رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد گفت: حدود ۵۰ درصد از فروشندگان پوشاک این شهر در پاساژها، بازارهای روبسته و مجتمع‌های تجاری مستقر هستند که به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت‌های جدید اعمال شده برای مشاغل در تعطیلی به سر می‌برند.

نیمی از پوشاک‌فروشان مشهد به خاطر محدودیتهای کرونایی تعطیل کرده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، جواد مفیدی  افزود: ۱۰ هزار واحد صنفی به عنوان فروشنده پوشاک در سطح کلانشهر مشهد دارای پروانه صنفی کسب و کار هستند.

وی ادامه داد: تعطیل اجباری پاساژها و مجتمع ها برای مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا مدتی است که آغاز شده و در جدیدترین اعمال محدودیت های کرونایی نیز پاساژها و مجتمع های تجاری و بازارهای سرپوشیده در زمره هفت رسته شغل پرخطر شناخته شده و مشمول تعطیل دستوری قرار گرفته‌اند.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد گفت: این در حالی است که مالکان، متصدیان و فروشندگان واحدهای صنفی مستقر در پاساژها و مجتمع‌های تجاری به راحتی قادر به اعمال و اجرای پروتکل های بهداشتی در محدوده فعالیت خود هستند.

وی افزود: در حالی واحدهای صنفی مستقر در پاساژها و مجتمع‌های تجاری سرپوشیده بر اساس محدودیت های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، موظف به تعطیلی هستند که واحدهای عرضه پوشاک مستقر در حاشیه خیابان های اصلی و فرعی اجازه فعالیت دارند.  

مفیدی ادامه داد: این وضعیت کسب و کار در حالی است که گرانی شدید و روزافزون مواد اولیه موجب افزایش قیمت تمام‌شده پوشاک تولیدی شده است.

وی گفت: از سوی دیگر هزینه‌های روزافزون معاش خانوار بالا رفته و نرخ مایحتاج اساسی و اولیه زندگی روندی صعودی را طی می‌کند لذا جای پوشاک در سبد خرید خانوار تنگتر و تنگتر شده تا جایی که به شدت تنزل پیدا کرده و اینک خرید پوشاک در زمره اولویت های نخست خانوارها قرار ندارد.  

رییس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد افزود: توقف سفر به مشهد و فقدان زوار در این کلانشهر به خاطر اپیدمی کرونا و محدودیت های آن نیز به معضلی بزرگ برای فعالان صنف پوشاک و فروشندگان آن مبدل شده است.  

وی ادامه داد: صنف تولید و فروش پوشاک در مشهد بطور مستقیم یا غیرمستقیم به جمعیت زائر و مسافر وابسته است، لذا کاهش جمعیت آنها در این کلانشهر به کسب و کار صنف پوشاک ضربه شدیدی وارد کرده است.  

مفیدی گفت: به دلیل شیوع کرونا و کسادی بازار فروش پوشاک، از سال ۹۹ تاکنون بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از دارندگان پروانه کسب از این اتحادیه، اقدام به ابطال پروانه خود کرده اند.

وی افزود: اگر صنف فروشندگان پوشاک در ردیف اول آسیب دیدگان از کرونا در گروه مشاغل نباشد، به طور قطع در ردیف دوم یا سوم قرار می گیرد زیرا آسیب ناشی از این بیماری بر پیکره صنوف بسیار بوده و در مقابل حمایت ها کافی نبوده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.