تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی آماده دیدار با سوریه خواهد شد که قوانین مرتبط با کرونا در اروپا می‌تواند برنامه‌های کادر فنی را به هم بریزد.

انفجار اروپایی در ترکیب تیم ملی ایران/ لژیونرها از همراهی تیم ملی منع می‌شوند؟

به گزارش قدس آنلاین، لیگ برتر فوتبال انگلیس و اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA) از اقدامی جدید رونمایی کرده‌اند که به باشگاه‌ها اجازه می‌دهد از سفر بازیکنان خود به کشورهای لیست قرمز کرونایی ممانعت کنند، مسئله‌ای که می‌تواند برای بسیاری از تیم‌های ملی از جمله ایران در فیفادی پیش‌ِرو دردسرساز شود، چرا که این بازیکنان در صورت سفر به یکی از کشورهای قرمز، پس از بازگشت باید ۱۰ تا ۱۴ روز قرنطینه شوند.

چیزی تا نخستین دیدار ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باقی نمانده است. تیم ملی فوتبال کشورمان ۹ روز دیگر باید از سوریه میزبانی کند و مقابل این تیم قرار بگیرد، اما آیا شرایط جدید در اروپا اجازه همراهی لژیونرها را به تیم ملی خواهد داد؟

اسکای اسپورت شب گذشته (دوشنبه) به موضوعی اشاره کرد که لیگ برتر انگلیس و اتحادیه باشگاه‌های اروپا (ECA) از سفر بازیکنان باشگاهی به کشورهایی که در لیست قرمز کرونایی هستند، ممانعت خواهد کرد. در این گزارش به نام‌هایی چون لیونل مسی، محمد صلاح و آلیسون بکر اشاره شده است که ستاره‌های آرژانتین، مصر و برزیل هستند و نمی‌توانند در فیفادی پیش‌ِرو تیم ملی فوتبال کشورشان را همراهی کنند.

لیورپول جزو اولین باشگاه‌ها بود که اعلام کرد بازیکنان ملی‌پوش خود را آزاد نخواهد کرد و بلافاصله به‌دنبال آن منچسترسیتی هم تصمیمی مشابه گرفت و مسلماً در ادامه باشگاه‌های دیگر نیز به این لیست اضافه خواهند داشت و تصمیم‌شان را اعلام خواهند کرد. این قانون در فیفادی پیش‌ِرو شامل همه بازیکنان ملی خواهد شد که مقصد آنها یکی از کشورهای حاضر در لیست قرمز کرونایی است.

این اقدام برای جلوگیری از به دردسر افتادن تیم‌های باشگاهی اروپا به‌خاطر از دست دادن بازیکنان‌شان برای سپری کردن دوره قرنطینه اجباری هنگام بازگشت است، به این ترتیب باشگاه‌ها می‌توانند به‌راحتی مانع همراهی بازیکنان ملی‌پوش‌شان در فیفادی پیش‌ِرو شوند که در یکی از کشورهای قرمز بازی خواهند داشت.

فارغ از کشورهایی چون برزیل، آرژانتین و مصر که به‌واسطه اشاره به نام‌هایی چون آلیسون بکر، لیونل مسی و محمد صلاح در گزارش اسکای اسپورت به آنها اشاره شده بود، کشورهایی از جمله آفریقای جنوبی و ایران نیز در لیست قرمز کرونایی قرار دارند، به این ترتیب این مسئله می‌تواند مانع حضور لژیونرهای فوتبال ایران در فیفادی پیش‌ِرو شوند.

سامان قدوس از انگلیس، مهدی طارمی، علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند از پرتغال، امیر عابدزاده از اسپانیا، علیرضا جهانبخش از هلند، کریم انصاری‌فرد از یونان، سعید عزت‌اللهی از دانمارک، علی قلی‌زاده، کاوه رضایی و میلاد محمدی از بلژیک نفراتی هستند که در آخرین لیست تیم ملی حضور داشتند و می‌توانند شامل این قانون شوند، قانونی که مختص بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپاست و باشگاه‌ها می‌توانند به‌راحتی بازیکنان‌شان را از همراهی تیم ملی کشورشان برای سفر به کشورهای لیست قرمز کرونایی منع کنند، یعنی در مجموع ۱۱ بازیکن تیم ملی که شامل سه دروازه‌بان اصلی و ستاره‌هایی چون جهانبخش، طارمی و قدوس می‌شوند به این شکل از همراهی تیم ملی محروم خواهند شد و همین مسئله می‌تواند برای تیم ملی در بازی‌های پیش‌ِرو مشکل‌ساز شود.

