حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: نظام ولایی نظامی است که به مردم احترام می‌گذارند و آن‌ها را اغفال نمی‌کنند. شفافیت جلوی اغواگری مردم را می‌گیرد. شفافیت یعنی مردم را حساب کردن که از ارکان نظام ولایی است.

مدیریت ولایی به مسئولیت‌پذیری مردم وابسته ‌است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به مناسبت ایام محرم در هیات میثاق با شهداء به سخنرانی پرداخته و گفت: مسئله اصلی پیامبران الهی اعتقاد داشتن به وجود خدا نیست به‌خصوص آخرین پیامبر در منطقه‌ای رسالت خود را آغاز کردند که مردم شاهد خانه کعبه بودند. معجزه الهی نابود شدن سپاه ابرهه را دیده بودند و عبادت، حج و طواف می‌کردند.

وی افزود: مسئله اصلی پیامبران به‌ ویژه آخرین پیامبر مسئله اعتقاد به خدا و نبوت پیامبر نبود بلکه اطاعت از غیرخدا برای آنها راحت‌تر بود بنابراین آن را برگزیده بودند. مردم برتری شخصیت پیامبر(ص) را قبول داشتند اما مدیریت او را نمی‌پذیرفتند چراکه پیامبر نمی‌خواست همچون ابوجهل و ابوسفیان به آنها زور بگوید یا آنها را فریب دهد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ولایت نوعی مدیریت به دور از ترس، تطمیع، زورگویی و با حس مسئولیت‌پذیری است، اظهار کرد: دعوا بر شیوه این نوع مدیریت است، به عنوان مثال مسئولیت‌پذیری دانش‌آموز در مدرسه یعنی اگر معلم هم امتحان نگرفت دانش‌آموز درس خود را بخواند، غیبت هم‌کلاسی خود را بر عهده بگیرد، خود او برنامه و نظم بدهد، این‌گونه اکثر انسان‌ها مسئولیت‌پذیر نیستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ازغربت پیامبر اسلام(ص) است که فریب نمی‌دهد شما را نمی‌ترساند و مجبور نمی‌کند. ابراز کرد: برخی آموزش‌ها در مورد ولایت بعضاً ضد ولایت تربیت می‌کند، چرا طی چهل سال هنوز ما نتوانستیم عاشقان ولایت درست کنیم، ولایت صرفا پذیرش برتری و اطاعت نیست.

وی با بیان اینکه ولایت شما را بسیار آزاد می‌گذارد، گفت: مسئله اصلی ولایت صرفا پذیرفتن برتری و فضائل یا اطاعت مطلق از امیرمومنان امام علی(ع) نیست گاهی حضرت دستور نمی‌دهند و باید شخص خود تشخیص دهد. وقتی امام حسین(ع) شب عاشورا خطاب به یاران خود می‌فرمایند بلند شوید بروید باید خودشان تشخیص بدهند که بروند یا نروند.

 

 استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان‌ها آزادی و راحتی هر دو را دوست دارند اما وقتی این دو کنار یکدیگر قرار می‌گیرند انسان دنبال خدا نمی‌رود چراکه آزادی خود را به راحتی می‌فروشد. عنوان کرد: سبک زندگی و تربیت ما غلط است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه نخستین قدم برای بندگی خدا بندگی نکردن غیر خداست. ابراز کرد: غرب‌زده‌هایی که جامعه ما دعوت به بردگی نوین می‌کنند در عرصه سیاست و اغواگری به مردم بها نمی‌دهند، این بردگی اجازه نمی‌دهد مردم در اداره زندگی خود مشارکت داشته باشند. امروز نئولیبرالیزم آخر بردگی نوین است که می‌گوید نباید بگذاریم مردم راحت ارتباط داشته باشند آنها باید تنها زندگی کنند.

وی افزود: هیئت نماد مسئولیت‌پذیری و ولایتمداری است چراکه چندین دانشجو یا جوان جمع می‌شود با هزینه‌های خود یا مردمی هیات را اداره می‌کنند بدون اینکه تابع بروکراسی باشد، نوع مدیریت‌ هیات بر اساس کار جمعی و مسئولیت‌پذیری است، این‌جا بوی آزادی می‌آید.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام راحل می‌فرمودند ما از شر رضاخان و محمد رضاشاه خلاص شدیم لکن از شر تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این زودی نجات نخواهیم یافت؛ چراکه آنها برپا دارندگان سلطه ابرقدرت‌ها هستند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بیان کرد: برپا دارندگان سلطه ابرقدرت‌ها در مواضع و سیاست خارجی می‌گویند ما باید مقابل آمریکا کوتاه بیاییم، بردگی یعنی این‌که بخشی از استقلال، احساس مسئولیت و آزادی خود را به منفعت حداقلی بدهیم. خداوند در قرآن می‌فرماید اگر این کار را انجام بدهید شما را نابود می‌کنم، کما اینکه طی این هشت سال هم ملت ما کم نابود نشد چراکه بوی تئوری‌های بردگی نوین بسیار استشمام می‌شد.

وی افزود: ما شفافیت را از مجلس می‌خواهیم چراکه ویژگی یک نظام ولایی است. نظام ولایی نظامی است که به مردم احترام می‌گذارند و آن‌ها را اغفال نمی‌کنند. شفافیت جلوی اغواگری مردم را می‌گیرد. شفافیت یعنی مردم را آدم حساب کردن که از ارکان نظام ولایی است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نقطه حساس ولایت نوع مدیریت او است، خاطرنشان کرد: مدیریت ولایی به مسئولیت‌پذیری مردم وابسته ‌است.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.