«زمان به عقب باز نمی‌گردد» این گزاره را این روزها افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، بیشتر درک می‌کنند.

فرصت طلایی را از دست ندهید!

آن‌هایی که تصور می‌کردند گلود درد و آب‌ریزش بینی‌شان و... فقط به دلیل سرماخوردگی است. در نتیجه آن‌قدر در مراجعه به پزشک و تشخیص سریع کرونا زمان را از دست دادند که بد حال شدند و حالا بدون کمک دستگاه ونتیلاتور نمی‌توانند نفس بکشند. این درحالی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین کارشناسان این حوزه بر این نکته اتفاق نظر دارند که تشخیص زودهنگام، نقش مهمی درقطع زنجیره انتقال کرونا و درمان مبتلایان دارد و به مردم هشدار می‌دهند با مشاهده نخستین علائم کرونا به پزشک مراجعه کنند و با درمان به‌موقع مانع فراگیری بیشتر کووید ۱۹

در کشور شوند.

مینو محرز: زمان طلایی تشخیص و درمان کرونا را از دست ندهیم

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در خصوص اهمیت مراجعه زودهنگام افراد مشکوک به کرونا به پزشک و مراکز درمانی به قدس می‌گوید: این موضوع بسیار مهمی است و نقش زیادی در درمان بیمار مبتلا به کرونا به‌ویژه از نوع دلتا دارد چون این نوع کرونا با انواع دیگرش بسیار فرق می‌کند. در واقع علائم کرونای دلتا بسیار متنوع است اما علائم سرماخوردگی مثل گلو درد و اسهال را هم دارد. ضمن اینکه علائم دلتا در ابتدا به آرامی ظهور و بروز پیدا می‌کند به همین خاطر بعضی افراد تصور می‌کنند چیز خاصی نیست اما بیماری یک‌مرتبه تهاجمی می‌شود و اعضای مهم بدن به‌ویژه ریه‌ها و قلب را درگیر می‌کند که در این صورت نیاز به بستری شدن بیمار و حتی انتقالش به بخش «مراقبت‌های ویژه» می‌شود. بنابراین نباید زمان طلایی تشخیص و درمان کرونا را با این تصور که سرما خوردیم از دست بدهیم. وی در پاسخ به این پرسش که چرا افرادی که می‌دانند به احتمال قوی مبتلا به کرونا هستند موضوع را مهم تلقی نمی‌کنند، می‌گوید: مردم ما چندان برای سلامت خود، اطرافیان و دیگر شهروندان اهمیتی قائل نیستند به همین دلیل است که هرچه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و مراجعه سریع به پزشک به محض ظاهر شدن علائم کرونا تأکید می‌کنیم باز هم خیلی‌ها توجهی به این موارد نمی‌کنند.

نادر توکلی: نوع جدید کرونا پس از سه تا چهار روز تشدید می‌شود

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم نگاه مشابهی به موضوع دارد و به قدس می‌گوید: تقریباً هر کسی که تماسی با فرد آلوده به ویروس کرونا به‌ویژه نوع دلتای آن که سرایت بسیار بالایی دارد، داشته باشد به این بیماری مبتلا می‌شود. به عنوان مثال اگر در یک منزل کسی مبتلا شود بقیه افراد آن خانه هم مبتلا محسوب می‌شوند و این موضوع تقریباً ۱۰۰ درصدی است. بنابراین حتی اگر شخص علائم بیماری را نداشته باشد اما با فرد آلوده در تماس بوده باید در همان سه تا چهار روز نخست تست کرونا بدهد تا مشخص شود آلوده شده یا نشده است. اما کسانی که دارای علائم کرونا هستند و تستشان مثبت است باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که این بیماری پس از سه تا چهار روز نخست و یا یک هفته تشدید می‌شود و ممکن است بدون مقدمه و یا علائم خاصی قلب و ریه‌ها را درگیر کند و آن چیزی که عمدتاً باعث مرگ بیماران کرونایی می‌شود درگیر شدن ریه‌های آنان به ویروس است. بنابراین توصیه اکید می‌کنیم پس از اینکه مشخص شد تست فرد مثبت است اگر علامتی ندارد هم در خانه بماند و اگر دارای علائم سیستمیک است یعنی اگر مریض تب، سرفه، اسهال و استفراغ و بی‌اشتهایی دارد و احساس کوفتگی و بدن درد می‌کند حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه کند. وی در همین زمینه می‌افزاید: اگر بیمار به موقع به پزشک مراجعه کند در صورتی که در هفته اول ریه‌هایش درگیر شده باشد، می‌توان با یکسری مداخلات درمانی و داروهای تزریقی بیماری‌اش را کنترل کرد و نگذاشت کار به آی.سی.یو کشیده شود اما اگر دیر مراجعه کند با درگیری ریوی شدید شانس برگشتش از بخش مراقبت‌های ویژه

کم می‌شود.

خیلی از افراد پس از روز دهم به پزشک مراجعه می‌کنند

توکلی با اشاره به اینکه آمار دقیقی که نشان دهد چند درصد از افراد مشکوک به کرونا برای تشخیص این بیماری و دریافت خدمات پزشکی به موقع به پزشک و مراکز درمانی کرونایی مراجعه نمی‌کنند وجود ندارد، می‌افزاید: اما با حضور در بیمارستان‌ها می‌بینیم خیلی از افراد پس از روز دهم و دوازدهم به پزشک و بیمارستان مراجعه می‌کنند که متأسفانه بعد از این ایام داروهایی که می‌تواند در روزهای نخست روی کرونا تأثیر بگذارد و مانع تشدید بیماری شود دیگر اثرش را ازدست می‌دهد. بنابراین توصیه به ترویج مراجعه زود هنگام به پزشک از طریق رسانه‌ها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

خسرو صادق نیت: تأخیر مراجعه بیماران کرونایی به پزشک ریشه در ترس از بیمارستان دارد

خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی هم نقش تشخیص بهنگام ویروس کرونا را بسیار مهم و تا حدی حیاتی می‌خواند. وی استفاده از روش‌های درمانی غیرعلمی و ترس از مراجعه به بیمارستان را از جمله عوامل مهم مراجعه دیرهنگام افراد برای تشخیص کرونا و شروع به درمان این بیماری می‌داند و می‌گوید: نباید فرصت طلایی درمان را از دست بدهند بنابراین تأکید می‌کنیم افراد به محض اینکه علائم بیماری کووید ۱۹ را احساس کردند در وهله نخست به پزشک خانوادگی خود مراجعه کنند و در غیر این صورت نزد پزشک متخصص عفونی، متخصص داخلی و ریوی و یا پزشکان عمومی بروند و معاینه شوند که اگر بد حال نباشند درمان سرپایی می‌شوند وگرنه برای بستری شدن و ادامه درمان به بیمارستان معرفی خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.