رمان «حریر»، نوشته فاطمه سلطانی از سوی انتشارات کتابستان منتشر شد. این اثر به ماجرای کشف حجاب در دوره پهلوی می‌پردازد.

ماجرای دستور رضا شاه برای کشف حجاب در حرم حضرت معصومه(ع) چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین، انتشارات کتابستان معرفت رمان «حریر» نوشته فاطمه سلطانی را منتشر و روانه بازار نشر کرد. سلطانی در رمان تازه‌اش که داستانی تاریخی دارد، ‌ به بررسی وقایع نزدیک به کشف حجاب در دوره سلطنت رضاخان می‌پردازد.  

«حریر»، شخصیت اصلی رمان «حریر» است. دختری شرّ، شیطان ولی ساده و بی‌آلایش. حریر ۱۷ سالگی را پشت سر گذاشته است که او را به عقد پسرعموی طلبه‌اش درمی‌آورند. از محل زندگی‌اش تا قم راه چندانی نیست اما اتفاقی که روز عروسی می‌افتد همه چیز را به هم می‌ریزد. بعد از کش و قوس فراوان، حریر که سواد خواندن و نوشتن را پیش عموی باسواد و روحانی‌اش یاد گرفته است سر از کاخ پهلوی درمی‌آورد؛  کاخ همسر رضا خان.  از آن طرف هم، همسرش مجروح و دل خسته و دل شکسته به قم می‌رود، بی‌خبر از آنکه همسر گمشده‌اش تنها چند ۱۰ فرسخ با او فاصله دارد.

«حریر» تنها یک روایت عاشقانه از یک دختر و پسر ساده‌دل روستایی نیست؛ بلکه فرصتی است برای نشان دادن تلاش‌های کارگزاران حکومت پهلوی برای برانداختن حجاب از میان ایرانیانی که حتی در دوران نامسلمانی‌شان هم حجاب بر سر داشتند.

داستان «حریر» ما را با آدم‌هایی آشنا می‌کند که جز تصاویری مبهم و سخنانی کلی، در موردشان چیزی نمی‌دانیم؛ تیمورتاش که اولین وزیر دربار پهلوی بود، قمرالملوک وزیری، از خوانندگان زن ایرانی در دوره پهلوی، تاج الملوک همسر رضاخان و مادر ولیعهد، محمدرضا پهلوی و آیت الله بافقی،  مجاهد معروف دوران رضا خان. داستان «حریر» فرصتی است مغتنم تا خاندانی را که طی این سال‌ها تطهیر شدند و سعی شده از آنها تصویر دیگری به ما نشان داده شود،  به خوبی بشناسیم.

کتابستان معرفت، رمان حریر را در ۲۱۱ صفحه و با قیمت ۴۳ هزار تومان  منتشر کرده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.