مسئول پیگیری پرونده شهدای سلامت سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در خراسان رضوی از ۳۵ پرونده تشکیل شده برای شهدای سلامت، ۱۶ پرونده تایید نهایی شده و به بنیاد شهید ارجاع شده و تاکنون هیچ پرونده‌ای از پرونده شهدای سلامت، به صورت قطعی رد نشده و تنها برخی از پرونده‌ها به علت نقص مدارک و موارد این چنینی برگشت داده شده است.

تشکیل ۳۵ پرونده شهدای سلامت در خراسان رضوی/ فوت ۱۱ پزشک

به گزارش قدس آنلاین، مسعود زحمتکش با اشاره به اینکه ‌با اعلام مقام معظم رهبری نسبت به اینکه کادر درمانی که در شرایط کرونا خدمت می‌کنند و به کرونا مبتلا شده و در این راه جان می‌دهند شهید محسوب می‌شوند، اظهار کرد: موضوع و عنوان شهدای سلامت با اعلام مقام معظم رهبری از آن زمان مطرح شد. در پی فرمایش ایشان سازمان نظام پزشکی کشور و به‌تبع آن مشهد، پرونده شهدای سلامت را گردآوری کرد اما به جهت وجود خلاء قانونی در خصوص مصادیق احراز شهادت آنان، شهید محسوب شدنِ شهدای سلامت تقریبا بلاتکلیف ماند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی مشهد با توجه به رسالت خود برای شکل‌گیری مسیر قانونی احراز شهادت برای کادر درمان تلاش‌های فراوانی کرد، افزود: برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس، امام جمعه مشهد، ارسال نامه به بیت رهبری، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و ...از جمله اقدامات سازمان نظام پزشکی مشهد است. این خلاء قانونی به پیشنهاد وزارت بهداشت، موافقت رهبر معظم انقلاب و گردش‌کاری در شورای عالی امنیت ملی مرتفع و آیین‌نامه تعیین مصادیق و امتیازات شهید خدمت حوزه سلامت ابلاغ شد.

مسئول پیگیری پرونده شهدای سلامت سازمان نظام پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهدای سلامت بخش خصوصی و دولتی توسط سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شناسایی می‌شوند. با پیگیری سازمان نظام پزشکی مشهد و خانواده‌ آن‌ها، مدارک لازم به کمیته استانی مصادیق احراز شهدای سلامت ارجاع شده و پرونده‌ این شهدا در این کمیته طرح و بررسی می‌شود. پس از بررسی و کارشناسی جهت تایید نهایی، کلیه پرونده‌ها به کمیته‌ ملی که متشکل از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس سازمان برنامه‌ وبودجه و رییس سازمان امور اداری و استخدامی است، جهت پیگیری، بررسی نهایی مستندات و مدارک شهدا ارسال می‌شود. پس از تایید این کمیته، پرونده شهدا به بنیاد شهید استان‌ها ارسال می‌شود.

زحمتکش تاکید کرد: تمامی پرسنلی که در شرایط کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی اعم از خصوصی و دولتی فعالیت داشته و به بیماران کرونایی ارائه خدمت می‌کردند و به‌واسطه این خدمت مبتلا به کرونا شدند، جزء شهدای سلامت محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی از ۳۵ پرونده تشکیل شده، ۱۶ پرونده تایید نهایی شده و به بنیاد شهید ارجاع شده است. تا کنون هیچ پرونده‌ای از پرونده شهدای سلامت، به صورت قطعی رد نشده و تنها برخی از پرونده‌ها به علت نقص مدارک و موارد این چنینی برگشت داده شده است.  

 مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص خدمات ارائه شده به خانواده شهدای سلامت از جانب سازمان نظام پزشکی مشهد، بیان کرد: سازمان نظام پزشکی در مرحله نخست پیگیر پرونده احراز شهادت این عزیزان است. در ادامه نیز به منظور گرامی‌داشت نام و یادشان تا کنون برنامه‌های مختلفی از جمله نصب بنر و پوستر تصاویر این شهدا در مراکز درمانی، اکران تصاویر شهدای سلامت در سطح شهر با مشارکت شهرداری و ساخت فیلم مستند از زندگی این شهدا از سوی سازمان نظام پزشکی مشهد است.  

زحمتکش افزود: تا زمانی که پاندمی کرونا به شکل ناجوانمردانه جان عزیزان فعال ما در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را می‌گیرد، باید از شهدای سلامت و موارد مرتبط بگوییم، بشنوییم و پیگیر پرونده شهادت‌شان باشیم. به امید اینکه هر چه زودتر این ویروس منحوس از میان جامعه جهانی رخت بسته و به تاریخ بپیوندد.

فوت ۱۱ پزشک خراسان رضوی در راه مبارزه با کرونا

سید روح‌الله هاشمی‌نژاد، مدیر امور شاهد و ایثارگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: از ابتداء بحران کرونا تاکنون ۱۱ پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص در سطح استان در مسیر نجات جان همنوعانشان جان خود را تقدیم کرده‌اند که از این تعداد ۸ نفر از آنان از مشهد هستند و از مجموع این تعداد نیز تاکنون پرونده ۲ نفر به عنوان شهید مدافع سلامت ثبت شده و مابقی با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران در دست اقدام است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.