اقتصاد ایران در مقطع حساسی است و نیازمند برنامه‌ای جامع و اصلاحاتی هماهنگ در سطح کلان اقتصاد است.

 ۱۴ چالش مردان اقتصادی رئیسی

غلبه بر چالش‌های مزمن اقتصادی ایران از جمله تورم بالا و افزایش اشتغال، تحولی اساسی در سیاست‌گذاری را طلب می‌کند. در چنین شرایطی بیش از هر چیز، ترکیب و توانمندی تیم اقتصادی دولت مورد توجه و بحث است؛ چراکه کسانی که ردای وزارت در این کابینه را می‌پوشند، سرنوشت اقتصاد ایران را در سال‌های سخت پیش‌رو رقم خواهند زد. حال این پرسش در اذهان عمومی مطرح است که آیا کابینه اقتصادی دولت سیزدهم از پس این چالش‌ها برمی‌آید یا خیر؟ برای اینکه بتوانیم بهتر به این پرسش پاسخ بدهیم باید ۱۴ اولویت اول تیم رئیسی در ماه‌های آغاز به کار دولت را بررسی کنیم، ۱۴ اولویتی که یک اقتصاددان در نشستی مجازی تشریح کرد.   پویا ناظران، اقتصاددان، اولویت نخست را سازمان برنامه‌وبودجه می‌داند؛ چراکه دسته‌چک دولت در این سازمان قرار دارد و هر هزینه‌ای اول باید توسط سازمان برنامه تخصیص داده شود؛ بنابراین سازمان برنامه نهاد قدرتمندی در حاکمیت کشور است.

شروع بودجه‌نویسی ۱۴۰۱ از اکنون

به گفته وی، آقای میرکاظمی در سازمان برنامه‌وبودجه باید سریعاً دست ‌به‌ کار نوشتن بودجه سال ۱۴۰۱ شود. بودجه ۱۴۰۰ بودجه‌ای با کسری زیاد بود و طبعاً امسال تورم قابل‌توجهی خواهد داشت. دولت رئیسی قول مهار تورم را داده است و از الزامات آن این است که میرکاظمی بودجه ۱۴۰۱ را چنان بنویسد که اگر نگوییم تراز باشد حداقل کسری خیلی کمی داشته باشد؛ اما نوشتن بودجه در چانه‌زنی با وزارتخانه‌ها شروع می‌شود. برخی چانه‌زنی‌ها با آقای محرابیان، وزیر نیرو باید صورت بگیرد؛ چراکه کشور مشکل برق دارد، ظرفیت تولید پایین بوده و شبکه توزیع فرسوده است و پرتی دارد و مشکل آب هم داریم. بنابراین از بودجه وزارت نیرو نمی‌شود کاست. یکسری چانه‌زنی‌ باید با آقای قاسمی، وزیر راه و شهرسازی صورت بگیرد. از آن جایی که آقای رئیسی قول ساخت یک‌میلیون مسکن را داده‌اند باید دید منابع این یک‌میلیون مسکن قرار است از کجا تأمین شود و چقدر از آن در بودجه ۱۴۰۱ منعکس می‌شود.

مشکلات معیشتی و رفاهی جامعه

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: برخی از چانه‌زنی‌ها باید با آقای فاطمی‌امین، وزیرصمت صورت بگیرد. احتمالاً نخستین اولویت وزارت صمت، واردات کالاهای اساسی خواهد بود که مطمئن بشویم ذخایر گوشت، جو، ذرت، کنجاله و غیره کشور کافی است. آقای رئیسی قول دادند هزینه خوراک مردم با دلار بالا و پایین نرود، نرخ ارز هم که رو به افزایش است؛ بنابراین آقای میرکاظمی باید به آقای فاطمی‌امین بودجه بیشتری بدهد تا کالاهای اساسی آن‌قدر زیاد وارد شوند که سفره مردم نوسان‌های دلار را احساس نکند. از سویی وضع نظام بازنشستگی کشور خوب نیست. جمعیت در حال مسن شدن است و به‌زودی صندوق‌های بازنشستگی از عهده پرداختن تعهداتشان برنخواهند آمد. مصوبات ماه‌های آخر دولت قبل هم شرایط را سخت‌تر از قبل کرده است. این مشکل در این دولت باید حل شود. حل مشکل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی برای ثبات نظام، حیاتی است و بار این مسئولیت به دوش آقای عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و از دیگر مسئولیت‌های ایشان، تعیین هیئت‌مدیره‌های بسیار زیادی است که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی هستند.

حقوق معلمان و بودجه کشور

ناظران می‌افزاید: بخش قابل‌توجهی از بودجه کشور حقوق معلم‌هاست. طبعاً آقای باغ‌گلی به‌ عنوان وزیر آموزش‌وپرورش می‌خواهد مطمئن باشد که معیشت معلم‌ها در فشار نخواهد بود. با توجه به تورم سال ۱۴۰۰ این مستلزم افزایش متناسب حقوق معلم‌هاست که آقای میرکاظمی باید به مصارف بودجه اضافه کند. از بقیه وزارتخانه‌ها بگذریم که داستان همین است. این اقتصاددان تصریح می‌کند: برای اینکه با استقرار تیم اقتصادی جدید در مصدر قدرت، زمینه برای بهبود شرایط و رونق اقتصادی در کشور فراهم شود، دولت باید به ۱۴ اولویت که به‌ صورت تیتروار گفته می‌شود، توجه کند. اصلاح بودجه ۱۴۰۰ و نوشتن بودجه ۱۴۰۱ و اصلاح ساختار بودجه و تراز کردن آن، تأمین کسری‌بودجه با حداقل تبعات تورمی بلندمدت، اصلاح بازار حامل‌های انرژی، حل بحران برق کشور، خودکفایی در کالاهای

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.