مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: درخت چنار کهنسال "قنات فودنجان" این شهرستان به شماره۸۹۵ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

ثبت درخت چنار قدیمی قنات فودنجان گناباد در زمره میراث طبیعی ملی ایران

به گزارش قدس آنلاین، محمود طغرایی افزود: این درخت چنار کهنسال در استان خراسان رضوی، شهرستان گناباد، بخش کاخک، دهستان زیبد، غرب روستای فودنجان و در مجاورت مسیر قنات این روستا نظر هر بینده ای را جلب می‌کند.

وی درباره سیمای ظاهری این درخت اظهار کرد: این درخت کهنسال همچنان  سرسبز و با طراوت است و اهالی در سالهای اخیر در پیرامون تنه آن سکویی سیمانی ساخته‌اند.

مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: این درخت کهنسال  تقریبا حدود ۱۵ متر ارتفاع و حدود ۲ متر قطر دارد و طول سایه‌اندازش نیز حدود ۱۴ متر است.

طغرایی افزود: قدمت تقریبی این درخت کهنسال در حدود ۵۵۰ سال تخمین زده شده و با توجه به قرار داشتن در مجاورت مسیر  قنات به درخت چنار قنات معروف شده است.

وی ادامه داد:یکی از اهداف اولیه شناسایی و ثبت ملی این درخت کهنسال، الزام قانونی پاسداشت میراث طبیعی و ارایه برنامه های حفاظتی به منظور استمرار بقا و ماندگاری این یادگارهای طبیعی ارزشمند است.

مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: یکی از اساسی ترین اقدامات برای ماندگاری این گونه درختهای کهنسال، اطمینان داشتن از حقابه درخت از آب قنات است.

طغرایی افزود: متاسفانه در سالهای اخیر سیمانی کردن کانالهای آب و ایجاد سکوهای سیمانی و گاه کشیدن راه های آسفالت به کناره این درختها، مانع آب رسانی به ریشه‌های آنها و موجب خشک شدن تدریجی درختان می‌شوند.

هم اکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اثرتاریخی، فرهنگی و طبیعی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی و طبیعی ثبت شده است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.