۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۵
کد خبر: 765426

یکی از فتنه‌های اخیر دشمنان علیه ایران و اسلام فتنه بزرگ فرهنگی علیه خانواده است، مقطعی این فرهنگ را گسترش دادند که هر خانواده نهایت دو فرزند بیشتر نداشته باشند.

فتنۀ فرهنگی علیۀ جایگاه خانواده

به گزارش قدس آنلاین، نشست زندۀ کارشناسی تخصصی جبهۀ انقلاب اسلامی در فضای مجازی، اندیشکدۀ فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا (ویژۀ تبیین شعار نسل حسینی) و همکاری رسانه‌های رسمی کشور با حضور حجت‌الاسلام سیّدمحسن علم‌الهدی و موضوع «نقطه اشتراک دشمنان اهل بیت (ع) با قاتلان امام حسین (ع)» در مرکز ژرفا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علم الهدی عنوان کرد: نگاهی گذرا به مخالفان با دعوت رسول اکرم حاکی از این نکته است که بزرگان قریش و اشراف بیش‌ترین مخالفت را نسبت به ایشان داشتند، در حالی که اطراف دشمنان ائمه افراد زیادی جمع شده بودند، انسان‌های وارستۀ کمتری در کنار ائمه حضور داشتند، نکتۀ اشتراک همۀ آنها حب بیش از اندازه به امورات دنیا بود. منش و دستورات اسلام مبنی بر برابری انسان‌ها فارغ از توجه به ثروت و جایگاه آنها، سبب شده بود تا طبقه فرو دست، غلامان و کنیزان بیشترین توجه را نسبت به دین اسلام داشته باشد، در حالی که طبقۀ اشراف مخالف این رویه بودند به همین جهت مقابل حضرت نیز ایستادند. مخالفان امیرالمؤمنین به دلیل همین عدالت و برابری مقابل ایشان ایستادند، همین حب دنیا بود که سبب شد تا اطراف امام حسین (ع) خلوت شود و دست آخر ایشان با معاویه صلح کنند اگر یاران ایشان دلباختۀ دنیا نبودند، امام صلح نمی‌کردند.

برخی با حب به دنیا همراه امام حسین (ع) شدند بنابراین از قافله عاشورا جاماندند

علم‌الهدی افزود: نقل است که امام حسین (ع) پیش از رسیدن به کربلا حدود ۱۳۰۰ نفر همراه امام بودند که در نهایت به ۷۲ نفر رسیدند، امام در میانۀ راه برای ایشان به ایراد سخنرانی می‌پردازند و جالب است که ویژگی‌های دنیای فانی را در این سخنرانی برمی‌شمارند؛ از جمله اینکه دنیا به طور دائم در حال تغییر و تحول است به نظر می‌رسد، علت سخنرانی امام دربارۀ دنیا شناسی، معرفت ایشان به سستی ایمان بخش اعظم همراهان بود و آگاهی به اینکه آنها امام را رها نخواهند کرد. دلایل زیادی برای همراهی این افراد با امام در مسیر کوفه مرتبط است، نخستین علت تعداد زیاد دعوت کنندگان از امام برای حضور در کوفه بود، ایالت بسیار وسیعی در حدود سرزمین‌های اسلامی آن روز که حدود مرزی آن به همدان امروزی ایران می‌رسید به همین جهت دریافت هزاران نامه از سوی اهالی کوفه، برخی از این لشکر هزار نفری را متقاعد کرده بود که امام در صورت حضور در کوفه به راحتی حکومت تشکیل خواهند داد بنابراین نیاز به کارگزاران حکومتی دارند و این افراد همراه امام حسین (ع) آماده بودند تا این پست‌ها را در اختیار بگیرند.

مناصب دنیایی ظرف غذای پسمانده هستند که نباید به آن طمع کرد

وی در ادامه تصریح کرد: امام حسین (ع) به همین جهت آنها را میانۀ راه نگه می‌دارند تا درس دنیاشناسی به آن‌ها بدهند تا متوجه شوند که در صورت تصرف کوفه و تقسیم غنایم نیز دنیا در یک وضعیت باقی نخواهد ماند و هر آنچه در دنیا وجود دارد از بین خواهد رفت. امام در ادامه می‌فرمایند؛ "هر چه از عمر دنیا می‌گذرد، خوبی‌ها در آن کم رنگ می‌شود از این دنیا چیزی باقی نمانده به جز ظرفی دست خورده"، طبیعی است که انسان نسبت به غذای دست خورده بی رغبت باشد اما چطور است که افراد بعد از رسیدن به مسند دنیایی که پیش از این در اختیار کس دیگری بوده تا این حد حریص هستند.

