وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: با توجه به توافقات در چارچوب پیمان امنیت جمعی، استقرار نظامیان بیگانه در خاک کشورهای عضو تنها در صورت توافق همه اعضای این سازمان امکان پذیر است و جمهوری‌های آسیای مرکزی تمایلی در این باره ندارند.

لاوروف: روسیه مخالف حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی است

به گزارش قدس آنلاین، تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی» نوشت:

 "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات با همتای مجارستانی خود در بوداپست، اعلام کرد که مقامات مسکو نمی‌خواهند شاهد حضور نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه آسیای مرکزی باشند.

لاوروف یادآور شد: «من صادقانه به شما توضیح می‌دهم: اولاً ما با منطقه آسیای مرکزی فضای امنیتی مشترکی داریم و در این منطقه دارای تعهدات خاص خود در چارپوب پیمان امنیت جمعی هستیم که در چارچوب آن استقرار نیروهای مسلح بیگانه در کشورهای عضو تنها در صورت توافق همه اعضا ممکن خواهد بود. ضمن اینکه هیچیک از جمهوری‌های منطقه آسیای مرکزی هم تمایلی ندارند که به خاطر استقرار نظامیان آمریکایی، کشورشان هدف تهدیدات خارجی قرار بگیرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین به آمادگی مسکو برای ادامه مشارکت برای انجام مذاکرات بین نیروهای سیاسی در افغانستان با هدف حل و فصل هرچه سریعتر مشکلات در این کشور خبر داد. 

سرگئی لاوروف همچنین به پیشنهاد "امانوئل ماکرون" رئیس جمهوری فرانسه در خصوص برگزاری نشست سران ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به منظور بررسی اوضاع افغانستان اشاره و تأکید کرد که روسیه آمادگی دارد تا در چنین نشستی شرکت کند.

تلاش آمریکا برای تحمیل پناهجویان افغانستان به سایر کشورها

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد، دولت ایالات متحده تلاش می‌کند تا دیگر کشورها را متقاعد سازد تا برای "چند ماهی" پذیرای شهروندان افغانستانی باشند که با ناتو همکاری داشتند تا روادید آمریکا برای آنها فراهم شود. به گفته وی، این اصرار مقامات واشنگتن در واقع تحمیل دیدگاه آنها بر سایر کشورهای جهان است.

لاوروف افزود: «صحبت بر سر آن دسته از شهروندان افغانستانی است که طی سال‌های گذشته با آمریکایی‌ها همکاری داشتند. مشخص نیست چرا واشنگتن طی چند ماه گذشته اقدام لازم برای استقرار آنها در خاک ایالات متحده را انجام نداده است.» 

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی با یادآوری ابتکارعمل‌های قبلی این کشور به منظور کاهش تنش‌های نظامی در خطوط تماس بین روسیه و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ادامه داد: «مقامات ناتو بعد از گذشت یک سال هنوز به پیشنهادات مسکو در این زمینه پاسخی نداده‌اند. این در حالی است که دقیقاً اقدامات این سازمان تحت لوای بازدارندگی روسیه است که باعث وخامت وضعیت امنیتی در کل قاره اروپا شده  و در چنین شرایطی مسکو مجبور شده تا تدابیر سیاسی و نظامی برای اطمینان از تأمین امنیت مرزهای غربی خود اتخاذ کند.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.