با رأی اعتماد مجلس یازدهم به ۱۸ وزیر از ۱۹وزیر پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی، دولت سیزدهم کار خود را از شب گذشته رسماً آغاز کرد.

رأی قوی به کابینه رئیسی

از بین گزینه‌های معرفی‌شده دولت، تنها حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نتوانست نصاب نصف به علاوه یک حاضران مجلس را بدست آورد. او تنها ۷۶ رأی موافق بدست آورد و 193 نماینده با وی مخالفت کردند.

در نشست دیروز مجلس، رحیمی وزیر دادگستری موفق شد با ۲۷۷ رأی، رکورد رأی اعتماد به وزرا در تاریخ جمهوری اسلامی را که پیشتر متعلق به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم با ۲۷۴ رأی بود، بشکند. امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع نیز با کسب ۲۷۴ رأی با رأی علی طیب‌نیا برابری کرد. در بین وزیران دولت سیزدهم، سیدحمید سجادی با ۱۰۸ رأی مخالف بیشترین مخالف را در مجلس داشت.

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه با ۲۷۰ رأی، رستم قاسمی با ۲۶۷ رأی، احمد وحیدی با ۲۶۶ رأی، سید عزت‌الله ضرغامی با ۲۶۲ رأی و عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات با ۲۵۶ رأی موفق شدند آرای بالایی بدست آورند. ۴۸ رأی مخالف خطیب وزیر اطلاعات و تنها ۱۰ رأی مخالف حسین امیرعبداللهیان از دیگر نکات جالب رأی‌گیری دیروز مجلس بود.

به گفته قالیباف رأی اعتماد بهارستان به خاندوزی و ساداتی‌نژاد وزیران اقتصاد و کشاورزی، به منزله قبول استعفای آنان از نمایندگی مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود.

تشکر رئیس جمهور از مجلس

پس از اعلام نتایج رأی اعتماد نمایندگان، رئیس‌جمهور از «حسن اعتماد» مجلس به وزیران پیشنهادی دولت تشکر کرد. سید ابراهیم رئیسی، در نامه ای خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس نوشت: «از حسن اعتماد شما به وزرای پیشنهادی اینجانب، صمیمانه سپاسگزارم. تلاش‌های مجدانه شما برای بررسی دقیق صلاحیت اعضای دولت، تحسین برانگیز است و رأی قوی مجلس شورای اسلامی به دولت مردمی، ان شاء الله سرآغاز همکاری‌های همدلانه دو قوه برای ساختن ایران قوی خواهد بود.»

اظهارات رئیس جمهور در دفاع از کابینه آخرین برنامه قبل از رأی گیری مجلس بود. رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود از بررسی وزیران پیشنهادی در کمیسیون ها که یک اقدام ابتکاری در مجلس یازدهم بود، قدردانی کرد و آن را نشانه حساسیت نمایندگان مردم نسبت به مسائل کشور دانست. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی معرفی وزرای پیشنهادی خود را بر اساس شاخص هایی چون کارآمدی، تخصص، مردم داری و معرفی از سوی مردم عنوان کرد و وعده داد: از سایر گزینه های پیشنهادی مردم که در سامانه مربوط مطرح شده اند، در بخش های دیگر استفاده خواهد شد.

رئیسی: در برخورد با فساد مدیران دولت درنگ نخواهد شد

رئیس جمهور خطاب به مجلس گفت: اگر معلوم شود فردی در دولت کوچک‌ترین آلودگی یا ناسلامتی داشته باشد، ذره‌ای تحمل نخواهد شد و در برخورد با وی درنگ نمی شود. نسبت به برخی از وزیران اتهاماتی مطرح شده در حالی که هیچ اتهامی نسبت به هیچ کدام از وزرا ثابت نشده است. وی خط قرمز در برخورد با فساد را اتهام زنی بدون دلیل دانست و گفت: در ایام صلاحیت ها نکاتی مطرح شد، با دوستان وزارت اطلاعات و سپاه تماس گرفتم و تأکید کردم در همین ایام نتیجه را اعلام کنید. البته در بررسی ها  مشخص شد اتهامات وارده درست نبوده است.

