دولت‌های انگلیس، آلمان و فرانسه طی بیانیه‌ای از تسریع روند غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد در تأسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند.

ابراز نگرانی تروئیکای اروپایی از تسریع روند غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران

به گزارش قدس آنلاین، دولت‌های اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) روز پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای مشترک از تسریع روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات احیای برجام در وین شدند.

اعضای اروپایی برجام در این بیانیه مشترک اعلام کردند: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با نگرانی عمیق گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تأیید می‌کد ایران برای اولین بار فلز اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی تولید کرده و ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌سازی شده تا سطح ۶۰ درصد را به میزان چشمگیری افزایش داده است، دنبال می‌کنیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما تکرار می‌کنیم که این اقدامات نقض جدی تعهدات ایران ذیل برجام است. با توجه به اینکه ایران دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [به تأسیسات هسته‌ای خود] را از طریق خروج از ترتیبات نظارتی توافق شده در برجام و متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی محدود کرده، نگرانی ما عمیق‌تر از قبل شده است.»

طرف‌های اروپایی برجام در پایان این بیانیه اظهار داشته‌اند: «ایران باید همه فعالیت‌های مغایر با برجام را فوراً متوقف کند. ما از ایران می‌خواهیم که در اسرع وقت با رویکرد دستیابی به یک توافق فوری و موفق به مذاکرات وین بازگردد. ما به دفعات تأکید کرده‌ایم که گذشت زمان به نفع هیچ‌یک از طرف‌ها نیست.»

کشورهای اروپایی عضو برجام در حالی از گام‌های هسته‌ای ایران انتقاد می‌کنند و این گام‌های را نقض آشکار برجام برمی‌شمارند که ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و کوتاهی طرف‌های اروپایی در عمل به وعده‌ها و تعهداتشان در قبال ایران و برجام و همچنین پافشاری دولت بایدن بر ادامه سیاست شکست‌خورده موسوم به فشار حداکثری، این گام‌های هسته‌ای را اجرا کرده و در عین حال همواره تأکید کرده است که آمادگی دارد در صورت رفع کامل و راستی‌آزمایی‌شده تحریم‌های آمریکا و پایبندی کامل طرف‌های اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام، اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود را از سر گیرد.

آنها  سعی دارند پافشاری ایران بر حقوق مشروع خود ذیل برجام را عامل طولانی شدن مذاکرات وین جلوه دهند، مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایران به نوبه خود تصمیمات سختی را برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ و کوتاهی‌های مکرر طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان، اتخاذ کرده است و اکنون نوبت آمریکا و طرف‌های اروپایی است که تصمیمات لازم را برای احیای برجام بگیرند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.