اداره کل نفت لبنان روز یکشنبه بهای سوخت را افزایش داد.

باید به‌ شرق گردش کنیم

در پی این تصمیم، بهای رسمی بنزین با اکتان ۹۵ در بدترین بحران اقتصادی تاریخ معاصر لبنان، به میزان ۶۶ درصد افزایش یافت.

در این راستا، «غسان ملحم» استاد و پژوهشگر دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس به بیان دلایل بحران سوخت در لبنان پرداخته و گفت: این بحران ریشه‌دار و ادامه‌دار، بحرانی متعلق به امروز و دیروز نیست و عمیقاً با بحران‌های مالی و اقتصادی و اجتماعی کشور طی سال‌های گذشته ارتباط دارد، بنابراین بحران لبنان یک بحران مرکب و چند وجهی است.

غسان ملحم گفت: در حقیقت این بحران‌ها که امروز بحران سوخت در رأس آن قرار دارد، نتیجه سیاست‌های اقتصادی، مالی و اجتماعی اشتباهی است که دولت‌های مختلف در سال‌های گذشته اتخاذ کردند. علاوه بر این، یک دلیل مهم دیگر، فساد سیاسی، مالی، اداری و فساد با تمام ابعاد است که موجب طرد شدن طرف‌های بین‌المللی و مؤسسات آن شده است.

استاد دانشگاه لبنان تأکید کرد: طبقه فاسد سیاسی که کشور را قبضه کرده، تمام این بحران‌ها را به‌بار آورده است. چرا این را می‌گویم؟ زیرا من متقاعد نیستم این بحران طی امروز و دیروز به‌وجود آمده باشد، بلکه علائم این بحران‌ها در تمام دوره‌ها نمود داشته و همه می‌دانستند کشور یک‌روزی به آنجایی که امروز رسیده، خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در کنار فساد، موضوع احتکار و تحریم نیز یکی از دلایل مهم بحران سوخت به شمار می‌رود، به گونه‌ای که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بارها به این موضوع اشاره کرده و نسبت‌به این رفتارهای غیرقانونی، غیرشرعی و غیراخلاقی هشدار داده است، مسئله‌ای‌که با طمع قاچاقچیان و محتکران در ارتباط است و آن‌ها را به سودهای کلان می‌رساند. بنابراین دلایل بحران سوخت؛ فساد، احتکار و قاچاق آن به خارج از کشور بوده که مسئولیت آن متوجه دولت و مؤسسات نظامی-امنیتی است.

غسان ملحم گفت: علاوه بر این یکی دیگر از دلایل بحران سوخت در لبنان انحصار سیاسی و تحریم‌های آمریکاست. این بحران اقتصادی، تودرتو و درهم‌آمیخته است. جامعه بین‌الملل و در رأس همه آن‌ها آمریکا نه فقط مقصر محاصره و تحریم‌اند، بلکه مسئولیت فساد داخلی نیز متوجه آن‌هاست؛ ترکیب سیاسی که در سال‌های گذشته بر کشور حاکم بوده، تحت حمایت آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، اروپایی‌ها و همچنین عربستان سعودی قرار داشته‌اند و همواره این کشورها در امور داخلی لبنان دخالت کرده‌اند.

این کارشناس لبنان درباره پیامدهای سوء بحران سوخت بر اقتصاد و جامعه لبنان توضیح داد: بسیاری از توانمندی‌های بخش اقتصادی و تولیدی تضعیف می‌شود. همچنین امکانات رفاهی کاهش و قیمت‌ها افزایش شدید می‌یابد و بخش‌های مختلف به تعطیلی کشیده خواهد شد. بحران سوخت به‌طور مستقیم بر سیستم برق کشور تأثیر دارد و سبب تشدید بحران آن و قطع مکرر برق خواهد شد.

وی در مورد وعده‌های تحقق نیافته آمریکا در زمینه حمایت از لبنان و به‌ویژه حل بحران سوخت گفت: آمریکا به صورت عامدانه در تحقق وعده‌های خود تأخیر کرده و در کنار فساد داخلی به‌دنبال آن است مشکلات لبنان را مضاعف و رنج‌های روزانه مردم لبنان را افزون کند. امروز در مرحله حساسی قرار داریم و باید منتظر بمانیم تا کشتی حامل مشتقات نفتی از ایران به لبنان برسد؛ قطعاً بسیاری تلاش می‌کنند در این مسیر و روند تلاش‌های ایران برای کمک به‌لبنان در این بحران مانع‌تراشی کنند. درحالی‌که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به هیچ‌یک از وعده‌های خود برای کمک به مردم لبنان عمل نکرده و بلکه به محاصره و تحریم‌های خود در این شرایط سخت ادامه می‌دهند.

غسان ملحم درزمینه راه حل برون‌رفت از این بحران‌های انباشته در لبنان تصریح کرد: به‌نظر من حالا که سیاست‌های گذشته عدم موفقیت خود را ثابت کرده و کشور را به این وضعیت تلخ رسانده، باید با تغییر این سیاست‌ها و راهبردها به اقتصاد تولیدمحور و متکی‌به‌داخل که

سید حسن نصرالله نیز بارها بر آن تأکید کرده، منتقل شویم. همچنین باید در چارچوب‌ها و شاکله اقتصادی کشور تجدیدنظر کنیم و مبارزه و مقابله با فساد را به‌صورت قاطع در دستور کار قرار دهیم. تک‌تک مردم لبنان باید در این زمینه مسئولیت‌پذیر باشند، باید گزینه‌های جایگزین را که یکی از آن‌ها گرایش به‌سمت شرق است تجربه نموده و از پیشنهادهایی که دوستان ایرانی، چینی و روسی می‌دهند استفاده کنیم. ما باید در روابط خارجی خود تجدیدنظر و در ساختار سیاسی خود تغییرات اساسی را ایجاد نماییم. شرایط بسیار پیچیده است و به‌زمان نیاز دارد. مسئولان گفت‌وگو کنند و منافع عالی کشور را مد نظر قرار دهند. سیاست تک‌روی، وام گرفتن و انباشت بدهی‌ها برای لبنان حاصلی ندارد، خصوصی‌سازی به شیوه کنونی که اموال عمومی را به‌هدر می‌دهد، فایده ندارد و توسل‌به صندوق بین‌المللی پول که سعی در تحمیل سیاست‌های خود بر کشور دارد، راهگشای بحران لبنان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.