این اقدام دو اتفاق را پیش‌ِروی تیم ملی قرار خواهد داد که مجبور به انتخاب یکی از آنها خواهیم شد؛ مسئله اول شبیه به بمبی است که در ترکیب تیم ملی ایران منفجر می‌شود و می‌تواند با غیبت حداقل ۱۱ لژیونر برنامه‌ریزی کادر فنی را به هم بریزد، مسئله دوم نیز باعث تغییر شرایط میزبانی خواهد شد، چرا که منع سفر این بازیکنان به کشورهای حاضر در لیست قرمز است و اگر تیم ملی فوتبال ایران در کشوری سفید دیدار کند، لژیونرهای اروپایی نیز مشکلی برای همراهی تیم ملی نخواهند داشت.

در شرایط فعلی بازیکنان تیم ملی می‌توانند در دیدار دوم مقابل عراق که ۱۶ شهریور در قطر برگزار می‌شود، تیم ملی را همراهی کنند، اما به‌شرطی که مستقیم از اروپا راهی این کشور شوند تا در بازگشت به اروپا مشمول قرنطینه ۱۰ تا ۱۴ روزه نشوند، همچون لیورپول که برای همراهی محمد صلاح در دیدار خارج از خانه ۷ سپتامبر مصر مقابل گابن ـ که در لیست سفید است ـ مشکلی ندارد، اما به ستاره تیمش اجازه سفر به قاهره برای بازی ۲ سپتامبر مقابل آنگولا را نخواهد داد.

حالا فدراسیون فوتبال باید تصمیم مهم بگیرد، بازی با سوریه در تهران بدون حضور تعداد زیادی از لژیونرها برگزار شود یا میزبانی در کشوری سفید را انتخاب کند که لژیونرها نیز توسط باشگاه‌های خود برای انجام سفر منع نشوند. نکته جالب ماجرا اینجاست که با توجه به شرایط کرونایی، فیفا و AFC از تمام کشورها خواسته بودند کشوری بی‌طرف را هم برای میزبانی دیدارهای خانگی اعلام کنند تا اگر شرایط کرونایی اجازه میزبانی نداد، کشوری جانشین برای میزبانی تعیین شده باشد.

فدراسیون فوتبال ایران، کشور قطر را به‌عنوان میزبان دیدارهای خانگی خود در صورت فراهم نشدن میزبانی در تهران انتخاب کرده است که از قضا هم در لیست سفید قرار دارد و هم دیدار خانگی عراق مقابل ایران در همین کشور برگزار خواهد شد.

زمان کوتاهی تا بازی با سوریه باقی مانده است و کادر فنی تیم ملی و کادر مدیریتی در فدراسیون فوتبال باید هرچه زودتر در این خصوص تصمیم بگیرند. در صورتی که حداقل ۱۱ بازیکن تیم ملی نتوانند ایران را در بازی با سوریه همراهی کنند، عملاً آنها بازی با عراق را هم به‌دلیل عدم هماهنگی و حضور در تمرینات، از دست خواهند داد، آن زمان مشخص نیست که چه اتفاقی در این دو بازی سرنوشت‌ساز رخ خواهد داد و شاید بهتر باشد فدراسیون بدون ریسک میزبانی خود از سوریه را در کشور جایگزینی که از قبل تعیین کرده است، انجام دهد.

منبع: تسنیم

برگزاری بازی در قطر در این مقطع می‌تواند از چند نظر به‌سود تیم ملی باشد؛ کشوری که هم در لیست سفید انگلیس و اتحادیه اروپا قرار دارد و باشگاه‌های اروپایی به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند مانع سفر ملی‌پوشان خود به این کشور شوند و از طرفی امکانات تمرینی و شرایط میزبانی کادر فنی را دچار نگرانی نخواهد کرد، همچنین علاوه بر اینکه تمام لژیونرها قادر خواهند بود بدون مشکل و محدودیت به اردوی تیم ملی ملحق شوند، با توجه به انجام بازی با عراق در قطر نیز، نیازی به انجام سفر پس از بازی با سوریه نخواهد بود و ملی‌پوشان فرصت ریکاوری بیشتری را در اختیار خواهند داشت. حالا باید دید با این شرایط انتخاب فدراسیون فوتبال چیست و در نهایت چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.