۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 765230

روستای بسیار زیبای ارتکند از مناطق بکر و ییلاقی شهرستان کلات است که به دلیل دارا بودن آبشارهای زیبا، کوه‌های سر به فلک کشیده و یک غار آبی بسیار زیبا، همواره موردتوجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار داشته است.

این روستا که در ۱۰۰ کیلومتری مسیر مشهد-کلات قرار دارد، با موقعیتی میان کوهی، معتدل و خشک، در مسیر دره سررود واقع شده است.

۵ کیلومتر پس از شهر زاوین راه آسفالتی در سمت چپ جاده دیده می‌شود که ابتدا به روستای سررود و سپس به ارتکند می‌رسد. در مجاورت امامزاده سید میراسماعیل رضوی روستای سررود مجتمع تفریحی، اقامتی و گردشگری قرار گرفته است.

پس از ورود به روستای ارتکند و طی مسافتی کوتاه جاده فرعی که در سمت چپ از جاده اصلی جدا شده است، به آبشار ارتکند می‌رسد که طی مسیر حدود دو ساعت زمان می‌برد. در ابتدای این مسیر دره با عرض کم و درختان انبوه و در حاشیه چپ آن رودخانه‌ای با آبشارهایی زیبا دیده می‌شود.

پس از طی مسافتی از داخل رودخانه ارتکند و عبور از میان درختان، به چشمه پرآب سلطان محمود می‌رسید. در این مسیر باید تا زانو وارد آب شوید و از داخل رودخانه عبور کنید؛ درنهایت به منطقه بازی می‌رسید که «خانه زو» نام دارد. از سمت چپ دره خانه زو، از کنار خانه‌های عشایری مسیر را ادامه دهید تا به تونلی غار مانند برسید؛ کنار غار آبی نردبان‌هایی نصب شده که برای ورود دوباره به رودخانه باید از آن‌ها بالا رفت؛ در انتهای نردبان‌ها به آبشار اول خواهید ‌رسید. برای رسیدن به آبشار دوم باید با فنون اولیه سنگ‌نوردی آشنا و مجهز به وسایل لازم باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.