عضو شورای عالی بورس با اشاره به عوامل عامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس، گفت: با توجه به کاهش التهابات موجود در اقتصاد کشور، بازار اکنون در وضعیت منطقی قرار دارد و امیدواریم که روند صعودی همچنان در بازار ادامه‌دار باشد.

چه عواملی در بازگشت رشد به معاملات بورس تاثیرگذار بودند؟

به گزارش قدس آنلاین، در یک سال گذشته و با قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار اصلاحی اقدامات زیادی در راستای بهبود وضعیت بازار و کاهش هیجان ایجاد شده در این بازار اتخاذ شد اما هیچ یک از تغییرات اعمال شده پاسخگوی هیجان کاذب در بازار نبود و نتوانست تاثیر چندانی را در کاهش نوسان معاملات این بازار داشته باشد.

در کنار تغییرات منفی که در روند بازار شکل گرفت، شورای عالی بورس با برگزاری جلسات مختلف حامی سهامداران برای کاهش ضرر و زیان از این بازار بودند و با اعمال تغییرات و اتخاذ تصمیمات مختلف از هیچ اقدامی برای بازگشت رونق به این بازار کوتاهی نکردند.

بعد از گذشت حدود چند ماه از ریزش بازار و با فروکش کردن هیجان سهامداران حاضر در بازار، شاخص بورس توانست با اجرای تغییرات در روند بورس از سوی مسوولان و ایجاد برخی از محدودیت ها در معاملات، روی بهتری را از خود به سهامداران نشان دهد، این موضوع تا حدودی  سهامداران را آسوده خاطر کرد که با ورود شاخص به مدار نزولی مسوولان دولتی و ارکان سازمان بورس با اتخاذ تصمیم گیری ها و انجام اقدامات مختلف پشیبانی برای معاملات بورس هستند و به هیچ عنوان این بازار را به حال خود رها نمی کنند.

در ادامه اقدامات صورت گرفته، شاخص بورس از حدود یک ماه گذشته به کلی روند خود را تغییر داد و با شتابی مانند یک سال گذشته به مدار صعودی بازگشت، این روند سبب نگرانی برخی از سهامداران حاضر در بازار شده است  و با گمان ایجاد اصلاح موقتی در شاخص بورس دچار شک و تردید برای تداوم سرمایه گذاری در این بازار شده اند که آیا رشد فعلی بازار سهام طبیعی است یا به دلیل حباب ایجاد شده در شاخص بورس بعد از مدتی شاهد اصلاحی سنگین در معاملات بازار سهام خواهیم بود.

وجود منطق در معاملات فعلی بازار سهام

در این زمینه بهمن عبدالهی به ایجاد روند معقول در معاملات بورس اشاره و بیان کرد: بازار سهام بعد از نوسان و فراز و نشیب‌های زیادی که تجربه کرد، اکنون وارد مدار صعودی شده است و در موقعیت خوبی قرار دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به کاهش التهابات موجود در اقتصاد کشور، بازار اکنون در وضعیت منطقی قرار دارد و امیدورایم که این روند در بازار ادامه‌دار باشد.

عبدالهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند صعودی شاخص بورس ادامه‌دار است یا خیر، گفت: پیش‌بینی می‌شود که اگر تصمیم جدید و تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام اتخاذ نشود  این بازار همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد و با توجه به شرایط خوبی که در این بازار ایجاد شده است، سهامداران قادر به کسب بازدهی قابل قبولی از این بازار خواهند بود.

عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس

عضو شورای عالی بورس به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و افزود: نخستین عامل مربوط به اجتناب از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد بازار سرمایه است، این موضوع در شورای عالی بورس بررسی شد و چنین درخواستی را از اکثر مسوولان داشتیم تا با اظهار نظرهای غیرکارشناسی یا غیر لازم باعث ایجاد التهاب در بازار نشوند.

وی به دیگر عامل موثر در رشد شاخص بورس تاکید و بیان کرد: موضوعی دیگر که توانست معاملات بورس را در مسیر مثبت قرار دهد، عملکرد خوب بخشی از سهامداران حقوقی بود که با ایجاد تغییر در فعالیت خود عملکرد سال گذشته را جبران و از انجام برخی اقدامات که باعث ایجاد هیجان در بازار می شود، اجتناب کردند.

عبدالهی معاملات بازار سهام را متاثر از تصمیمات سیاسی در کشور دانست و گفت: عامل دیگری که در چند وقت معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار داد و توانست شاخص بورس را به روزهای پر رونق بازگرداند این بود که در یک ماه اخیر هیچگونه اتفاق سیاسی رخ نداد که بتواند معاملات بازار را تحت تاثیر منفی قرار دهد و دچار هیجان کند؛ بنابراین بورس به دلیل آرامش حاکم در کشور بخشی از ضرر و زیان های چند وقت گذشته را جبران کرد.

به گفته رییس اتاق تعاون ایران، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و روشن شدن نتیجه آن به عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار در معاملات بازار سهام تلقی می شود که باعث شد سایه ابهام از سر بازار برداشته شود و به دنبال خود تصمیم گیری سهامداران را برای حضور در این بازار و ورود سرمایه هایشان به بورس آسان تر کرد.

سیاست‌های اقتصادی دولت در مسیر بازار سرمایه

وی با بیان اینکه اظهارات " آیت الله سیدابراهیم رییسی" نسبت به بازار سرمایه در این زمینه که در صدد حمایت و ایجاد ثبات از معاملات بازار سرمایه است می تواند در تغییر مسیر معاملات بورس به سمت صعود از اهمیت زیادی برخوردار باشد، افزود: براساس صحبت رییس جمهوری قرار بر این است تا سیاست‌های اقتصادی دولت در مسیر بازار سرمایه قرار بگیرد، این موضوع به عنوان مهمترین عاملی تلقی می‌شود که باعث بازگشت اعتمادها به معاملات بورس، ایجاد ثبات و رشد بازار سرمایه در چند روز اخیر شد.

عبدالهی تاکید کرد: جهت‌گیری رییس جمهوری مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و تلاش برای ایجاد ثبات در معاملات بورس، مهمترین عاملی بود که  بازار را به مرحله ثبات رساند و امیدواریم بازار با چنین آرامشی به روند صعودی خود ادامه دهد.

این عضو شورای عالی بورس به دولت سیزدهم و اقداماتی که بهتر است در این دولت در حوزه بازار سرمایه در دستور قرار بگیرد اشاره کرد و گفت: باید از استفاده مسایلی که باعث ایجاد تنش در بازار می شود جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه انتظار ما از دولت سیزدهم حمایت جدی از بازار سرمایه است، گفت: امیدواریم تا از هرگونه اقدامی که باعث ریزش بازار می شود اجتناب شود که خوشبختانه "آیت الله رییسی" بارها در صحبت های خود به این موضوع تاکید داشته است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در آینده وضعیت بازار سرمایه روندی بهتر از وضعیت فعلی را به خود بگیرد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.