۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 765352
زشک؛ بهشت گمشده با چشمه‌های جوشان

روستای زشک که یکی از نزدیک‌ترین روستاهای گردشگری به مشهد و به نام بهشت گمشده مشهد شناخته می‌شود، از توابع شهر شاندیز بوده و در امتداد جنوب‌شرقی رشته‌کوه بینالود، در سرچشمه دره شاندیز و در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است.

واژه زشک در لغت برگرفته از «زو اشک» و به معنی چشمه‌های جوشان است. اگر در مسیر رودخانه روستای زشک حرکت کنید، متوجه می‌شوید رودخانه در فصل‌هایی از سال کاملاً خشک است. اما در انتهای مسیر به چشمه‌هایی جوشان می‌رسید که از دل زمین فوران می‌کنند و به همین دلیل زشک با چشمه‌های جوشانش معروف شده است.

ازجمله ظرفیت‌های گردشگری روستای زشک، باید به کوه‌ها و دره‌ها، رودهای پرآب و دائمی، چشمه‌های فراوان، چشم‌اندازهای طبیعی، محصولات باغی، عسل و ماهی، بازارهای محلی و البته فاصله کم آن با مشهد اشاره کرد.

رودخانه دائمی این منطقه از جنوب روستا گذشته و وجود باغ‌های بسیار زیبا و هوای مطبوع این منطقه نیز هر بیننده‌ای را مجذوب و مسحور خود می‌کند. باغ‌های پرمیوه و رودخانه پرآب، به‌علاوه بافت سنتی روستا و سقف‌های شیروانی خانه‌ها، بهترین مناظری است که در زشک دیده می‌شود.

همچنین به دلیل وجود مسیرهای خاص کوهنوردی در این روستا، کوهنوردان می‌توانند به‌راحتی از مسیرهای ایجادشده به بالای کوه‌های زشک صعود کنند و به همین دلیل زشک، به محل مناسبی برای کوهنوردان سراسر ایران تبدیل شده است.

چشمه قلقلی یکی از پرآب‌ترین و دیدنی‌ترین چشمه‌ها در ییلاقات اطراف مشهد است. آب این چشمه، مثل لوله آبی ترکیده، با قل‌قل از زمین می‌جوشد. از روستای زشک تا چشمه قلقلی، ۴ کیلومتر راه خاکی فاصله است. این چشمه در ابتدای راه صعود به قله‌های چمن، فِلِسکه و شیرباد(بام خراسان) قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.