۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 765575

روستای زیبای «چهار ده» در ارتفاعات باقران و در ۵ کیلومتری بیرجند واقع ‌شده که به دلیل دارا بودن ده‌ها آبشار، به یکی از جاذبه‌های گردشی و تفریحی این شهرستان تبدیل شده است. این روستا به دو قسمت پایین و بالا تقسیم می‌شود و تقریباً تمام اهالی آن به کار سبدبافی مشغول هستند. بیشتر ساکنان روستا پیرزنان و پیرمردان هستند و تعداد جوانانی که هنوز در روستا زندگی می‌کنند، انگشت‌شمار است.

جدا از مناظر زیبای کوهستانی خاص منطقه، این روستاها دو ویژگی عمده دارند؛ یکی خانه‌های سنگچین کوچک روستاست و دیگری هنر زیبای ترکه‌بافی مردان که اوقات‌فراغتشان را پس از دامداری پر می‌کنند؛ سبدهایی از جنس چوب بید یا بادام. مردان روستا هرروز عصرگاهان در میدانگاه روستا برای بافت و اختلاط‌های روزانه جمع می‌شوند. اینجا محل خوبی است تا هم بافت سبدها را از نزدیک ببینید و هم از سبدهای بافته‌شده خریداری کنید.

در بالادست روستا آبشارهای زیبایی وجود دارد که به‌ویژه در فصل بهار منظره زیبایی را در دل کوه‌های سنگی و سخت منطقه پدید می‌آورند. مجموعه آبشارهای چهارده از ۸۰ آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده که در مسیر کوه‌نوردی قله باقران قرار گرفته‌اند و ازجمله آبشارهای زیبای خراسان جنوبی به شمار می‌آیند. این مجموعه آبشارها منظره بسیار زیبا و منحصربه‌فردی را به وجود آورده‌اند.

نخستین و بلندترین این مجموعه آبشارها ۷ متر ارتفاع دارد. آب بسیار زلال و خنک این آبشارها همراه با پوشش گیاهی گوناگونی که آن‌ها را دربر گرفته به زیبایی این منطقه افزوده است. مسیر دسترسی به این مجموعه از انتهای خیابان غفاری بیرجند است و در حقیقت مسیر دسترسی به ارتفاعات رشته‌کوه باقران است. بنای تاریخی امامزاده سلطان نیز در مجاورت روستای چهارده پایین قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.