فردا بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

فردا آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن مجلس

به گزارش قدس آنلاین، فردا بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس درباره جزئیات فرایند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفته است: جلسات صحن مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم از روز شنبه ۳۱ مردادماه آغاز می‌شود. 

وی در این باره افزوده است: طبق آئین‌نامه زمان جلسات صحن ۴ ساعت است و برای ادامه کار صحن در همان روز باید موضوع توسط رئیس مجلس پیشنهاد و به رأی نمایندگان برسد. بر همین اساس صبح روز شنبه ۳۱ مرداد برای برگزاری دو شیفته جلسات صحن به منظور بررسی موضوع رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه رأی‌گیری در این باره در مجلس انجام خواهد شد. 

تردد یک هفته‌ای وزرای پیشنهادی در مجلس

به گزارش فارس، بر اساس ماده ۲۰۳ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط‌مشی و اصول کلی برنامه دولت و أخذ رأی اعتماد برای هیأت وزیران جلسات مجلس به‌طور متوالی تشکیل می‌شود. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به‌ صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

همچنین بر اساس ماده ۲۰۴ همین آئین نامه قبل از تشکیل اولین جلسه بررسی برنامه‏‌های دولت و أخذ رأی اعتماد هیأت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیأت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هریک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏‌های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام م‏ی‌کنند.

مهلت دوساعت و نیمی رئیسی برای دفاع از کابینه پیشنهادی

هریک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هیأت وزیران، رئیس‌جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیأت وزیران دفاع خواهد نمود. پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک ‌نفر مخالف و یک ‌نفر موافق و هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌‏دهند. مجموع مدت نطق اولیه رئیس‌جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود. در پی اظهارات و دفاعیات رئیس‌جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد.

در مورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک ‌نفر مخالف و موافق هرکدام برای مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

حروف الفبا معیار شروع بررسی وزرای پیشنهادی در صحن

بحث و بررسی برای تک‌تک وزیران به‌ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می‌گیرد، رئیس‌جمهور می‌‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‏طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأی‏‌گیری به‌عمل می‏‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأی‏‌گیری برای همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس‌ مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.