خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت، براساس آمار شرکت توزیع نیروی برق استان ۳۶۷ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی هستند و به طور میانگین حدود ۴۰ درصد از مصرف برق از سوی این مشترکان انجام می‌گیرد و همچنین ۳۵ درصد از برق مصرفی روزانه مربوط به تجهیزات سرمایشی است.

 اختراع مقاومتی

در این میان یک جوان خراسان شمالی برای نخستین بار در کشور توانسته با اختراع سامانه سرمایشی و گرمایشی مصرف برق را تا ۹۵ درصد کاهش دهد و در حال حاضر این محصول به چند کشور صادر می‌شود.

مخترع این سامانه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: مشکل بزرگ صنعت برق کشور در تابستان و در اوج گرماست که مدام از شرکت برق و رسانه‌ها می‌شنویم که باید در ساعات اوج مصرف برق، از وسایل پرمصرف استفاده نکنند و چند سالی است که برق کشور در فصل تابستان چند ساعتی در روز قطع می‌شود.

علیرضا جوادی‌فرد اظهار می‌دارد: به همین دلیل ایده این اختراع در سال ۹۴ به ذهنم رسید و با چند نفر از متخصصان ساخت آن را آغاز کردیم.

 وی می‌افزاید: این سامانه در ساعات کم‌مصرفی بین ۸ صبح تا ۱۲ کار کرده و انرژی سرمایشی را ذخیره می‌کند و در ساعات ۱۲ تا ۱۸ که ساعات اوج مصرف است انرژی را پس می‌دهد.

وی می‌افزاید: در زمان پس دادن انرژی این دستگاه کمتر از ۲ آمپر برق مصرف می‌کند و می‌تواند انرژی ۷ تا ۱۰ وسیله برقی در منزل را تأمین کند.

کاهش ۷۰درصدی برق مصرفی

جوادی‌فرد ادامه می‌دهد: این روند موجب می‌شود در حالت عادی ۵۰ تا ۷۰ درصد میزان برق مصرفی خانوارها و یا مراکز مختلف کاهش یابد و در زمان اوج مصرف برق به دلیل بسته‌های تشویقی شرکت برق سبب می‌شود برق مصرفی خانواری که از این دستگاه استفاده می‌کند رایگان شود.

این مخترع خراسان شمالی با بیان اینکه برای افزایش تعداد تولید این دستاورد از ۱۰ دستگاه به هزار دستگاه در روز، نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری هستیم، ادامه می‌دهد: هم‌اکنون برای جذب مشارکت سرمایه‌گذاران با چند سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در حال گفت‌وگو هستیم.

اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر

وی خاطرنشان می‌کند: در صورتی که جذب سرمایه‌گذار میسر شود در این خط تولیدی ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود. این دستگاه مورد توجه کشورهای ترکیه، ازبکستان، عراق، آذربایجان، عمان و... قرار گرفته که کشور ترکیه از این محصول استقبال بسیار خوبی دارد؛ چرا که در ترکیه قیمت برق بسیار بالاست و حتی پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲۰میلیون دلاری داده است اما متخصصان این شرکت ترجیح دادند که در ایران کار را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه کمپرسورهای این دستگاه‌ها که سرمایش را ایجاد می‌کند بالای پشت‌بام قرار می‌گیرد می‌افزاید: این دستگاه از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و قابلیت اجرا در سازمان‌های دولتی و منازل مسکونی را دارد و اگر یک مصرف‌کننده شخصی بخواهد چند سامانه را کنار هم قرار دهد تا نتیجه مشابه این سامانه جدید بگیرد این اختراع ۵۰ درصد از لحاظ قیمتی ارزان‌تر خواهد بود.

این مخترع خراسان شمالی می‌گوید: این دستگاه هم اکنون مشتری‌های خارجی زیادی دارد اما زمانی می‌تواند نیاز کشور را تأمین و صادرات کند که حمایت مالی خوبی نیز داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.