همان گونه که پیش‌بینی می‌شد سرانجام در سومین جلسه علنی شورای ششم مشهد با ۹ رأی از سوی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد عبدالله ارجاعی شهردار منتخب مشهد شد. سیدعبدالله ارجائی، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۵۹ دانش‌آموخته کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات از دانشگاه فردوسی مشهد است.

مشهد می‌تواند نماد شهری دوران انقلاب اسلامی باشد

مدیر عامل فعلی بنیاد ۱۵خرداد کشور، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خراسان رضوی، فرماندار شهرستان فاروج، معاون فرماندار مشهد، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی‌از منکر استان خراسان رضوی، عضو هیئت مدیره نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد و عضو شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور سوابق ارجائی در سالیان گذشته است.

نگاه بی‌طرفانه

از همان روزهای ابتدایی اعلام لیست کاندیداهای شهرداری مشهد موافقان و منتقدان اقدام به ارائه نظریات متفاوتی کردند؛ برخی تخصص یا سابقه کاری در شهرداری را اولویت نخست واجدان شرایط نشستن بر کرسی شهرداری می‌دانستند و برخی هم در مقابل با استناد به انتخاب شهرداران در دوره‌های پیشین این شرط را الزام‌آور نمی‌دانستند.

با تمام این اوصاف سرانجام دو گزینه نهایی برای گرفتن رأی اعتماد اعضای شورا راهی تالار شهر شدند و شیران خراسانی ۶رأی گرفت و ارجائی با ۹ رأی به عنوان منتخب شورای ششم معرفی شد که باز هم عده‌ای از کارشناسان انتخاب شهردار با این تعداد رأی را نشانه خوبی نمی‌دانند که البته باید منتظر ماند و دید آیا این اختلاف نظر در حد رأی بوده یا خیر.

چشم‌انداز شهردار جوان

همان گونه که پیش‌بینی می‌شد اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی ارجائی پررنگ‌تر از سایر اولویت‌هاست با تمام این اوصاف باید دید شهردار جوان مشهد خواهد توانست همان برنامه‌هایی را که برای گرفتن رأی اعتماد از شورای شهر ارائه داده در عمل نیز پیاده کند یا خیر.

سیدعبدالله ارجائی شیرازی در برنامه‌های اعلامی خود می‌گوید: مشهد مقدس است چون متعلق به امام هشتم (ع) است، باید مقدس بماند و این وابستگی کامل به امام رضا(ع) منشأ ارزش بنیادی این شهر است. مشهد باید به گونه ای اداره شود که در خور این وابستگی مقدس و تسری همه صفات امام به شهر باشد.

دوره ششم مدیریت شهری نخستین دوره کامل پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب و آخرین دوره پیش از پایان چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی است و امیدواریم که در دوره جدید بتوانیم آغازگر و نهادینه ساز سبک مدیریت انقلابی در مدیریت شهری باشیم.

شهردار منتخب مشهد رویکرد مدیریت شهری جدید در بحث اقدام و انتخاب همکاران را گفتمانی، مردمی، علمی  و جهادی دانست و در تشریح این رویکرد می‌گوید: گفتمانی یعنی اینکه گفتمان انقلاب اسلامی  ملاک همه کارهاست. مردمی  بودن هم به این معناست که نظر مردم ملاک انجام برخی از پروژه ها قرار خواهد گرفت. منظور از علمی  بودن هم این است که به هیچ عنوان فعالیت سلیقه ای نداریم و همه فعالیت ها و کارها علمی  پیش خواهد رفت. آن هم علمی  که با اجرا آمیخته است. جهادی هم در اقدام است یعنی سراغ کارهای سخت و نشدنی خواهیم رفت و شبانه روزی و هفت روز هفته کار می کنیم.

وی خانواده محوری، نشاط آوری و زیست پذیری را از گزاره های مهم هویت شهری دانسته و می‌افزاید: مهربانی مردم با شهر و شهر با مردم بخش دیگری از هویت شهر است. شهر مشهد باید الگوی ساخت یافته شهری انقلاب اسلامی  باشد. نماد دوران انقلاب اسلامی  در ایران کجاست؟ چرا مشهد این نماد نباشد؟ ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

مشهد باید بهشت سرمایه گذاری ایران شود

وی مشهد آینده را اعتمادآفرین در عرصه اقتصادی می‌داند و ادامه می‌دهد: مشهد، اقتصادی پایدار، نوآور، دانش بنیان، مشارکت پذیر، رقابت جو و اسلامی  خواهد داشت و در این شهر باید بستری فراهم شود تا به بهشت سرمایه گذاری تبدیل شود. در محیط زیست شهری هم، مشهد شهری پاکیزه و سالم، سازگار با اکوسیستم در همه جوانب، مقاوم و ایمن و تاب آور می شود ولی برای ایجاد تحول و عبور از چالش ها چند چرخش نیاز است؛ برخورد سیستمی  و بستن مجاری فساد به جای انفعال و مبارزه با مفسد. یکی از مسائلی که نقش کلیدی در حذف امضای طلایی و کمیسیون هایی با صف های طولانی دارد، هوشمندسازی است؛ اگر فرایندها کوتاه، هوشمند و به‌ دور از دخالت انسان شود، تا حد زیادی با فساد برخورد سیستمی  شده است و تحقق پذیر است.

شهردار منتخب مشهد ادامه داد: انتصاب مدیران جوان و مشاوران پیشکسوت و همچنین خدمت رسانی محسوس و منطقی به جای تزئینی از دیگر چرخش های مهمی  است که در مدیریت شهری باید اتفاق بیفتد.

ارجائی با برشمردن کارویژه های مدیریت شهری در دوره ششم خاطرنشان می‌کند: تعیین  تکلیف تقسیمات شهری، ایجاد بندر خشک حمل و نقل و ترانزیت شرق کشور، طراحی و ایجاد الگوی زیست رضوی بر مبنای سه گانه خادم، زائر و مجاور، طراحی و اجرای الگوی ساخت یافته شهری انقلاب اسلامی  در پهنه منتخب، ساماندهی مکانی، فضایی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حاشیه شهر مشهد، تشکیل گروه سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی و تغییر ساختار معاونت اقتصادی برای مدیریت دارایی شهرداری، ایجاد هلدینگ ها، مدیریت منابع آب های بازیافتی و تولید آب پایدار، توسعه نیروگاه های تولید برق از زباله، تکمیل خط ۳ مترو و طراحی سرزمین شادی در مشهد از کارویژه های شهرداری مشهد در دوره ششم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین سلطانی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    0 0
    واقعاً بهترین گزینه برای شهرداراین کلانشهر ایران بدون اغراق نامبرده میباشد،باآروزی موفقیت برای این جوانمرد خسته ناپذیر.خدایارت باد