در حالی اولین روز برگزاری جلسات مجلس جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگزار شد که این نشست تحت تأثیر پاندمی کرونا قرار داشت.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تحت تأثیر کرونا

به گزارش قدس آنلاین، جلسه علنی صبح امروز (شنبه) ساعت ۸ و ۵ دقیقه آغاز شد. ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به همراه کابینه اش و همچنین اسماعیلی رئیس دفتر و مخبر معاون اول رئیس جمهور پیش از آغاز جلسه در صحن علنی حضور داشتند.

در ابتدا محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از برگزاری جلسات فشرده کمیسیون ها جهت بررسی برنامه وزرا سخن گفت و به این نکته اشاره داشت که مجلس در چند روز آینده کار مهم و حساسی را پیش رو دارد.

سپس طبق آیین نامه داخلی مجلس نوبت به دفاع رئیس جمهور از برنامه و وزرای پیشنهادی خود رسید. ابراهیم رئیسی ضمن تأکید بر این نکته که تلاش شده شایستگان به مجلس معرفی شوند گفت که برنامه دولت براساس عدالت و پیشرفت تنظیم شده است.

او همچنین از برنامه آنی، فوری و کوتاه مدت برای حل مشکلات مردم و وجود برنامه میان مدت و بلندمدت سخن گفت و سپس به تشریح چگونگی انتخاب وزرای پیشنهادی پرداخت؛ رئیسی این اطمینان را داد که در معرفی وزرا اصلا روابط سببی، نسبی، خانوادگی، حزبی و گروهی مطرح نبوده است.

یکی از نکات مورد توجه در سخنان رئیس جمهور را می توان به نام بردن از سه نماینده مجلس عنوان کرد. او گفت که علی نیکزاد و احمد امیرآبادی ترجیح دادند که در مجلس بمانند و اولویت امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز وزارت بهداشت و درمان نبوده است.

براساس ماده ۲۰۶ آیین نامه رئیس جمهور دو ساعت و نیم فرصت برای دفاع از برنامه و وزرای پیشنهادی خود را دارد که از این زمان به میزان یک ساعت استفاده کرد و همچنان یک ساعت و نیم وقت دارد.

نکته قابل توجه این است که ابراهیم رئیسی تا پایان مدت جلسه علنی صبح در مجلس حضور داشت و به تمام صحبت های مخالفان و موافقان گوش داده و حتی در مواردی بخشی از صحبت ها را یادداشت می کرد.

علاوه بر اینکه رئیس جمهور اولویت اول دولت خود را مهار کرونا بیان کرد، تعدادی از نمایندگان مجلس در مقام مخالفت و موافقت بر لزوم کنترل وضعیت کرونا تأکید داشتند. به طور نمونه می توان به صحبت های محمدیاری نماینده تالش اشاره داشت که علاوه بر ذکر این نکته که باید قاطعنامه پروتکل های بهداشتی رعایت شود گفت که در جلسه امروز مجلس هم تعدادی از نمایندگان فاصله اجتماعی را رعایت نکردند.

اشاره محمدیاری به دقایقی از جلسه مجلس بود که در گعده های مختلف و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی با یکدیگر صحبت می کردند. علاوه بر این در مقاطعی دور رئیس جمهور و یا وزرا جمع شده و خبری از رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم نبود.

این همهمه و شلوغی باعث شد که چند بار رئیس مجلس از نمایندگان بخواهد که در صندلی های خود نشسته و نظم جلسه را حفظ کنند. همچنین اجازه دهند رئیس جمهور به صحبت های نمایندگان گوش دهد.

حتی قالیباف از نیکزاد نایب رئیس مجلس هم خواست که به نمایندگان تذکر داده تا در جای خود بنشینند.

در خلال صحبت های موافقان و مخالفان، نمایندگان به طرح مشکلات حوزه انتخابیه خود می پرداختند که قالیباف با قطع صحبت آن ها از نمایندگان می خواست که درباره برنامه دولت نه مشکلات حوزه انتخابیه شان صحبت کنند.

جلسه امروز مجلس جلسه آرام بود و شاید تنها یک بار با درخواست تذکر عده ای از نمایندگان مواجه شد آن هم زمانی که معین الدین سعیدی نماینده چابهار این جمله را گفت که رویا را از سرزمین من، سیستان و بلوچستان گرفته اند. مرکز نشینان، مرزنشینان را دریابند و فراموش نکنند که در طول تاریخ مردمان سیستان و بلوچستان اجازه دست درازی اجنبی به کشور را نداده است.

موضوع تذکر نمایندگان به دلیل تذکر رئیس مجلس به سعیدی مبنی بر صحبت کردن در دستور، منتفی شد.

ادامه بررسی برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم به جلسه بعدازظهر موکول شد. بعد از پایان بررسی، مجلس وارد رسیدگی به صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه ها می شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.