سخنگوی وزارت امورخارجه با دعوت طرفین به حفظ ثبات و استفاده از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای برای ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان، گفت در مورد طالبان بر اساس واقعیت ها و رفتارشان موضع‌گیری می‌کنیم.

گروه‌های افغانستانی از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای استفاده کنند/ در مورد طالبان بر اساس رفتار آنها و واقعیت‌ها قضاوت می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه،  اظهار داشت: ایران آخرین تحولات افغانستان را رصد کرده و ما با گروه‌های مختلف در ارتباط هستیم.

وی اضافه کرد: ضمن دعوت طرفین به حفظ ثبات، امیدوار هستیم گروه‌ها از فرصت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای از ایجاد دولتی فراگیر و دارای روابط نیک با همسایگان نهایت استفاده را بکنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تاریخ افغانستان نشان می‌دهد راهکار نظامی برای حل و فصل مساله این کشور وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفت‌وگوها است.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و بر حفظ جان و مال ناموس مردم و حقوق زنان و حفظ آثار میراث تاکید می‌کند، تصریح کرد: ایران امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند.

وی یادآورشد: بدیهی است در شرایط حاکم، موج جدید مهاجران شکل گرفته که ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه را برای کاهش آلام مردم افغانستان دو چندان می‌سازد.

 وزیر خارجه پاکستان پنج شنبه به تهران می‌آید

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران خاطرنشان کرد: این سفر به درخواست وزیر امور خارجه پاکستان در روز پنجشنبه انجام می‌شود و موضوع اصلی سفر مسائل دوجانبه و مسائل افغانستان خواهد بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: ایران به عنوان کشوری که تلاش خود را در راستای ایجاد صلح در افغانستان انجام داده رایزنی خود را دارد و ان‌شاءالله این سفر در راستای تداوم روابط دوستانه انجام خواهد شد.

اماده فروش سوخت به دولت لبنان هم هستیم

وی در پاسخ به سوالی درباره خبر اعلام شده از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر ارسال سوخت به لبنان و جزئیات آن ابراز داشت: تجارت عادی در حوزه مشروع مثل انرژی تصمیم حاکمیتی و مرسوم است که براساس تصمیم خودمان و اعلام نیاز دوستان‌مان نفت می‌فروشیم. قطعا ما نمی‌توانیم رنج مردم لبنان را که با طراحی پشت پرده دچار مشکل شده‌اند را ببینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به عنوان کشوری که سال‌ها تحت تحریم قرار داشتیم، می‌دانیم برخی کشورها دچار اعتیاد به تحریم هستند. اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر دولت لبنان هم تمایل داشته باشد، علاوه بر این سوخت که توسط تجار شیعه لبنان خریداری شده، سوخت به دولت این کشور بفروشیم.

پس از تغییرات در دولت تاریخ نشست بعدی وین را اعلام می‌کنیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نماینده روسیه درباره مذاکرات وین مبنی بر آغاز این مذاکرات در آینده نزدیک بیان کرد: پیش‌تر اعلام کردیم که در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است، ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد. البته مواضع ما تغییر نکرده است و رفع موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر برجام به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ پس از اطمینان از تغییر و تحولات و طرف‌های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد.

با همه گروهاهی افغانی از جمله احمد مسعود در تماسیم

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره موضع ایران نسبت به شکل گیری حرکتهایی در جهت مقاومت و اینکه تهران تسماسی یا احمد مسعود نیز داشته است؟ گفت: ما با همه طرفها در ارتباط هستیم ما با همه گروه‌هایی افغانستان گفتگو می‌کنیم و تماس داریم . اما این کشور خسته از این اشغال و جنگ و خونریزی  و افراطی‌گری‌ها و برادر کشی‌ها است. ما تمامی تلاشمان را بکار گرفتیم که بتوانیم افغانستانی آرامتر و با صلح و ثبات بیشتر ساخته شود از این مسیر. حتما گفتگو راه حل پایدارتری هست چرا که  تاریخ افغانستان نشان داده تنها مسیر  نتیجه بخش مسیر صلح و گفتگو هست.

در مرود طالبان بر اساس واقعیت ها و رفتارشان موضعگیری می‌کنیم

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره تغییر لحن طالبان پس از تصرف غیر منتظره و آنی کابل در مورد تشکیل دولت انتقالی و موضع مبهم آنها در مورد سهیم شدن واقعی قدرت با دیگر گروهاه‌ها و این پرسش که در مذاکرات آیا عزم آنها برای عمل به این وعده مشاهده می‌شود، تصریح کرد: ما براساس واقعیت‌ها و رفتارشان(در مورد طالبان) موضع‌گیری می‌کنیم  نه بر اساس آرزوها یا پروژه هایی که برخی کشورها یا گروهاهی و سرویس‌های اطلاعاتی پشت درهای بسته طراحی می کنند.

افغانستان تنها  در مسیری به صلح و ثبات می‌رسد که یک دولت فراگیر  با رعایت حقوق همه مردم افغانستان و بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور شکل بگیرد. این مسیری ست که می‌تواند منافع همه را تامین کند و طالبان هم بخشی از آینده فغانستان هست.

وی درباره اینکه ایران در چه شرایطی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت هم تاکید کرد: ما الان در آن مرحله نیستیم و در مرحله‌ای هستیم که باید یک دولت فراگیر تشکیل شود و اگر بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و مردمی افغانستان باشد می تواند در این مسیر حرکت کند.

پمپئو مراقب حرفهایش باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به اظهارات ضد ایرانی و تهدید آمیز مایک پمپئو  وزیر خارجه دولت ترامپ هم با اشاره به اینکه خود آمریکایی‌ها می‌گوینددولت ترامپ از جمع رذایل بود و این وزیر خارجه در زمان مسئولیتش خود بارها اعتراف کرده که استاد دزدی، تقبل و همه چیزهایی است که در سرویس اطلاعاتی آمریکا ساری و جاری است، افزود:  ایشان نمی‌داند که برای ما شهادت در راه خدا بالاترین فوز است. صلح سازترین سردار منطقه به دست اشقیا به شهادت رسید. هم ما در آن روزها نشان دادیم و اجازه نمی‌دهیم کسانی که در این ترور ناجوانمردانه اقدام کردند بی کیفر بمانند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: آن‌چه در عین الاسد انجام دادیم پاسخ تعدی آنها بود نه پاسخ شهادت سردار سلیمانی. هیچ جلسه‌ای نیست به صورت دوجانبه و چندجانبه با کشورهایی که داشتیم مگر این‌که این موضوع را پیگیری کردیم. مفسر فعلی فاکس نیوز حواسش باشد که در چه حوزه‌هایی صحبت می‌کند.

توافقات اولیه برای راهپیمایی اربعین

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اخرین توافقات در مرود راهپیمایی اربعین هم با اشاره به سفر چندی پیش خود به عراق و مذاکراه انجام گرفته با وزرای ارشاد و موقوفات این کشور در این مورد، گفت: سفیر ما در بغداد هم توافقاتی با مقامات عراقی انجام داده است و تلاش می‌کنیم با توجه به سرایط کرونا، حتی به صورت محدود هم که شده عاشقان اباعبدالله بتوانند در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کنند. هرچند حرف آخر را مقامات بهداشتی می‌زنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.