تیم ملی فوتبال امید که پس از پایان مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ فعالیتی نداشته همچنان وضعیت نامشخصی دارد و این در شرایطی است که حریفان در حال تدارک هستند.

نگاهی به آماده‌سازی تیم‎های امید در قاره آسیا/ رقبا در تدارک، ایران در خواب!

به گزارش قدس آنلاین، تیم فوتبال امید ایران زمستان سال ۱۳۹۸ با هدایت حمید استیلی در مرحله نهایی رقابت‎های انتخابی المپیک در تایلند حضور یافت و پس از این رقابت‎ها تمرینات و اردوی آماده‌سازی این رده سنی در ۱۸ ماه گذشته به شکل کامل متوقف بوده است.

با توجه به تعویق مسابقات قهرمانی جوانان آسیا که قرار بود به میزبانی ازبکستان برگزار شود و حالا در رده زیر ۲۳ سال باز هم به میزبانی این کشور برگزار خواهد شد و همچنین تغییر رده‌های سنی مسابقات تیم‌های المپیک یا امید کشورهای آسیایی با ترکیبی از تیم زیر ۲۳ سال قبلی و تیم جوانان زیر ۱۹ سال سابق در این رقابت‌ها حضور خواهند یافت.

بر این اساس شاکله تیمی که توسط اکبر پورموسوی و پس از آن داود مهابادی برای حضور در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا آماده شده بود به همراه تعدادی از اعضای تیم حمید استیلی که در آن مقطع نیز زیر ۲۰ سال به شمار می‎رفتند ترکیب تیم آتی زیر ۲۳ سال ایران را شکل خواهند داد.

تیم جوانان ایران از آخرین اردویی که دی ماه سال گذشته در تاجیکستان برگزار کرد تاکنون هیچ اردو یا مسابقه‏‌ای نداشته و وضعیت کادر فنی این تیم نیز هنوز مشخص نیست. تنها اعلام شده مهدی مهدوی‌کیا به عنوان سرمربی و داریوش مصطفوی به عنوان مدیر تیم ملی امید ایران انتخاب شده‎اند اما هنوز توافق نهایی در این خصوص صورت نگرفته، وضعیت همکاری یا عدم همکاری مهدوی‎کیا با فدراسیون مشخص نیست و عملا هیچ گامی در راستای شناسایی نفرات مورد نظر ، تشکیل اردو، برنامه‎ریزی و انجام بازی‏‌های تدارکاتی برداشته نشده است.

با این شرایط بررسی شرایط سایر کشورهای آسیایی در این خصوص خالی از لطف نیست.

تاجیکستان که یکی از تیم‎های همگروه ایران در مرحله مقدماتی این رقابت‎هاست همچنان با جدیت برنامه و اردوهای آماده‎سازی خودش را دنبال کرده و تیم المپیک این کشور با ترکیبی از بازیکنان تیم جوانان دوره گذشته در یک سال اخیر اردوهای آماده‎سازی و بازی‌‏های تدارکاتی مناسب را پشت سر گذاشته است. نکته جالب و البته نگران کننده این است که تاجیکستان، دی ماه سال گذشته در بازی تدارکاتی مقابل تیم جوانان ایران، شاگردان مهابادی را مغلوب کرده بود. دو تیم این بار به عنوان تیم‎های زیر ۲۳ سال برابر هم قرار می‎گیرند اما ترکیب این دو تیم در مسابقات پیش روی تفاوت چندانی نخواهد داشت و عملا رده سنی جوانان به این رده منتقل خواهد شد تا جدال دوباره‎ای بین این دو تیم این بار در مسابقه رسمی مرحله مقدماتی رقابت‎های زیر ۲۳ سال آسیا تکرار شود.

لبنان از دیگر تیم‎های حاضر در این گروه با وجود مشکلات مالی فدراسیون این کشور اردوهای ‌آماده‎سازی منظمی داشته و دو بازی تدارکاتی برابر تیم المپیک سوریه برگزار کرده است.

در سایر گروه‎ها و کشورهای آسیایی نیز می‎توان به جرات گفت هیچ کدام از تیم‎های المپیک شرایطی مشابه فوتبال ایران را تجربه نمی‌کنند. اردوی تیم المپیک کشور جنگ زده یمن از هفته گذشته در صنعا آغاز شد. اردوی آماده‌سازی تیم المپیک عمان در ترکیه به مدت دو هفته برگزار شد و این تیم در ابتدای هفته جاری به مسقط بازگشت.

تیم المپیک عراق که تا کنون چند اردوی آماده‎سازی را پشت سر گذشته پس از برگزاری سه مسابقه تدارکاتی در ترکیه راهی امارات می‌‏شود تا در دبی به مصاف تیم المپیک این کشور برود. تیم المپیک امارات ماه گذشته در جمهوری چک اردویی را به مدت یک ماه برپا کرده و پیش از اعزام تیم المپیک برزیل به توکیو در دیداری تدارکاتی مقابل قهرمان این بازی‎ها قرار گرفت و با ۵ گل شکست خورد.

تیم المپیک قطر هم پس از اردوی اولی که در دوحه برگزار کرد، سه هفته در کرواسی اردو زد و اردوی اتریش هم برنامه دیگر آنهاست. عربستانی‎ها که به تازگی در المپیک توکیو حضور داشتند برای برپایی اردوی تیم المپیک جدید متشکل از اعضای تیم جوانان این کشور که چندین اردوی آماده‎سازی و بازی‎های تدارکاتی متعددی را پشت سر گذاشته آماده می‎شوند.

بررسی وضعیت تیم‎های المپیک شرق آسیا همچنین کشورهای کویت، اردن و ازبکستان نشان می‌‏دهد هیچ کدام از کشورهای شناخته شده در فوتبال آسیا شرایطی مشابه تیم‎های ملی فوتبال جوانان و امید ایران در یک سال گذشته نداشته‎اند. آنها در پی آماده سازی خود هستند و این در حالی است که ما در ایران خواب هستیم و هنوز تکلیف نیمکت تیم امید مشخص نیست.

مسابقات انتخابی قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا اواخر مهرماه سال جاری آغاز می‌شود. ایران در گروه B باید با تاجیکستان، لبنان و نپال رقابت کند، آن هم در حالی که از هر گروه یک تیم و چهار تیم برتر دوم از میان ۹ گروه راهی مرحله نهایی مسابقات خواهند شد. با اینکه این دوره از مسابقات حکم انتخابی المپیک را ندارد، اما حضور در آن می‌تواند برای آماده‌سازی و حتی سید بندی مسابقات انتخابی المپیک بسیار موثر باشد. اتفاقی که در انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو گریبان فوتبال ایران را گرفت و عدم راهیابی به مسابقات قهرمانی در سال ۲۰۱۸ فرصت آماده‌سازی و هماهنگی بیشتر تیم را گرفت و رتبه پایین ایران در سید بندی قرعه‌ای سخت را هم نصیب ایران کرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.