در شام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، آیین شام غریبان حسینی با حضور جمع محدودی از خادمان در بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) برگزار شد.

آیین شام غریبان حسینی در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، در این مراسم معنوی که با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از خدام بارگاه نورانی ثامن الحجج(ع) با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدرسه میرزا جعفر صحن انقلاب اسلامی برگزار شد، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سوگ شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) به عزاداری و سوگواری پرداختند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه در ادامه به تبیین «تاثیر ریشه‌های عاشورایی در شخصیت و خصوصیات رفتاری مردم ایران» پرداخت و عنوان کرد: پیوند عمیق انقلاب اسلامی ایران با نهضت عاشورای حسینی را نمی‌توان با هیچ نمونه‌ای در تاریخ مکتب‌ها، نهضت‌ها و انقلاب‌ها مقایسه کرد.

وی ابراز کرد: انقلاب اسلامی، به دلیل تأسی از نهضت حسینی رو به سوی جاودانه شدن دارد و ایستادگی، ایثار، مقاومت، شجاعت، شهامت ملت ایران رمز ماندگاری آن شده که از جمله ویژگی‌های قیام حسینی است.

سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه بیان کرد: ملت ایران ملتی مسلمان، متحد، دشمن‌شناس، زمان شناس و همچنین الگویی برای سایر ملت‌ها و آزادی خواهان هستند؛ در واقع باید گفت ما از عاشورا استفاده کردیم و در طول صدها سال به این ویژگی‌های بی بدیل و بی نظیر مزین شدیم.

حجت الاسلام فرزانه افزود: ما از عاشورا آموختیم در میدان نبرد حق علیه باطل، کوچک و بزرگ باید در یک صف قرار بگیرد و همه چیز را فدای دین کند، همانگونه که امام حسین(ع) در قیام کربلا خواهر، برادر و فرزندان کوچک و بزرگ خود را به همراه بردند تا به هدف خود که زنده نگه داشتن اسلام بود برسند.

وی با بیان اینکه عاشورا به ما آموخت عزت خود را حفظ کنیم و در مقابل دشمنان ایستادگی کنیم، ادامه داد: ما از اسلام آموختیم به هیچ یک از خواسته‌های دشمن پاسخ مثبت ندهیم و این مهم را در طول ۴۰ سال پس از انقلاب ثابت کردیم؛ ملت ایران در این مدت هیچ‌گاه تن به خواسته‌های دشمنان نداده و نخواهد داد.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: عاشورا به ما آموخت جامعه جای زندگی انسان ظالم نیست، زیرا در جامعه‌ای که ظلم حاکم باشد اجازه فکر کردن به ملت داده نمی‌شود و امام حسین(ع) به ما آموختند چنین جامعه‌ای مناسب زندگی نیست.

مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت(ع) در این مراسم، فضای حزن و اندوه را در سراسر آستان ملائک پاسلان حضرت شمس الشموس(ع) پراکنده کرد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.