مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران گفت: رادیو می‌تواند همچنان پرمخاطب باشد به شرط اینکه حرف مردم را بزند.

رادیو می‌تواند همچنان پرمخاطب باشد/ هنوز هم برای رادیو نامه ارسال می‌شود

یدالله گودرزی مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران با اشاره به جایگاه رادیو در میان دیگر رسانه‌ها گفت: به نظر می‌آید با توجه به تحول رسانه‌ها که در رادیو هم اتفاق افتاده، رسانه‌ها جای خودشان را پر می‌کنند و رسانه‌ای نمی‌تواند جای رسانه دیگر را پر کند مگر اینکه در دنیای آینده اتفاقات تازه‌ای پیش بیاید که ما هنوز خبر نداریم.

وی درباره استفاده از ظرفیت‌های رادیو برای جذب مخاطب بیان کرد: رادیو می‌تواند همچنان پرمخاطب باشد به شرط اینکه حرف مردم را بزند و بتواند از ظرفیت‌هایش که سرعت، دقت و سهولت است استفاده کند. رادیو تقریبا در این سال‌های اخیر مخاطبان ثابتی داشته است. به خاطر اینکه رادیو رسانه کوچکی است و در مقابل رسانه‌هایی مثل تلویزیون که انواع و اقسام جذابیت‌ها را دارد فضای کوچکتری را اشغال می‌کند و دسترسی راحتی دارد. از جهتی هم وقتی رسانه‌های دیگر باشند جذابیت تصویر باعث می‌شود مردم کمتر در خانه رادیو بشنوند، ولی با توجه به هزینه و مکانی که رادیو اشغال می‌کند، فکر می‌کنم رادیو خیلی بیشتر از آن حدی که هست، مخاطب دارد و توانسته با افراد مختلف ارتباط برقرار کند.

گودرزی درباره آمار مخاطبان تعدادی از شبکه‌های رادیویی در بهار امسال گفت: در بهار امسال که نتایج آخرین آمار آمده بود، رادیو آوا، رادیو اول شده بود و رادیو ایران در واقع در مقام دوم و بعد از آن رادیو جوان قرار داشت. رادیو ایران به خاطر اینکه رادیو رسمی کشور است و عده‌ای از باسابقه‌ترین برنامه‌سازان و هنرمندان رادیو در آنجا کار می‌کنند، در واقع توانسته است خودش را در جایگاه اول بنشاند و همچنان پرمخاطب‌ترین شبکه رادیویی باشد.

وی درباره راه‌های سنجش بازخورد مخاطبان اظهار کرد: علاوه بر نظرسنجی‌های رسمی، سعی کردیم از راه‌های دیگر هم بازخورد مخاطبان را بسنجیم؛ یکی از این مسیرها، استفاده از نظرات مستقیم شنوندگان است که دائما به شبکه مراجعه دارند، زنگ می‌زنند و پیامک می‌فرستند. از دیگر راه‌های بازخورد گرفتن، استفاده از فضای مجازی است که در واقع وبگاه رادیو ایران، فضاهای مجازی و صفحه اینستاگرام رادیو ایران بازخوردهای مخاطب را به ما می‌رساند. شیوه‌های قدیمی‌تری هم مثل ارسال نامه هست که الان کمتر استفاده می‌شود، ولی جالب است بدانید هنوز هم برای رادیو ایران نامه ارسال می‌شود و مخاطبانی هستند که از همین شیوه برای ارتباط با رادیو استفاده می‌کنند.

مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران با اشاره به دو سویه بودن ارتباط رسانه‌ها با جامعه گفت: ارتباط رسانه‌ها در جامعه ما حالتی دو سویه دارد؛ یعنی در واقع فقط رسانه نیست که می‌تواند تصمیم‌گیرنده باشد، جامعه هم خودش تصمیم‌گیرنده است. با توجه به شرایط جامعه گاهی مخاطب‌های رسانه‌ها هم تفاوت می‌کنند؛ به عنوان مثال در یک برهه زمانی جامعه در حالت آرامش یا تنش باشد، این‌ها در مخاطبان رادیو تأثیر می‌گذارند. فکر می‌کنم در واقع توان و انرژی که برنامه‌سازان، عوامل و مدیران می‌گذارند، هم می‌تواند خیلی تعیین‌کننده باشد.

