لازمه آن  اجرای تکلیف ماده ۱۲ و تخصیص سوخت صرفه‌جویی شده است و به لحاظ مالی نیز صنعت برق ۶۰ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت نرخ برق از دولت طلبکار است که نشان می دهد ظرفیتهای قانونی و مالی برای آن وجود دارد.

وی توسعه سالانه ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور را با توجه به احداث سالانه ۱۲۰ هزار مگاوات از این نوع نیروگاه در دنیا، قابل اجرا دانست و گفت: روش قبلی خرید تضمینی برق تولیدی این واحدها در کشور یک اشتباه استراتژیک و عامل اصلی عدم توسعه‌ این بخش  بود، در برنامه پیشنهادی، خرید نیروگاه از محل سوخت تحویلی توسط دولت و نصب و بهره برداری توسط بخش خصوصی فرصت مغتنمی است و خوشبختانه پیش بینی‌های قانونی آن در طرح مانع زدایی از صنعت برق از سوی کمیسیون انرژی انجام شده و نقطه قوت آن اجرای واحدهای کوچک خورشیدی در حاشیه روستاهاست که موجب توسعه و رونق  روستاها خواهد شد و نمایندگان باید از این طرح حمایت کنند.

مدیرعامل توانیر موضوع بعدی را کاهش مصرف برق از طریق جایگزینی لوازم برقی کم مصرف در بخشهای سرمایشی و روشنایی دانست و افزود: این مساله فرصتهای خوبی برای اشتغال‌زایی و توسعه فعالیت صنایع داخلی ایجاد می کند. شناخت و آشنایی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با صنعت فرصت مناسبی بوده که می تواند تحولی ایجاد کند البته  لازمه انجام این این برنامه‌ها پشتیبانی دولت برای تخصیص سوخت صرفه جویی شده است.

به گفته وی یکی دیگر از نکات مهم برنامه پیشنهادی تفویض اختیارات به استانها بوده که مورد تاکید محرابیان و درخواست مکرر نمایندگان است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.