اگر به وزیران جوان میدان ندهیم چطور جوان‌گرایی پا بگیرد؟

رئیسی درباره جوان بودن برخی وزیران به طور مشخص از وزیر آموزش و پرورش دفاع کرد و گفت: ممکن است استعداد برخی افراد فعلیت پیدا نکند، اما برای ما قدرت اجرایی معرفی شده احراز شده است. البته ما علاوه بر جوان‌گرایی به دنبال تحول هم هستیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر به وزیران جوان میدان ندهیم، چطور جوان‌گرایی پا بگیرد؟ صلاحیت علمی و عملی وزرا اگر احراز نمی‌شد، آن‌ها را معرفی نمی‌کردم. من خودم بیست و چند سال داشتم که در یک استان دادستان بودم. سعی کردم کابینه ترکیبی از تجربه باشد و جوان‌گرایی، البته نه وزیری که تازه از دانشگاه آمده باشد. گذاشتن وزیر جوان، پیام امید به جوانان کشور است.

رئیسی حتی یک ساعت کار درباره کرونا و معیشت مردم را حائز اهمیت دانست و گفت: الحمدلله در حوزه ارز هم گشایش هایی اتفاق افتاده تا به شکل سریع تری به سمت واردات واکسن پیش برویم. رئیس جمهور تعامل با سایر کشورها با محوریت حفظ حقوق مردم ایران و منافع ملت ایران را راهبرد سیاست خارجی دانست و افزود: راه برون رفت از مشکلات توجه به اقتصاد مقاومتی و گره نزدن اقتصاد کشور به تکانه های سیاست خارجی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در انتها تأکید کرد: ایران قوی از وزارتخانه‌های قوی تشکیل می شود، درنتیجه ما نسبت به تیم وزیر در هر وزارتخانه اعم از معاون وزیر و مدیران کل نظر خواهیم داشت.

پیش از  رأی‌گیری صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی بررسی شده بود. در جلسه صبح مجلس ابتدا صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بررسی شد. مخالفان ضرغامی وی را فاقد تخصص و تجربه تصدی این وزارتخانه دانسته و موافقان وی را چهره‌ای تحول گرا و مدیری موفق و مناسب این وزارتخانه دانستند. در ادامه خود ضرغامی پشت تریبون آمد و تأکید کرد: مردم روش‌های کلیشه‌ای مدیریتی را نمی پذیرند.

در ادامه صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت بررسی شد. درابتدا گزارش کمیسیون انرژی در تأیید جواد اوجی قرائت شد. مهدی عسگری نماینده مردم کرج و محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر مدعی شدند گزینه پیشنهادی برای مسئله فروش نفت تخصص لازم را ندارد. در ادامه طرح مسائلی درباره اموال اوجی توسط الیاس نادران و ادعای پنهان کاری وزیر پیشنهادی نفت درباره اموالش موجب شد تا اوجی اموال منسوب به خود در فضای مجازی را تکذیب کند.

در ادامه جلسه دیروز ظهر مجلس صلاحیت علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو بررسی شد. امیرحسین بانکی پورفرد نماینده مردم اصفهان، عبدالعلی رحیمی نماینده مردم سروستان و  پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود به عنوان موافقان، تخصص و تجارب موفقیت مدیریتی وی را مورد تأکید قرار دادند. در مقابل حسین حق وردی نماینده مردم شهریار، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان به عنوان مخالفان محرابیان این تجارب را برای وزارت نیرو کافی ندانسته و نسبت به برنامه‌های وی انتقاد داشتند.

سید حمید سجادی هم آخرین وزیر پیشنهادی بود که صلاحیت وی در جلسه دیروز مجلس بررسی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.