وی با اشاره به دولتی بودن رادیو مطرح کرد: ما یک رسانه دولتی هستیم و ناچاریم در واقع تا حدی به خط قرمزها و مرزها نزدیک شویم. در همان محدوده هنرمندان و برنامه‌سازان سعی می‌کنند برنامه سازی کنند تا با استفاده از نوآوری بتوانند مخاطبان را جذب کنند.

گودرزی درباره تنوع رسانه‌ها در دنیای امروز گفت: مشخص است که در دنیای امروز انواع و اقسام رسانه‌های جدید ظهور می‌کنند و هر یک از این‌ها به دنبال جذب مخاطب هستند؛ گاهی بعضی از آن‌ها مانند موج، مخاطبان زیادی را جمع می‌کنند، ولی بعد از مدتی مخاطبانشان را از دست می‌دهند و فرآیند آن رسانه فراموش می‌شود. ولی رادیو همیشه بوده است. نزدیک به ۹۰ سال است که رادیو در ایران تأسیس شده؛ همچنان پرمخاطب بوده و توانسته جایگاهش را حفظ کند. فکر می‌کنم زحمات، ایجاد نوآوری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های رادیو در این ارتقا خیلی مؤثر بوده است.

وی افزود: مثلا یکی از این ظرفیت‌های رادیو، سرعت است؛ با رادیو می‌توان اتفاقات را به سرعت پوشش داد؛ یکی دیگر از این‌ظرفیت‌ها رؤیاپردازی رادیو است که باعث می‌شود مخاطب با آن همزادپنداری کند. رادیو رسانه‌ای گرم است و می‌تواند در آن مخاطب را جذب خودش کند. یکی از آمارها نشان می‌دهد که اصلی‌ترین درخواست‌های مخاطبان، موسیقی و سرگرمی است. رادیو توانسته با موسیقی‌هایی که پخش می‌کند و سرگرمی که برای مخاطب ایجاد می‌کند، مخاطب خود را جذب کند. مخاطب ممکن است در ماشین، خانه، محل کار، اوقات فراغت و دیگر حالات زندگی روزمره، نشسته باشد و به رادیو گوش سپارد؛ به هر حال این جذابیت ایجاد شده که مخاطب پای رادیو بنشیند و حرفش را بشنود.

مدیر گروه فرهنگ و ادب رادیو ایران با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده توسط رادیوهای اینترنتی و به طور مخصوص «ایران صدا» اشاره کرد و اضافه کرد: «ایران صدا» نمونه‌ای از تلاش رادیو برای استفاده از ظرفیت‌های جدید است؛ می‌دانیم فناوری و تکنولوژی نمی‌ایستد و هرروز شکل‌های مختلفی از رسانه‌ها ظهور می‌کند؛ فضای اینترنت، فضایی گسترده است که این سال‌ها نشان داده است مخاطبان زیادی به آن توجه کردند. رادیو نیز سعی کرده از این ظرفیت‌های جدید استفاده کند.

وی با اشاره به ضرفیت‌های ایجاد شده توسط رادیو نما گفت: ظرفیت دیگری هم به اسم رادیو نما ایجاد شده است که شنوندگان می‌توانند از طریق گیرنده‌های دیجیتال، برنامه‌های رادیو را دنبال کنند. رادیو سعی کرده خودش را همه جا برای مخاطب عرضه کند که مخاطب برای دریافتش سختی نداشته باشد. البته در مقابل می‌بینیم سال‌هاست که دستگاه‌های رادیو کمتر تولید می‌شود و رادیو باید به دنبال راه‌های تازه جهت ارائه خودش داشته باشد.

گودرزی اضافه کرد: امروزه جذابیت صدا باعث شده که نرم‌افزارهای جدیدی به این قضیه توجه کنند؛ مثلا همین فضای کلاب هاوس یکی از ظرفیت‌هایی است که توانسته با استفاده از صدا، ظرفیت ارتباط زنده ایجاد کند و عده زیادی را جذب خودش کند. رادیو می‌تواند هم خودش از چنین ظرفیتی استفاده کند و خودش را میان مردم ببرد. امروزه رسانه‌ها باید تلاش زیادی بکنند، چون اگر غفلت کنند، مخاطبانشان را رسانه‌های دیگر می‌دزدند و می‌ربایند. باید تلاش بکنند و بتوانند خودشان را تثبیت کنند و به مخاطب عرضه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.