۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 765571

حملات اخیر صهیونیست‌ها از کجا آب می‌خورد؟

سجاد علی‌زاده- کارشناس مسائل منطقه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه برای دومین بار متوالی در هفته جاری حملات گسترده و سنگینی به مناطق مختلف نوار غزه انجام دادند. در حالی که از بامداد یکشنبه هفته جاری جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به بهانه مجروح شدن یک نظامی خود در مرز غزه، این حملات را شکل دادند، اما به نظر می‌رسد وحشی‌گری‌های اخیر صهیونیست‌ها متضمن دلایل دیگری هم باشد. به نظر می‌رسد فشار منتقدان و صاحب نفوذان داخلی چه در کنست و چه در ارگان‌های دیگر، عرصه را بر نفتالی بنت، نخست وزیر سه ماهه صهیونست‌ها تنگ کرده است. پدر یک نظامی صهیونیست که روز شنبه توسط یک جوان فلسطینی در جریان تجمع اعتراضی شهروندان غزه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و زخمی شد، در یک تماس تلفنی که صوت آن منتشر شده، به نفتالی بنت می‌گوید: «کابینه تو ترسو است؛ از چه کسی می‌ترسی؟ از منصور عباس؟» انتشار این گفت‌وگو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای پاسخ‌دهی به فلسطینیان زیر فشار قرار داده است. نفتالی بنت از یک طرف باید جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده را راضی نگه دارد که از منتقدان تاکتیک برخورد صهیونیست‌هاست، از طرف دیگر نگران فروپاشی کابینه متناقض و شکننده خود است که در واقع چیزی جز ملغمه‌ای از افراد و احزاب غیر همسو نیست که صرفاً مخالفت و ضدیت با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر قبلی آن‌ها را دور هم جمع کرده است. از سوی دیگر هم بنت نمی‌خواهد در عرصه داخلی و در میانه رقابت با رقبای خود، برچسب ترسو را از سوی منتقدانش دریافت کند.

در صحنه مقابل هم، مقاومت فلسطینی منفعل نبوده و تلاش‌های خود را برای حداکثر استفاده از فرصت‌ شرایط موجود به کار گرفته است. آن‌ها مردم را به اعتراض علیه اشغالگران در خان یونس برای روز چهارشنبه فراخوانده‌اند. اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند تکرار تجربه تجمعات ۲۰۱۸ می‌تواند تبعات سنگینی برای کابینه لغزنده بنت داشته باشد. از سوی دیگر، امیر بوخبوط، یک روزنامه‌نگار اسرائیلی در صفحه تویتر خود خبر داد حماس با شلیک تسلیحات ضد هوایی به جنگنده‌های مهاجم پاسخ داده است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس هم اعلام کرد یک فروند پهپاد متعلق به رژیم صهیونیستی را در آسمان منطقه

خان یونس هدف قرار داده و ساقط کرده است. همه این موارد، خبر از تحولاتی جدی در آینده پر التهاب مدیترانه می‌دهند که در صورت مدیریت صحیح مؤلفه‌های مؤثر در سطوح میدانی، رسانه‌ای و سیاسی می‌توان به شکست دوباره دشمن صهیونیستی امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.