عربستان و امارات متحده عربی که جزو معدود کشورهایی بودند که حکومت سالهای ۱۹۹۶-۲۰۰۱ طالبان در افغانستان را به رسمیت شناختند احتمالا یک رویکرد پراگماتیک را در قبال بازگشت آن به قدرت به رغم نگرانی‌ها از این که این کار باعث تشجیع شبه نظامیان افراطگرا در خارج شود، در پیش خواهند گرفت.

رویترز: موضع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در قبال طالبان پراگماتیک خواهد بود

به گزارش قدس آنلاین، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: دیپلماتها و تحلیلگران خارجی گفتند در حالی که ایدئولوژی طالبان با کمپین عربستان-امارات علیه شبه نظامیان و با اقدامات اخیر ریاض در کاستن از سختگیری‌های اسلامی مغایر است، ریاض و ابوظبی بعد از فتح مجدد سریع و شوک برانگیز افغانستان از سوی طالبان در ضمن خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از این کشور، با واقعیت‌ها تطبیق خواهند یافت.

قدرتهای حوزه خلیج فارس در سپتامبر ۲۰۰۱ و بعد از حملات ۱۱ سپتامبر از سوی شبه نظامیان القاعده روابطشان را با طالبان به خاطر "پناه دادن به تروریستها" قطع کردند. ریاض قبل‌تر از آن در سال ۱۹۹۸ روابطش را با طالبان از بابت خودداری آن از تحویل دادن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده منجمد کرده بود.

یک دیپلمات خارجی در ریاض که نامش را فاش نکرد، گفت: عربستانی‌ها دارای روابط تاریخی با افغانستان بوده و نهایتا (دوباره) مجبور به قبول کردن طالبان هستند. آنها گزینه دیگری ندارند.

اینکه آیا این پراگماتیسم به حد برقراری مجدد روابط دیپلماتیک برسد هنوز مشخص نیست.

ریاض و ابوظبی پاسخشان به تصرف افغانستان از سوی طالبان را محدود به این گفته کردند که به انتخاب افغانها احترام می‌گذارند و از این گروه خواستند امنیت و ثبات را بعد از مبارزه شبه نظامی طولانی مدت علیه یک حکومت مورد حمایت آمریکا تقویت کنند.

یک دیپلمات مستقر در قطر گفت: هر دو کشور پراگماتیک بوده و ثابت کرده‌اند می‌توانند با حکومتهای مختلف در سراسر جهان کار کنند.

عربستان و امارات بعد از سقوط طالبان در افغانستان در ۲۰ سال قبل تلاش کردند مذاکرات صلح بین افغانی را تسهیل کنند اما در مذاکرات اصلی با میزبانی قطر که در ایجاد یک توافق سیاسی شکست خورد، دخیل نبودند.

شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، یک عضو خاندان حاکم در قطر و نخست وزیر سابق آن در توئیتر گفت، کشورهای جهان تعامل مستقیم با طالبان پیدا کرده و آن را پذیرفته و با آن همکاری کنند.

دو دیپلمات در قطر که میزبان یک دفتر نمایندگی اصلی طالبان است، گفتند، کشورهای حوزه خلیج فارش احتمالا سرنخ را از همپیمان امنیتی ارشدشان یعنی آمریکا خواهند گرفت. واشنگتن هنوز نگفته آیا یک دولت متعلق به طالبان را به رسمیت می‌شناسد یا خیر.

عمر کریم، یک کارشناس انستیتوی خدمات متحد سلطنتی برای مطالعات امنیتی و دفاعی اظهار کرد، عربستان با داشتن جایگاه متولی مقدس‌ترین مکانهای اسلام برای اعمال یک نفوذ میانه رو کننده بر طالبان تلاش خواهد کرد.

کریم با گفتن اینکه ریاض همچنین ممکن است از طریق پاکستان کانالهایی را نزد این گروه باز کند، اظهار کرد: عربستان همچنان یک کارت مذهبی قوی در مقابل طالبان دارد.

افغانستان مرزی طولانی با پاکستان که مدتهاست به رهبران طالبان پناه داده و دارای روابط پرسابقه با ریاض و ابوظبی است دارد، پاکستان تنها کشور دیگری بود که حکومت قبلی طالبان را به رسمیت شناخت.

عربستان و امارات می‌توانند همچنین از نفوذ مالی خود به عنوان اهرم در برابر طالبان استفاده کنند، همانطور که در گذشته این کار را کرده‌اند؛ طالبانی که احتمالا با توجه قرار داشتن ذخایر ارز خارجی کابل در آمریکا و خارج از دسترس بودن آن شدیدا برای مدیریت کشور با کمبود پول نقد مواجه خواهد شد.

سه دیپلمات خارجی در ابوظبی گفتند امارات به طور خصوصی اظهار نگرانی کرده که افغانستان تحت حکومت طالبان ممکن است مجددا تبدیل به پناهگاه امن و زمینه پرورش برای افراطگران شود.

یوسف الشریف، یک ستون‌نویس روزنامه البیان امارات نوشت: گروه‌های تروریستی ممکن است در صورتی که قدرتهای جهانی نتوانند سریعا با طالبان بر سر انتقال قدرت مذاکره کنند از افغانستان به عنوان پایگاه استفاده کنند. جامعه بین‌المللی باید وضعیت را مهار کرده و از شکست فاجعه آمیز تجربه آمریکا درس بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.