عبرتی به نام دارالحکومۀ کوفه

این کارشناس دینی در ادامه گفت: سرنوشت دارالحکومه کوفه نیز عبرتی تاریخی است؛ می‌دانید که بعد از مدت کوتاهی که " ابن زیاد ملعون " سر مبارک اباعبداللّه را در مقابل خود قرار داد، مختار ثقفی قیام کرد و سر پسر مرجانه مقابل وی قرار گرفت، سپس قیام مختار توسط زبیریان درهم شکسته شد و سر وی را مقابل مصعب بنی زبیر قرار دادند، در نهایت سر مصعب بنی زبیر هم توسط حجاج بنی یوسف بریده و در تشت قرار گرفت، سیر تاریخی که طی یازده سال اتفاق افتاد و حاکی از ناپایداری دنیا است.

دنیاپرستی شاخصۀ بارز دشمنان اهل بیت (ع) و قاتلان امام حسین (ع) است

علم‌الهدی تأکید کرد: حضرت سیدالشهدا (ع) در ادامه به آنها می‌فرمایند که جریان دنیا گذرا است و برخی به دنیا نگاهی چراگاهی دارند که حیوانات فقط به دنبال انتفاع خود هستند و به هم نوع خود توجهی ندارند، حیوان در چراگاه عبرت نمی‌گیرد، هنگام خوردن علوفه، ذبح هم نوع خود را می‌بیند اما نمی‌پذیرد که امکان دارد، خود نیز دچار این سرنوشت شود. امام حسین (ع) بار دیگر خطبه‌ای درباره دنیا شناسی ایراد کردند به همین جهت باید اذعان کرد که صفت مشترک دشمنان اهل بیت (ع) و قاتلان امام حسین (ع) دنیا پرستی است، امام تا آخرین لحظه تلاش می‌کنند تا دیدگاه آنها را نسبت به حقایق دنیا آگاه کنند. ایشان از دنیایی صحبت می‌کنند که در اهل خود تصرف می‌کند، انسان امکان دارد برنامه ریزی زیادی داشته باشد اما در مقام عمل موفق نمی‌شود، فریب خورده کسی است که شیفتۀ این دنیا می‌شود، شقاوتمند کسی است که گرفتار فتنه چنین دنیایی شود؛ فتنه در مضال عام که می‌تواند از نوعی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و … باشد، دشمنان فتنه سازی می‌کنند تا محبان اهل بیت درگیر این فتنه‌ها شوند، شیعه اهل بیت باید این ذکاوت را داشته باشند که تسلیم فتنه گران نشوند.

فتنۀ فرهنگی علیۀ جایگاه خانواده از بزرگترین حملات علیه کشور بود

وی در ادامه بیان کرد: یکی از فتنه‌های عظیمی که در سال‌های اخیر دشمنان علیه ایران و اسلام به راه انداختند، فتنه بزرگ فرهنگی علیه خانواده است. دشمنان در مقطعی خود را نزدیک به تصمیم گیران جامعه ایرانی کردند تا نوعی از تصمیم سازی را اجرا کنند که در بلند مدت به نفع منافع ملی ما نبود. آنها در مقطعی این فرهنگ را گسترش دادند که هر خانواده یک یا نهایت دو فرزند بیشتر نداشته باشند، متأسفانه این فتنه را هنوز با کلید واژه "فرزند کمتر زندگی بهتر" ادامه می‌دهند، علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری و علما و کارشناسان همچنان برخی از مسئولین اعتقاد عملی ندارند که نسل شیعه امیرالمؤمنین (ع) باید گسترش پیدا کند.

اگر دنیا ایستگاه ماندگاری بود، ائمه اطهار (ع) و پیامبران دارفانی را ترک نمی‌کردند

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) در ادامه می‌فرمایند: "مبادا فریب دنیا را بخورید، دنیا هرلحظه امکان دارد که دست دنیا پرستان را کوتاه کند و آنها خسران پیدا کنند"، حضرت پیش از شهادت خطبۀ پایانی دارند که خطاب بر لشگر عمرسعد می‌فرمایند؛ "بندگان خدا، معیارهای الهی را رعایت کنید وخود را برحذر دارید از حب دنیا، مراقبت کنید با دنیا گره نخورید اگر قرار بود کسی در دنیا باقی بماند، شایستگی ائمه و پیامبران بیش از هر کسی است" اما زمانی که می‌بینیم که عمر اولیا، ائمه و پیامبران الهی نیز به پایان می‌رسد بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که بنا نیست کسی برای دنیا باقی بماند و دنیا در اختیار کسانی تا ابد قرار داشته باشد، دنیا، خلق شد تا محل آزمایش باشد و هرکس در آن پا بگذارد فانی خواهد بود و دنیا محل گذار است.

