رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد به قدس گفت: پس از حدود هفت ساعت کمین،تعقیب و مراقبت یک گروه از شکارچیان حرفه‌ای که از مدت‌ها پیش در لیست سیاه این اداره قرار گرفته بودند، متهمان در حالی به پایان راه رسیدند که نقشه آن‌ها برای گمراه کردن محیط بانان و مأموران انتظامی حاضر در صحنه کارساز نشد و پنج متخلف به همراه لاشه دو حیوان شکارشده دستگیر شدند.

 نقره‌داغ شکارچیان در کوی «بزنگان»

 

چشمان همیشه بیدار محیط زیست

مرتضی شیرزور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد در تشریح چگونگی عملیات ردزنی اعضای باند شکار حیوانات وحشی بیان کرد: از ماه‌ها پیش به واسطه برخی تخلفات صورت گرفته از سوی شکارچیان متخلف در منطقه حفاظت‌شده بزنگان، شناسایی عاملان این اقدام که حدود پنج نفر بودند در دستور کار محیط بانان قرار داشت اما هر بار که محل تردد آن‌ها مورد شناسایی قرار می‌گرفت، افراد خاطی با شیوه‌های خاصی متواری می‌شدند.

وی تصریح کرد: این رویه ادامه داشت تا اینکه چند روز پیش از سوی دوستداران محیط‌زیست که به صورت افتخاری با محیط بانان همکاری و در سطح روستاهای حومه مشهد گسترده هستند و همچنین به رفت و آمدهای مشکوک در مناطق شکار ممنوع احاطه دارند، خبری مبنی بر تردد دو خودرو سواری در منطقه حفاظت‌شده کوی بزنگان مخابره شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد بیان کرد: وقتی اطلاعاتی که از سوی چشمان همیشه بیدار محیط زیست دریافت شد و کنارهم قرار گرفت، این خروجی را در پی داشت که افراد حاضر در محل باید یکی از تیم‌های تحت تعقیبی باشند که شناسایی آن‌ها در دستور کار قرار داشت.

در حالی که از دوستداران محیط زیست درخواست شده چشم از افراد مدنظر برندارند، از محیط بانانی که همان حوالی حضور داشتند خواسته شد هرچه سریع‌تر خودشان را به محل برسانند و ماجرا را بررسی کنند.

شیرزور ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه افراد مذکور معمولاً با خود سلاح غیرمجاز هم حمل می‌کنند و احتمال ایجاد درگیری در محل وجود داشت، از فرمانده پاسگاه گوجگی خواسته شد در این عملیات محیط بانان را همراهی کنند. لحظاتی بعد مأموران محیط زیست مشهد و پاسگاه گوجگی خود را به محل رسانده و پس از دریافت اطلاعات دقیق از دوستداران محیط زیست، در دو مسیر اصلی که خودروهای سمند و پراید شکارچیان از هم جدا شده بودند، کمین زدند.

این اقدام چند ساعتی طول کشید و هنگامی که دو ساعت از غروب آفتاب گذشته بود یک دستگاه خودرو سواری پراید  در جاده خاکی مشاهده شد که فقط دو سرنشین داشت.

توهم دور زدن مردان قانون

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد گفت: مأموران دست این افراد را خوانده بودند که ابتدا به عنوان راه‌پاک‌کن به سمت جاده اصلی آمده و در صورتی که همه جا برای آن‌ها امن بوده و از مأموران خبری نبود، از دیگر شکارچیان درخواست می‌کردند از ارتفاع پایین بیایند و از محل متواری شوند.

این شیوه رفتار حاکی از آن بود که متخلفان به احتمال زیاد باز هم جان حیوان زبان بسته‌ای را گرفته‌اند؛ بنابراین برای آنکه دو راه‌پاک‌کن فرصت تماس با متخلفان دیگر و فراری دادن آن‌ها را نداشته باشند، با اجرای یک طرح ویژه متخلفان متوقف شده و زمانی که از خودرو پیاده شدند، همان ابتدا تلفن همراه آن‌ها گرفته شد.

شیرزور بیان کرد: در ادامه وقتی آن‌ها راهی برای کتمان حقیقت نداشتند اعتراف کردند سه نفر دیگر که در ارتفاع حضور دارند منتظر خبر ما هستند که منطقه را همراه با لاشه دو رأس قوچ‌وحشی شکارشده ترک کنند.

با هماهنگی مأموران حاضر در محل از افراد دستگیرشده خواسته شد با سه عضو دیگر تماس بگیرند و همه جا را امن توصیف کنند که این کار هم صورت می‌گیرد و حدود ساعت یک بامداد خودرو سواری سمند که سه شکارچی را حمل می‌کرد به منطقه کمین رسید و در یک عملیات غافلگیرانه خودرو متوقف و هر سه شکارچی دستگیر شدند.

رنگ شکارچیان چه زمانی پرید؟

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد تصریح کرد: در این مرحله بازرسی لوازم همراه شکارچیان و خودرو آن‌ها هم صورت می‌گیرد که در پی آن دو قبضه اسلحه گلوله‌زنی دوربین‌دار از نوع برنو به همراه سه تیر و یک عدد دوربین چشمی کشف شد،اما زمانی که قرار شد مأموران محتویات داخل چهار عدد کوله‌پشتی همراه متخلفان را خارج کنند، رنگ از صورت آن‌ها پرید؛ چرا که مشخص شد لاشه دو رأس قوچ‌وحشی قطعه‌قطعه شده در داخل آن‌ها قرار داشت.

در پایان این عملیات متخلفان با دستور قضایی بازداشت شده و دو خودرو سواری سمند و پراید هم توقیف شدند.

وقتی متخلفان قاطعیت مأموران را مشاهده کردند پیش از آنکه مقابل میز عدالت قرار بگیرند به جهت ضرر وزیان وارده به محیط‌زیست مبلغ۵۰۰ میلیون ریال(بابت شکار دو رأس قوچ‌وحشی) به حساب خزانه دولت واریز کردند. از سوی دیگر پرونده متخلفان به دستگاه قضایی ارسال شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.