یک اقتصاددان با اشاره به دلیل تغییر رویکردها کشورها برای فروختن واکسن به کشور گفت: این مسئله به دلیل شکسته شدن انحصار تولید واکسن در داخل کشور است که باعث بهم خوردن سلطه و انحصار می‌شود.

شکستن انحصار واکسن باعث شد کشورهای خارجی حاضر شوند به ایران واکسن بفروشند

به گزارش قدس آنلاین؛ محمد واعظ در رابطه با ابعاد اقتصاد سیاسی تولید واکسن کرونا در کشور و رابطه آن با تحریم و سرازیر شدن واردات واکسن خارجی برای حضور در بازار ایران، اظهارداشت: در رابطه با کالاهایی که تولید آن در مقیاس بزرگ و بین المللی انجام می‌شود موضوع انحصار بسیار با اهمیت است. در این نوع محصولات قیمت فروش چندین برابر قیمت تمام شده تولید است. بنابراین حاشیه سود قابل توجهی برای تولید و فروش ایجاد می‌کند.

این اقتصاددان افزود: برای مثال در تجهیزات نظامی به علت انحصاری بودن در عرصه جهانی حاشیه سود بیش از ۵۰ درصد برای کشور سازنده دارد. بدیهی است که در ماه‌های اخیر به واسطه انحصاری بودن تولید واکسن کرونا شرایط ویژه‌ای بر کشورها اعمال می‌شود. حفظ اثر انحصار تولید مستلزم دخالت مستقیم یا غیر مستقیم برای ممانعت از ورود تولید کنندگان جدید و افزایش رقبا در بازار است. بنابراین برای اینکه کشوری به سراغ تولید نرود واردات آن تسهیل می‌شود که انحصار آن باقی بماند.

وی تاکید کرد: از طرفی برای اقتصاد ملی عواید زیادی دارد و در صورتی که انحصار بشکند زمینه ساز تشکیل سرمایه و گسترش تولید واحدهای داخلی خواهد شد و بخشی از بهره‌مندی نظیر ارز آوری در بازار انحصار بین المللی را به همراه دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.