آمادگی برای یاری امام زمان (عج) بزرگترین امتحان الهی در عصر غیبت است

علم‌الهدی در ادامه عنوان کرد: امتحانات مختلفی برای انسان‌ها در زمین قرار داده شده است، امتحان کوفیان در عاشورای ۶۱ ه. ق یاری کردن امام زمان دورۀ آنها بود و امتحان ما همراهی با حضرت بقیه اللّه (عج) است پرسش اساسی این است که اگر امام زمان (ع) امروز ظهور کنند، امت اسلامی ایشان را یاری خواهد کرد یا امام را بی یاور رها خواهند کرد!؟ بر ما است که تلاش کنیم تا جایگاه منتظر واقعی را کسب کنیم. هر انسانی به تناسب ویژگی‌های فردی و اجتماعی خود برای ظهور وظایفی دارد که پیش از ظهور باید انجام دهد تا زمانی که حضرت ظهور کرد از قافله ایشان جا نمانیم، ما باید بررسی کنیم که چرا مردم از یاری امام حسین (ع) کوتاه آمدند، در حالی که امام حسین (ع) در دورۀ حدود ۵ سالۀ خلافت امیرالمؤمنین در کوفه حضور داشتند و همۀ مردم به شخصیت امام حسین (ع) معرفت داشتند و چنین بهانه‌ای از آنها پذیرفته نیست که حسین (ع) را نمی‌شناختیم.

اگر امروز در آزمون ولایت‌پذیری مردود شد، بعید است که جایی در سپاه امام زمان (ع) داشته باشیم

وی افزود: در ضمن باید به این نکته اشاره کرد که امام حسین (ع) در روز عاشورا از لشگریان عمرسعد اقرار و شهادت گرفتند که آیا پدر، مادر، جد و جدۀ مرا می‌شناسید و مقابل من ایستاده اید!؟ کوفیان در همۀ موارد پاسخ مثبت می‌دهند. جمع تمام اعمال و رفتار کوفیان سبب شد که آنها در روز عاشورا مقلوب نفس خود شوند و مقابل حضرت بایستاند، شاید برخی قلباً هم راضی نبودند اما چون سال‌ها به اشتباه مسیر زندگی را طی کرده بودند، موفق نشدند که در روز واقعه و انتخاب راه درست را انتخاب کنند. یکی از اشتباهات آنها تمرد از دستورات ولی فقیه و امام جامعه در روزگار خود بود اگر برای ولایت پذیری تمرین نکنیم امکان دارد که هنگام ظهور در سپاه بقیه اللّه قرار نگیریم، چنان که در روایات داریم، برخی از افراد که پیش از ظهور خود را منتظر امام زمان معرفی می‌کردند، ایشان را یاری نمی‌کنند و حتی برخی پای فراتر از این می‌گذارند، امام را نفی می‌کنند و مقابل ایشان می‌ایستند اگر امروز پیرو جانشین امام، فقیه عادل و جامع الشرایط بودیم، پس از ظهور نیز این امکان را داریم که در سپاه امام زمان باقی بمانیم.

رشد جمعیت و تربیت نسل حسینی لازمه تعالی جامعه اسلامی است

علم‌الهدی در خاتمه بیان کرد: بر همین اساس باید نسبت به مسئله جمعیت که جز تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب است و به طور ویژه جامعه اسلامی را تهدید می‌کند، چاره جویی کرد، نسل ما امروز در خطر جدی قرار دارد و باید این نگرانی از جامعه دینی ایران اسلامی برطرف شود. امام سجاد (ع) می‌فرمایند: "حضرت عباس «ع» قدرت تحلیل داشتند، به این معنا که جامعه خود را می‌شناختند و تحلیل می‌کردند"، امروز که برای قافله عاشورا و حضرت عباس (ع) عزاداری می‌کنیم، باید همچون ایشان مسئله روز را بشناسیم و سعی کنیم همچون ایشان برای رفع مشکلات امت اسلامی مجاهده کنیم به زعم بنده امروز مجاهده بانوی ایران فرزندآوری است و پذیرش این موضوع که امروز جامعه اسلامی احتیاج به رشد جمعیتی و نسل حسینی دارد تا در مسیر تعالی قرار بگیرد.

منبع: رسا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.