مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در سال زراعی جاری ۱۲۰هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت هویج در ارقام مختلف قرار گرفت و همچنین برداشت خیار در سطح ۲۰۰ هکتار از مزراع مشهد آغاز شده است.

کاشت هویج در ۱۲۰ هکتار از اراضی زیرکشت مشهد

به گزارش قدس آنلاین، سعید خوش قامت در این خصوص اظهار کرد: هویج به دلیل جایگاه خاصش در سبد کالایی خانوار و نقش موثر آن در امنیت و سلامت جامعه مورد تاکید این مدیریت قرار گرفته به طوری که علاوه بر حمایت کامل از کشاورزان در بهره‌گیری تکنولوژی روز در کاشت وبرداشت آن، تمهیدات جهاد کشاورزی مشهد در راستای تحقق این مهم کاشت هویج  بعد از بر طرف شدن سرما در بهار انجام و برداشت آن با توجه به تاریخ کشت در شهریور ماه انجام می‌گیرد.

وی افزود: برآورد و پیش‌بینی می‌شود که به‌طور متوسط از هر هکتار محصول زیر کشت در مشهد ۳۰ تن در هکتار و در ۱۲۰ هکتار ۳۶۰۰ تن محصول نهایی برداشت و در نقاط مختلف استان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در ادامه به فرایند تولید این محصول اشاره نموده و گفت: هویج در سال اول و فصل زراعتی اول برداشت می‌شود ودر راستای بذرگیری مطلوب درسال دوم مورد استفاده بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

خوش قامت تصریح کرد: سطح زیر کشت هویج در سال گذشته۹۰ هکتار و در سال جاری با سطح زیر کشت ۱۲۰ هکتار، مشهد حائز رتبه اول در سطح خراسان رضوی است.

وی متذکر شد: نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد در سطح زیر کشت هویج داریم و این باعث ایجاد اشتغال برای ۱۲۰ نفر به صورت دائم و ۲۰۰ نفر به صورت فصلی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد عنوان کرد: با توجه به روند خشکسالی‌های اخیر که برتمام محصولات تاثیرگذار بوده است این محصول مهم نیز به طور چشمگیری تحت تاثیر استفاده از روش‌های نوین آبیاری است بنابراین می‌طلبد توجه زیادی به روش‌های نوین آبیاری شود.

خوش قامت با بیان اینکه قیمت کنونی هویج در بازار، اندکی بالاتر از عرف معمول است، گفت:  با توجه به خشکسالی در کشور و همچنین مصرف بالای هویج به دلیل شیوع کرونا، عرضه و تقاضای این محصول برهم خورده و شاهد افزایش قیمت آن هستیم.

وی ادامه داد: ارزش غذایی این محصول شامل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هاست که باعث شده هویج قمی یا زردک به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از آغاز برداشت خیار در سطح ۲۰۰ هکتار از مزراع شهرستان مشهد خبر داد و بیان کرد: شهرستان مشهد به جهت بهره‌مندی از آب وخاک مناسب یکی از مناطق مستعد کشت خیار وقطب تولید این محصول در خراسان رضوی به شمار می‌رود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود درسال جاری بالغ بر ۸۰۰۰ تن محصول خیار در  دراین شهرستان تولید شود که نقش مهمی در اشتغال و رونق اقتصادی منطقه دارد.

خوش قامت ادامه داد: ایجاد اشتغال برای محصول خیار۴۰۰ نفر به صورت ثابت و ۴۰۰۰ نفر به صورت فصلی است. استفاده از کارخانجات فرآوری خیار از جمله کارخانه خیار شور در سال‌های اخیر، مزیتی است که کشاورزان را به کشت این محصول ترغیب کرده است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، وی گفت: در سال جاری سطح زیر کشت خیار در شهرستان مشهد  ۲۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود هر هکتار بالغ بر  ۴۰ تن بازدهی محصول داشته باشد و در کل مزارع خیار مشهد بالغ بر ۸۰۰۰ تن میوه خیار برداشت شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.