مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهدگفت: از بین ۲۶۴روستایی که آبرسانی به آنها برعهده این شرکت می باشد در حال حاضر ۱۱۳روستا همچنان در شرایط تنش ابی قرار دارند .

مقاومت تعدادی از روستاها برای تحویل دهی منابع آبی/۱۱۳روستا همچنان در تنش آبی به سر می برند

حسین اسماعیلیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: از سال گذشته که موضوع یکپارچگی شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی شهرستان مشهد  انجام شد یکی از برنامه های اصلی این بود که روستاهای خودگردان در حوزه آب ، تحت پوشش شرکت اب و فاضلاب مشهد قرار بگیرند.

وی تصریح کرد:قبل این طرح از مجموع ۳۵۰روستای شهرستان مشهد، مدیریت ابرسانی  ۲۲۲روستا  توسط شرکت آبفا مشهد انجام می شد  و طی جلساتی با فرمانداری مشهد ، مقرر شد ۸۰روستا که شرایط تحویل دهی برای مدیریت ابرسانی را دارند توسط شرکت ابفای مشهد اداره شوند که تاکنون از این تعداد ۴۲روستا تحویل گیری شده اند.

*مقاومت برخی روستاها

وی با بیان اینکه ۵۰روستای باقی مانده به دلیل خالی بودن از سکنه و یا عدم سکونت دائم شرایط تحویل دهی را ندارند، افزود:تعداد زیادی از   ۳۸روستای باقی مانده که در حال حاضر مشکلی از لحاظ تامین اب ندارند به دلایل مختلفی از جمله وجود برخی منافع ،   تمایلی برای  تحویل دهی مدیریت ابرسانی به شرکت ابفای مشهد را ندارند اما بر اساس وظیفه قانونی که برعهده ما می باشد در حال پیگیری از استانداری خراسان رضوی و فرمانداری مشهد برای ملزم کردن این روستاها برای تحویل دهی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد:  زیرا یکی از نگرانی های ما این است که اگرچه این روستاها از لحاظ منابع ابی در حال حاضر دارای مشکلی نمی باشند اما با شرایط فعلی و خشکسالی هایی که وجود دارد اگربرنامه ریزی صحیح درباره استفاده از منابع ابی انها که عمدتا منابع غیر پایدار نظیر چشمه و قنات هستند صورت نگیرد در اینده نزدیک در زمینه اب با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد، همچنین بحث سلامت و کیفیت اب نیز در این روستاها باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد .

اسماعیلیان ادامه داد: تعدادی از این ۳۸روستا نیز  به دلیل مسائلی نظیر نقص مدارک فرایند تحویل گیری و برعهده گرفتن مدیریت ابرسانی به آنها توسط ابفا مشهد طولانی شده است که به تدریج درحال برطرف شدن و تحویل گیری می باشند.

وی بیان داشت : از این رو جمعیت روستایی تحت پوشش شرکت ابفامشهد که در حال حاضر حدود ۳۰۰هزار نفر می باشند  طی یک سال گذشته از حدود ۸۲درصد به ۹۳درصد افزایش پیدا کرده است .

*۱۱۳روستا در تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد:   سال گذشته برنامه ای برای ابرسانی به روستاهای مشهد تعریف شد و از انجا که از ۲۲۲روستا  ۱۴۰روستا  در شرایط تنش ابی از لحاظ تامین و کیفیت اب  بودند مقرر شد در چهار اولویت این ۱۴۰روستا مشکلات ابی آنها برطرف شود که اولویت اول آن مربوط به ۷۹روستا بود که اقدامات اضطراری نظیر  حفر ۱۹حلقه چاه ، حدود ۷۰کیلومتر شبکه گذاری ، بهسازی چاه ها و تغییر سیستم های کلرزنی برای رفع مشکلات آنها انجام شد.

وی افزود: در حال حاضر  از بین ۲۶۴روستایی که آبرسانی به آنها برعهده شرکت ابفای مشهد می باشد  ۱۱۳روستا همچنان در شرایط تنش ابی قرار دارند .

اسماعیلیان تصریح کرد: امسال برای رفع مشکلات آبی روستاهای مشهد برنامه ریزی منسجمی از جمله حفر ۲۹حلقه چاه ،احداث  ۱۰مخزن  آب شرب و  ۸۰کیلومتر شبکه گذاری  را در دستور کار داریم که تاکنون ۱۳حلقه چاه   را حفر کرده ایم و امیدواریم علی رغم محدودیتی که در زمینه بودجه با ان مواجه هستیم اما این برنامه را جهت رفع مشکلات ابی روستاهای شهرستان مشهد اجرایی کنیم .

*آبرسانی تانکری

وی افزود: در تابستان امسال  ابرسانی به حدود ۴۲روستا مشهد به صورت تانکری انجام می شود که البته مشکل ابی این روستاها تنها از حیث عدم منابع ابی نمی باشد بلکه برخی از آنها با مشکلاتی در زمینه کیفیت اب مواجه می باشند که به ناچار باید از طریق تانکری نیاز آبی آنها تامین شود.

وی تصریح کرد: شبکه ابرسانی برای برخی روستاها در محور جاده سیمان نظیر همت اباد برای جمعیت ۲هزار نفری برنامه ریزی شده بودند اما با توجه به افزایش سکونت در این روستاها و جمعیت انها که بالغ بر ۱۵هزار نفر می باشد شبکه ابرسانی قدیمی که از گذشته وجود دارد ممکن است در برخی از نقاط این روستا مشکلاتی در زمینه ابرسانی وجود داشته باشد.

*ظرفیت واقفین

اسماعیلیان افزود: با استفاده از ظرفیت واقفین چند دستگاه اب شیرین کن برای دو روستای شهرستان مشهد از جمله مهراباد شرشر که از لحاظ کیفیت اب با مشکلاتی مواجه بودند خریداری و نصب شد و انتظار داریم که خیرین و واقفان در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف آب توسط مردم ادامه داد: موضوع آب با توجه به خشکسالی ها و کاهش سفره های اب زیر زمینی در شرایط فعلی بسیار حساس می باشد و به صورت دائمی قابل برطرف شدن نمی باشد به طوری که مثلا منابع ابی از چاه هایی که در سال گذشته حفر کرده ایم امسال چند درصد کاهش پیدا کرده است وابدهی  دو قنات در شهر مشهد طی یک سال اخیر ۷۰درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.