حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده با اشاره اهمیت و جایگاه دعا در زندگی و تربیت انسان گفت: دعا سرآغاز خودسازی و توجه به ذات اقدس الهی است.

دعا سرآغاز خودسازی و توجه به ذات اقدس الهی است

به گزارش قدس آنلاین، همایش علمی بررسی «نقش دعا در تربیت انسان» از سلسله نشست‌های بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) امروز چهارشنبه ۳ شهریور مقارن با ۱۶ محرم الحرام، در بستر فضای مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسملین «محمد عبادی‌زاده» نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در این نشست با بیان اینکه صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد شناخته می‌شود، اظهار کرد: ادعیه مختلفی در این اثر گرانسنگ وجود دارد که مضامین محتوایی را مطرح کرده است. اساسا دعا از بهترین ابزارها و راه‌ها برای تربیت انسان‌ها است، به ویژه در زمانی که راههای تربیت انسان بسته باشد و زمینه‌های ارتباط با خدا در جامعه بشری کاهش پیدا کرده باشد. دعا و تشویق جامعه به این مولفه سبب رشد زمینه ارتباطی انسان با خدا می شود، این مهم منجر به این مساله خواهد شد که جامعه در مسیر دعا تربیت شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: دعا یک باب برای ورود دارد که ایجاد اشتیاق برای رسیدن به وصال الهی است، هرچه قدر که انسان دلش مشتاق باشد به همان میزان می‌تواند تربیت‌اش را در مسیر ارتباط با خدا شکل دهد. یکی از مباحث تربیتی در صحیفه سجادیه موضوع امید به رحمت خداوند است، اگر انسان امیدوار به رحمت الهی باشد به سرمنزل مقصود می رسد. امام سجاد(ع) می فرماید: خدایا به گذشت تو رجاء واثق دارم، اگر به ادعیه آن امام همام توجه کرده و در جامعه گسترش دهیم روح امید در جامعه تقویت خواهد شد.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که در بخش تربیتی دعا از سوی اما سجاد(ع) مورد توجه قرار گرفته است، دوری از غفلت است. غلفت درهای توجه خداوند را به روی انسان می بندد، هرچه قدر که انسان به خداوند و ذات اقدس او توجه داشته باشد دریچه و روزنه امید برایش باز می شود، البته غفلت نیز انواع و اقسامی دارد که امام سجاد(ع) در صحیفه به آن اشاره و پرداخته اند، اما مساله آن است که دعا کردن انسان را از این غفلت ها دور می کند.

حجت‌الاسلام و المسملین «محمد عبادی‌زاده» تصریح کرد: امام سجاد(ع) در فرازهای مختلف صحیفه متذکر می‌شود که ما فقیر ذاتی هستیم، فقر ذاتی جمله نورانی قرآن کریم است که می فرماید: «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ». هچنین مساله دیگر مختلف خدا در  قلب انسان است که از سوی حضرت مورد تاکید قرار گرفته است چراکه هر میزان این محبت بیشتر باشد انسان به انجام فرایض و ترک محرمات راسخ تر خواهد شد، چراکه حقایق و نور ایمان در سایه محبت خدا در دل انسان سامان می یابد.

وی گفت: امیدواریم که جوانان ما برای خودسازی، جامعه سازی، تمدن سازی از مسیر تربیت موفق باشند، دور نیست که با کمک عالمان دین و همه انسان هایی که دل در گرو تربیت جامعه دارند این مسیر تمدن سازی محقق شود. پایه ها و نرم افزار اصلی تمدن سازی تربیت انسان است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.